Trianon értelmiségiek ezreit tette földönfutóvá

Tudomány

Az 1920. június 4-én aláírt trianoni békeszerződés nemcsak az ország térképét rajzolta újra, hanem a magyar tudományos élet és a Magyar Tudományos Akadémia mozgásterét is jelentősen beszűkítette.

Az első világháborút követően Magyarország nemcsak gazdasági és társadalmi, de tudományos életének stabilitásában is súlyos veszteségeket szenvedett el. 1918 decemberében, a Monarchia összeomlása után a Magyar Tudományos Akadémia Szózatban fordult a világ akadémiáihoz, támogatásukat kérve Magyarország területi egységének megőrzéséhez. A felhívás nem váltott ki széles körű nemzetközi reakciót, a cseh akadémia ellenvéleményét leszámítva szinte visszhangtalan maradt.

A következő év eseményei azonban ennél is drámaibb fordulatokat hoztak. A Tanácsköztársaság idején a Közoktatásügyi Népbiztosság – élén Kunfi Zsigmonddal és helyettesével, Lukács Györggyel – rendeletileg felfüggesztette az Akadémia működését. Székházát a Vörös Őrség szállta meg, és bár tervezték az intézmény reakciós jellegének megszüntetését és átszervezését, erre a proletárdiktatúra bukása miatt már nem került sor.

Rosszallás, sajnálkozás, kizárás

1919 őszén, a Tanácsköztársaságot követő restaurációs időszakban az Akadémia ismét súlyos válságba került, és felvetődött, hogy az intézmény megmaradhat-e egyáltalán a korábbi formájában. A politikai megtorlások is elérték az MTA-t: Pekár Gyula, a vallás- és közoktatásügyi minisztérium politikai államtitkára ugyanis azt indítványozta, hogy vizsgálják meg, kik váltak méltatlanná az akadémiai tagságra. Ennek nyomán megalakult egy tizenöt fős igazoló bizottság, amely minden rendelkezésre álló forrást – írásos dokumentumokat, tanúvallomásokat – felhasznált annak eldöntésére, hogy egy-egy tudós helytállása elfogadható volt-e a forradalmi időszakban.

Az MTA vezetése – élén Berzeviczy Albert elnökkel – igyekezett felelősségteljes határozatokat hozni, azonban az érzelmi és politikai szimpátiák is komoly szerepet játszottak a folyamatban, és a nemzethűség lett a tagság fő mércéje.

Több akadémiai tagot is különböző súlyosságú megrovásban részesítettek, ezek között szerepelt például a „rosszallás” vagy a „sajnálkozás” kifejezése. Sok esetben bűnük mindössze annyi volt, hogy a Tanácsköztársaság alatt is tovább folytatták tudományos tevékenységüket.

Öt tudóst azonban kizárással sújtottak: Alexander Bernát filozófust, Asbóth Oszkár nyelvészt, Éber László művészettörténészt, Beke Manó matematikust, Lendl Adolf zoológust is törölték az Akadémia tagjai közül. 

Az Akadémia Horthy Miklós 1920. március 1-jei kormányzóvá választását követő március 22-i ülésén hivatalosan is reagált az új politikai helyzetre, ám a belső válságkezelés során egyértelművé vált: az MTA függetlensége csorbát szenvedett. A tudományos érdem helyébe átmenetileg politikai megbízhatóság lépett, és az intézmény egy új korszak határán találta magát, egy olyan időszak elején, amelyben a tudományos kiválóság és a politikai lojalitás közötti egyensúly meghatározó kérdéssé vált.

Behatárolt tudomány

Az 1920. június 4-én aláírt trianoni békeszerződés következményei a magyar tudományos életre és azon belül az MTA-ra nézve is súlyosak voltak, nemcsak a területi és demográfiai veszteségek, hanem az értelmiségi struktúrák, intézményrendszerek és finanszírozási források szempontjából is.

A békediktátum következményeként Magyarország elvesztette területének kétharmadát, ezzel együtt számos tudományos és felsőoktatási központ is az új államhatárokon kívül maradt. A kolozsvári Ferenc József Tudományegyetem Erdély elvesztésével román kézre, míg a Pozsonyban működő Erzsébet Tudományegyetem Csehszlovákiához került. A magyar állam – az intézmények újrateremtésének jegyében – ezek pótlására költöztette a kolozsvári egyetemet Szegedre, a pozsonyit Pécsre, a selmecbányai Bányászati és Erdészeti Főiskolát pedig Sopronba.

