A New England Conservatory (NEC) ajánlja árverésre az 1714-ben készült Joachim-Ma nevű Stradivariust, a bevételt ösztöndíjakra fordítják, teljesítve az intézet egykori hallgatójának, Si-Hon Ma kínai hegedűművésznek a végakaratát, aki a hangszert a zeneiskolának adományozta.
Si-hon Ma az általa feltalált, a hangszer hangerejének tompítására szolgáló Sihon szordinó (tompító) jövedelméből vásárolta a Stradivariust, és 2009-ben bekövetkezett haláláig játszott rajta – írta a Smithsonian Magazine című kulturális és művészeti folyóirat internetes kiadásában.
A Sotheby’s február 7-én tartja az árverést New Yorkban a Masters Week árverési eseménysorozat keretében.
„A Strad (a Stradivarius beceneve) olyan, mintha a hegedűk Picassója lenne” – mondta Helena Newman, a Sotheby’s Europe elnöke a Reuters brit hírügynökségnek Londonban, ahol péntektől nyilvános kiállításon tekinthető meg a hangszer.
„A hegedű árát 12–18 millió dollár közötti tartományban becsüljük, ami igen közel van egy másik Strad által korábban elért rekordárhoz.” Az 1721-ben készült, Lady Bluntról, Lord Byron brit romantikus költő unokájáról elnevezett Stradivarius (minden Stradnak saját neve van, rendszerint arról a tulajdonosról nevezték el, akinek a leghosszabb ideig volt a birtokában) 2011-ben 15,9 millió dollárért talált gazdára.
A több millió dolláros Stradivariusok többségében a mester 1700 és 1720 közötti úgynevezett arany korszakában kerültek ki a keze alól.
Si-Hon Ma előtt a magyar származású Joachim József (Joseph Joachim) neves hegedűművész tulajdonában volt a hangszer 1849 és 1885 között. Joachim Johannes Brahms zeneszerző közeli munkatársa volt, és szinte bizonyos, hogy 1879-ben, újév napján a Joachim-Ma Stradivariuson játszotta a szólót Brahms egyetlen hegedűversenye, a számára komponált D-dúr hegedűverseny (Op. 77) ősbemutatóján Lipcsében, amelyen Brahms maga vezényelt.
Az árverés előtt a hegedűt Hongkongban és New Yorkban is kiállítják.