|
Kassovitz filmje a 21. század multikulturális világában a kultúra alapjának hiányáról szól: a másik megértéséről, vagy legalább a megértés szándékáról. Arról, hogy a legkisebb konfliktusból is háború kerekedik, ha az a politikának érdekében áll. Arról, hogy a fejlett haditechnológia nem eszköz, hanem mindent felülíró érv. Arról, hogy a demokrácia és a máig tartó gyarmati uralom egymást abszolút kizáró fogalmak. Kassovitz mindezt úgy tudja felépíteni, hogy nem ad felmentést a vád alól. Még a főhős, Legorjus is áruló lesz a kényszer szülte helyzetben, noha ő maga is eljut a lázadásig, szembe fordulna saját szervezetével, országával és a fehérek világával, de nincs rá módja. Ő a gyarmatosítókhoz tartozik, akik legyalulják, ami az útjukat állja, és a bennszülöttekkel ellentétben nem a vének bölcs szava vezeti őket, nem az ősök szelleme, hanem a politikusok beláthatatlan érdekei. Valójában Legorjus lett túsz a saját kultúrájában.
|
A film képi világa ezt a kétfelé hasadt morált fogalmazza meg. A néző nem kívülálló, hanem szemtanú a jelenetekben, az őserdőben való előrenyomulást térdmagasságból követjük végig, a helikopterek kitakarják az eget, a kamera folyamatosan mozgásban van. Egy-két hollywoodi geget leszámítva őszinte és karakteres az egész látvány (operatőr: Marc Koninckx). A színészek is képesek felnőni a kanak amatőr szereplők ösztönös és finom rezdüléseihez, őszinte és eszköztelen pillanataihoz. Csak az a néhány jelenet bántóan érzelmes, amelyben Legorjus lelki törésén kell rágódnunk. A Lázadás e néhány pillanattól eltekintve erős, meggyőző film, ráadásul igaz, amitől persze nem leszünk boldogabbak.