Katona József, Karinthy Frigyes és Móricz Zsigmond képviselik márciusban a klasszikusokat, míg a kortárs magyar irodalom színe-java a Budapest Bábszínháznak írt történeteket. Ebben a hónapban sem maradunk Csehov- és Shakespeare-premier nélkül, a zenés műfajból pedig ezúttal musicaleket ajánlunk.

Kivilágos kivirradtig
március 3., Weöres Sándor Színház (Szombathely)

Móricz Zsigmond 1898-ban játszódó regényének nem egy személy a főhőse, hanem egy társadalmi osztály: a vidéki dzsentri. Szereplői a magyar jómód komondorában bolhaként ugrálnak, és pattintják le azt, akivel nem akarnak közösködni. Az örökös anekdoták és népdalok mellett a változás és a változtatás kérdése lebeg az alföldi ház feszült szobáiban, ahol István nap van minden hétvégén, és a mulatság akkor is kivilágos kivirradtig tart, ha közben teli kristálypohárként törnek össze az álmok. Meddig tartható fent a látszólagos rend, ha a régi rendszerek kerekei elakadtak a sárban? Horváth Csaba rendezésében Móricz szövegeinek zeneisége és történetének örökérvényűsége erősödik fel a fizikai színház eszközeivel.

A bűvös szék
március 10., Karinthy Színház

Karinthy Frigyes klasszikusa a szabadalmi ügyek hivatalában játszódik. Az államtitkár folyton kidobatja a zseniális feltaláló Géniuszt, miközben felesleges és ostoba találmányoknak adja támogatását. Géniusz megelégeli a méltatlan bánásmódot, és megalkotja a bűvös széket, amelyet egyenesen az államtitkár irodájába visz. Nincs is semmi baj, amíg valaki bele nem ül… A szatirikus művet 1916-ban mutatták be Bárdos Artúr rendezésében a Modern Színpadon, fordításban Európa több nagyvárosában tűzték műsorra. A címbeli bútordarab szállóigévé vált. Még azok számára is, aki nem ismerik az eredeti darabot, vagy nem látták az 1954-ben készült, Gertler Viktor rendezte filmet – amelyben Karinthy Ferenc is közreműködött forgatókönyvíróként –, a „beleül a bűvös székbe” kifejezés az önkéntelenül kimondott igazságot jelenti.

Dekameron 2023
március 11., Budapest Bábszínház

6405c4cb6f693047f866cc44.jpg
Szikszai Rémusz, a Dekameron 2023 rendezője a darab olvasópróbáján. Fotó: Piti Marcell

1348-ban, egy világjárvány idején tíz fiatal vidékre menekül a pestis elől. Bezárkóznak, várnak és történeteket mesélnek, hogy elüssék az időt. Ez Boccaccio Dekameronjának alaphelyzete. 2023-ban egy világjárvány idején, egy háború és egy válság árnyékában mindannyian ismerjük ezt az állapotot. Tíz kortárs magyar író, Fábián Péter, Gimesi Dóra, Háy János, Jászberényi Sándor, O. Horváth Sári, Parti Nagy Lajos, Székely Csaba, Szikszai Rémusz, Tasnádi István, Závada Péter szórakoztató és megrendítő, elborzasztó és gyönyörködtető történetei talán lenyomatot adhatnak majd a korról, amelyben születtek.

Macska a forró bádogtetőn
március 11., Pesti Színház

Egy házasság éppen szétesőben, egy család már romokban, de a macska természetű Maggie még foggal-körömmel kapaszkodik a reménybe, hogy mindent helyre lehet hozni, hogy kiábrándult férjével talán még vissza tudnak találni a szerelemhez és a boldogsághoz. Maggie bármire képes a házasságáért: talpon marad a jég hátán is vagy a forró bádogtetőn... Tennessee Williams klasszikusát Valló Péter rendezi, Maggie-t Szilágyi Csenge alakítja.

Hegedűs a háztetőn
március 17., Szegedi Nemzeti Színház

Minden idők egyik legismertebb musicaljét 1964-ben mutatták be a Broadwayn. Felújítása után, 1986. október 10-én a Szegedi Nemzeti Színház is ezzel a darabbal nyitotta az évadot. A száz évvel ezelőtt játszódó történet egy ukrajnai, zsidók és oroszok lakta faluban játszódik, ahol a zsidó közösségnek nem csupán a világ változásával, a hagyomány szabályainak újraírásával kell szembenézni, hanem az egyre erőteljesebbé váló antiszemitizmussal, a pogromokkal, végül pedig azzal, hogy mindent hátrahagyva el kell hagyniuk őseik földjét. Tevje, a tejesember szerepében Borovics Tamás látható, a rendező Barnák László.