Az MTA tagjai közül többen a határon túlra kerültek, és mivel immár nem magyar állampolgárok voltak, tagságukat is elvesztették. Ugyanakkor az Akadémia igyekezett kapcsolatban maradni a külhoni magyar tudósokkal. Ennek egyik formája a külhoni tagozatok kialakítása volt, ezek azonban inkább szimbolikus gesztusnak, mint valódi tudományos integrációnak bizonyultak. Az új államok – Románia, Csehszlovákia, Jugoszlávia – pedig sokszor asszimilációs nyomást gyakoroltak a magyar értelmiségre, vagy egyszerűen csak eltávolították őket az egyetemekről, kutatóhelyekről.

Értelmiségi túlkínálat

A fentiek miatt több ezer professzor, oktató és hallgató vált egyik napról a másikra menekültté. Sokukat gyakorlatilag elüldözték korábbi munkahelyükről, mások már korábban, a romló viszonyok előrejelzéseként elhagyták otthonukat. Az új egyetemi központokban viszont gyakran embertelen körülmények – vagonlakások, anyagi nincstelenség – várták őket.

A trianoni döntés hatására ugyanis 400–450 ezer ember érkezett az új Magyarország területére. Bár pontos statisztikák nem állnak rendelkezésre, a menekültek között jelentős arányban voltak értelmiségiek, akiknek beilleszkedése különösen nehéznek bizonyult. Az új helyzet értelmiségi túlkínálatot eredményezett, amelynek hatása szinte minden tudományos és kulturális intézményre kiterjedt.

A közigazgatásban, felsőoktatásban, múzeumi vagy levéltári területeken dolgozók száma jelentősen megnőtt, miközben az állami költségvetések brutálisan összezsugorodtak. A Magyar Nemzeti Múzeum például 1913-as költségvetésének mindössze nyolc százalékával gazdálkodhatott a húszas évek elején. Az értelmiségiek jövedelmeinek reálértéke kevesebb mint ötödére csökkent, és az állami kultúrafinanszírozás is mélypontra jutott.

Az Akadémia az új helyzetben egyszerre vált gazdaságilag kiszolgáltatottá és kulturálisan megterheltté. A háború előtt gondosan felhalmozott vagyona – amelyet főként állampapírokban és záloglevelekben tartottak – a gazdasági összeomlással gyakorlatilag semmivé lett. Az intézmény működtetése innentől az állami támogatástól függött, amit évenkénti segély formájában biztosítottak. Az 1923. évi I. törvénycikk szentesítette ezt a segélyezést, amely évtizedeken át kulcsszerepet játszott az Akadémia fennmaradásában.

Klebelsberg Kuno vallás- és közoktatásügyi miniszter 1922-ben így nyilatkozott a helyzetről:

„Nekünk nem szabad visszaélnünk azzal, hogy az Akadémia ma nehéz szituációba került, olyan szempontból, hogy az állami szubvenció ellenében mi bizonyos befolyást akarjunk gyakorolni az Akadémiának tudományos működésére. Nekünk akkor, amikor az Akadémiának az állami szubvenciót felajánljuk, már magában a javaslatban garanciával kell körülbástyáznunk az Akadémiát arra nézve, hogy a jövő kormányoknak se juthasson eszébe és ne is álljon módjában az Akadémia tudományos működését befolyásolni.”

Újratervezés

Trianon a magyar tudományos életben egy korszak végét jelentette. A sokszínű, nemzetiségekkel átszőtt, közép-európai tudományos térség helyét egy szűkebb, homogénebb, de komoly kihívásokkal küzdő rendszer vette át. A tudományos közösségek nemcsak földrajzi értelemben szóródtak szét, hanem anyagilag, szervezetileg és morálisan is megrendültek.

Az 1920-as évek elején a magyar tudományosság túléléséhez a politikai és anyagi áldozatvállaláson túl komoly újratervezésre is szükség volt. A válság közepette mégis megindult egy új építkezés: új egyetemek születtek, új kutatási központok jöttek létre. A Magyar Tudományos Akadémia pedig nemcsak tudományos intézményként, hanem a nemzeti identitás megőrzésének egyik központjaként is újrafogalmazta szerepét, miközben egyfajta szellemi menedékként igyekezett megtartani és továbbörökíteni azokat az értékeket, amelyeket a történelmi Magyarország tudományos-kulturális öröksége jelentett.

A cikk alapját a Varázshatalom – Tudás. Közösség. Akadémia című időszaki kiállítás adja, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia alapításának 200. évfordulója alkalmából rendeztek. A kiállítás 2025. október 26-ig látogatható a Magyar Nemzeti Múzeumban.

 Fotók: Csiki Vivien / Kultúra.hu

2010 óta június 4. a nemzeti összetartozás napja, annak emlékére, hogy 1920-ban ezen a napon írták alá a trianoni békeszerződést. Az ebből az alkalomból készült tematikus tartalmaink itt érhetők el.