143ac8bc-2787-4392-b82c-a132157abab9.jpg

Tarr Béla ezeknek a rendezőknek a filmjeit nézi a legszívesebben

A hosszú snittek mestere idén a kolozsvári TIFF díszvendége volt, mely életműdíjjal is elismerte munkásságát. Szabadságról és anarchizmusról is mesélt.

Tizennégy év telt el A torinói ló bemutatása óta, amellyel úgymond lezárta az életművét. Volt-e olyan pillanat, amikor megfordult a fejében, hogy folytassa a rendezői alkotómunkát?

Nem álltam le, volt egy nagy kiállításom Amszterdamban, háromezer négyzetméteren, komoly dolog, nagy nemzetközi sikerrel. Azután Bécsben csináltam egy projektet, ami részben mozgókép volt, részben kiállítás, részben élőzene. Dolgozom tehát, csak a mozifilmkészítés már nem annyira érdekel. Megtörténik, hogy látok valamit, és eszembe jut, hogy le kellene filmezni, de aztán rájövök, hogy mégsem, mert valahogy mindig ugyanaz történik, mindig ugyanazt látom, s azt már megcsináltam.

Több filmjére is jellemző, hogy bár nem cselekménygazdag, egy pillanatra sem ad teret az unalomnak. Miben áll a titok?

Annyi az egész, hogy nem sztorikat kell elmesélni, hanem embereket, emberi helyzeteket kell megmutatni.

Több filmjében amatőr színészekkel dolgozott, akik emlékezeteset alakítottak, gondoljunk csak Víg Mihályra a Sátántangóban, a produkciók egésze pedig a legmagasabb szintű professzionalizmus jegyét viseli. Hogyan sikerült színészi szakmai háttérrel nem rendelkező emberekből ilyen szintű teljesítményt kicsiholni?

Azért, mert engem baromira nem érdekel, hogy valaki színész-e vagy amatőr. Engem az érdekel, hogy milyen ember. Személyiségekre vadászom, nem színészi teljesítményekre. Érzékenység kérdése az egész. Akárcsak az életben, a filmben is a személyiség az, ami hitelessé teszi az egészet.

Kik azok a rendezők, akiknek a filmjeit szívesen nézi?

Nagyon szeretem a Fassbinder-filmeket, és bármilyen furcsán is hangzik, szeretem Hitchcockot, mert a feszültségteremtésben ő tényleg nagyon nagy volt, márpedig egy film nem létezhet feszültség nélkül, ugyanúgy, ahogy az élet sem létezhet. A magyarok közül Jancsót említeném. A kortárs rendezők között van jó néhány barátom, akikkel tartjuk a kapcsolatot, ilyen Pedro Costa, Carlos Reygadas, a románok közül pedig Cristian Mungiu. Nagyjából egy hullámhosszon vagyunk, ha van is köztünk korkülönbség. Hasonló a szellemiségünk, bár a stílusunk különböző, de hát az a jó, attól érdekes a dolog. Ha ők csinálnak valamit, biztos megnézem.

Hogy melyik a kedvenc saját filmje, mennyire kedveli a kritikusokat, és miért gondolja azt, hogy szabadság nélkül nincs élet, az a maszol.ro-nak adott interjújából derül ki, amelyet a  kolozsvári TIFF fesztiválon adott. 

Ez is érdekelheti

Streamdömping – Túl sok a jóból?

Hogyan változtatta meg a streamingkultúra a tartalomfogyasztási szokásainkat – és miért érezzük néha fárasztónak a választás szabadságát?

Enyedi Ildikó gingkójától Shakespeare fájdalmáig: tizenöt film a II. BIFF-ről

Lesznek fesztiválos ínyencségek, ráadásul közönségtalálkozókkal, szakmai beszélgetésekkel, és olyan különleges helyszíneken is mozizhatunk, mint az etyeki Korda Stúdió vagy éppen a Szépilona Kocsiszín.

Szirtes Ági nyakig homokban is uralta a színpadot

Szeptember 21-én ünnepli hetvenedik születésnapját Szirtes Ági Kossuth-díjas színésznő, a budapesti Katona József Színház alapító tagja, akit színpadi szerepei mellett olyan emlékezetes filmekben is láthattunk, mint a Falfúró, a Roncsfilm, A londoni férfi, a Zárójelentés és A koppányi aga testamentuma.

Tizenöt film, amit epedve várunk a szezonban

DiCaprio a lányáért fut, Dwayne Johnson a komoly színészi elismerésért. Brazil titkosügynök, dán elmegyógyintézet és iráni bosszúdráma: megnézzük, milyen filmekre számíthatunk a magyar mozikban.