Macbeth
március 17., Katona József Nemzeti Színház (Kecskemét)

A nagy Shakespeare-tragédiák utolsó, egyben legrövidebb darabja, témája egy királygyilkosság és annak következményei, hősei olyan emberek, „akiket egy ellenállhatatlan vágy árulásba és vérontásba visz, és akiket cselekedetük után a lelkiismeret és a babonák látomásai kísértenek” a vészbanyák jóslataitól a meginduló birhami erdőig. Színházi babonák szerint a darab tragikus sorsú főhőse nevének kiejtése balszerencsét hoz, ezért gyakran csak mint „a skót darabot” emlegetik. A kecskeméti előadás rendezője Kovács Lehel, a címszerepben Orth Péter, a Lady Märcz Fruzsina.

Bánk bán
március 24., Nemzeti Színház

Vidnyánszky Attila vissza-visszatér a Bánk bánhoz, az Erkel-operához és a Katona-drámához is. Ezúttal a prózai művet viszi színre, a választásról így fogalmazott: „A 2017-es verziót a pandémia miatt nem tudtuk sem játszani, sem felújítani, ezért is döntöttem úgy, új előadást készítünk új gondolatokkal, ezúttal fiatalokkal. Amikor 2002-ben foglalkoztam a művel, az az érzet munkált bennem, hogy a világ változóban van. A világ pedig mostanra – gyökeresen és visszavonhatatlanul – megváltozott. És nekünk, magyaroknak megint újra kell gondolnunk a bennünket ezer éve feszítő kérdéseinket megosztottságról, széthúzásról, gyűlöletről, amit nemzedékek nemzedékekre örökítenek. Mi is történik most a világban? Velünk? Kinek az érdekét szolgálja mindez? Hogyan viszonyulhatnak az utánunk jövők, a fiatalok elődeik újra és újra teremtődő konfliktusaihoz?”

Koldusopera
március 24., Szigligeti Színház (Szolnok)

A Koldusopera Bertolt Brecht 1928-ban írt tandrámája, ami egyszerre opera, musical, operett és mindezek paródiája, dalait megannyi feldolgozásban énekelték világsztárok. A londoni Sohóban, azaz a mindenkori Alvilágban játszódó történet fanyar, keserű humorával, éles és nyers világszemléletével igazi remekmű. Az előadás rendezője Eszenyi Enikő, a főbb szerepekben Barabás Botond, Dósa Mátyás, Radó Denise, Molnár Nikolett és Bíró Panna Dominika látható. A nagyszabású produkcióban közreműködik a Szolnoki Szimfonikus Zenekar, a Bartók Béla Kamarakórus, valamint a Szolnoki Szigligeti Színház ének- és tánckara.

Ványa bá
március 25., Thália Színház

Ványa imádott húgát Alekszánder vette feleségül. Ványa álmát, a tudományos karriert Alekszánder teljesítette be. Ványa dolgozott a családi birtokon, a pénzt Alekszándernek küldte. Ványa szerelmét a megözvegyült Alekszánder vette feleségül. Helyette él ez a másik? A hírre, hogy Alekszánder a házat is eladná a feje fölül, Ványa felkapja a régi revolvert. Két golyó maradt benne. Csehov klasszikusa mai történetként, Hamvai Kornél mai fordításában, a Thália művészei mellett vendégként Görög Lászlóval és Czakó Juliannával.

Ájlávjú (Te édes, te jó vagy, légy más)
március 25., Vörösmarty Színház (Székesfehérvár)

A világ talán legnépszerűbb Off-Broadway musicale rólunk szól, jelenetei bárkinek ismerősek lehetnek a saját életéből. Mindezt rengeteg humorral, életszeretettel. A négy színész számtalan karakterbe bújva tárja elénk szerethető botladozásainkat a Boldogságért. Varga Gabriella, Váradi Eszter Sára, Egyed Attila és Keller János játsszák a jókedvű musicalrevüt.

Tapasztalt asszony
március 31., Jurányi Ház

6405c715e5569c91631ae0f1.jpg
A Tapasztalt asszony című darab olvasópróbája. Fotó: Pénzes Kristóf

„A nő nem férfi, a férfi nem nő. Ennyi.” Ebben az előadásban egyáltalán nem biztos, hogy az apa férfi és az anya nő, hőseink esküvő helyett válási partit tartanak, a férfi szüli meg a gyereket, és egy metodista lelkész bigott feleségétől szaftos szexuális felvilágosítást kapunk. Választ keresünk arra a kérdésre is, hogy miként lehet életben tartani évtizedeken át egy intenzív testi és lelki kapcsolatot, tágabb értelemben: hogyan lehet együtt tartani a családot? Kin múlik? A nőn? Az elmúlt párezer évben egyértelműen igen volt a válasz. A nő a család lelke, gyökere. Ha a nő eléggé aláveti magát a férfinek, ha eléggé biztos, nyugodt, meleg otthont tud teremteni számára úgy, hogy közben szexuálisan is izgató maradjon, akkor a férfi maradni fog. És ma mi a helyzet?” A Tasnádi István írta-rendezte előadás egy száz évvel ezelőtti leánynevelő brosúra tanácsaiból kiindulva igyekszik megtalálni a mára érvényes válaszokat.

Nyitókép: Hoffer Károly tervei alapján a Dekameron 2023 című darabhoz készült bábok. Fotó: Piti Marcell