Az ötlet mindenfelé osztatlan sikert aratott, a kezdeményezés pedig támogatók segítségével lassan országos szintűvé növi ki magát.

Adott két általános érvényű állapot: az egyik szerint a nemzetiségi hagyományok ápolására ráférne egy kis modernizálás; a másik szerint a fiatalokat nem könnyű e területen megszólítani ? hacsak nem a digitális technika eszközével tesszük ezt. Ebből indult ki Fonyódi Krisztián, a Szépművészeti Múzeum digitális fotóarchívumának menedzsere, amikor megfogalmazta azt a célt, hogy jó lenne virtuális múzeumi gyűjteményekben német nemzetiségi kiállítási tárgyakat is elhelyezni.

A Budafokról, német nemzetiségi családból származó fiatalember maroknyi lelkes szakembertársával tavaly fogott bele az ötlet megvalósításába. ? A munkát az első perctől fogva magas szintű szakmaisággal szerettük volna végezni ? meséli az ötletgazda. ? A német nemzetiségi tájházak szövetségétől kértünk tanácsot, mely településeket keressünk fel első körben. A munkát hat helytörténeti gyűjteményben ? Budaörsön, Dunaharasztiban, Himesházán, Sombereken, Császártöltésen és Vecsésen - kezdtük. Találkoztunk a működtetőikkel, azokkal együtt választottuk ki az adott gyűjtemény 100-100 legfontosabb darabját: használati tárgyakat, népviseleteket. Ezeket lefényképeztük. Eközben megtanítottuk a helyieknek, hogyan érdemes háromdimenziós tárgyakat e célra fotózni. Kezdeményezésünk nem titkolt célkitűzése ugyanis az, hogy a digitalizált tárgyak sorát a helyben élők bővítsék majd tovább. Megmutattuk nekik, hogy a MúzeumDigitár nevű rendkívül felhasználóbarát gyűjteménykezelő szoftver segítségével mennyire könnyű ezeket a fotókat, információkat a virtuális múzeumba feltölteni.

A kezdeményezést a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Berlini Múzeumkutató Intézet (IfM) és a budapesti Német Nagykövetség is támogatta. - Nagyon tetszik az ötlet, igazi segítség lesz ez nekünk, német nemzetiségi pedagógusoknak ? véli Frey Mária, a pécsi Koch Valéria Iskolaközpont némettanára. ? Bár a valódi múzeumlátogatást nyilvánvalóan nem helyettesíti, mégis szívesen küldjük a gyerekeket erre az online felületre, ahol a hon- és népismeret órákon hallottakat vizualizálhatják, sőt, akár egy-egy valódi múzeumlátogatásra is felkészülhetnek. Csupán néhány kattintás, és más tájegységek gyűjteményeibe is betekintést nyerhetnek. Igazán nagyszerűnek tartom, hogy a projekt kezdeményezői minket is megkerestek azzal, hogy a virtuális múzeum oktatásban való használatát együtt dolgozzuk ki. Most ott tartunk, hogy ismerkednek a tankönyveinkkel, ötleteket gyűjtünk. Idén nyáron olyan továbbképzést tervezünk tartani pedagógus kollégáknak, amelyen együtt próbáljuk ki, hogyan egészíti ki egymást a gyakorlatban a tankönyvekben és a világhálón dokumentált kultúrkincsünk.

A pedagógus szerint a virtuális gyűjtemény amolyan digitális oktatási segédeszközként is szolgálhat, amelyhez országszerte minden német nemzetiségi tanár könnyedén hozzáférhet, és amelynek segítségével a gyerekek könnyen motiválhatóak lesznek, rajtuk keresztül pedig akár a családjaikba is eljutnak nemzetiségi tartalmak. A múzeumi szakemberek eközben további nyolc tájház ? a kismarosi, tarjáni, újbaroki, újhartyáni, bakonynánai, ceglédberceli, nagymányoki és varsádi gyűjtemények - anyagának feldolgozását kezdik meg ? lefedve ezzel az egész országot.

A digitális gyűjtemény itt tekinthető meg:

http://www.museum-digital.de/hu/portal/index.php?t=listen&type=2&gestag=13021