_d0a5400__copy__600x400.png
Kovács János karmester, Vásáry Tamás karmester, Kovács Géza, Vaszily Miklós,Pad Zoltán karmester, Matos László karnagy (balról jobbra)

A sajtótájékoztató házigazdája Kovács Géza, a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek ügyvezető igazgatója, volt, aki megnyitójában rámutatott, hogy a 75 éves együttesek több évtizednyi mostohasors után idén tudtak újra hozzájuk méltó programmal előállni. Az együttesek fenntartójaként felszólaló Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója beszédében kiemelte, hogy 2015-ös kinevezése óta szívén viseli a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek sorsát. A tavalyi esztendőig azt tekintette céljának, hogy megmentse a zenekart, az énekkart és a gyerekkart. Ezt a célt Kovács Géza 2017-es kinevezése óta látja reálisnak, ugyanis az Nemzeti Filharmonikus Zenekar egykori vezetője szakértelmével és évtizedes tapasztalataival biztosítja a hosszú távú fejlődést. Tavaly kötötte meg az MTVA és az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt a szerződést, amely garantálja a Magyar Rádió Művészeti Együttesei anyagi stabilitását is. A támogatásból nemcsak a fizetéseket tudták rendezni, hanem 30 új hangszert is megvásároltak már. A 2018/2019-es, jubileumi évadterv pedig olyan szakami munkát ígér, amely révén a zenei együttesek az egész közmédiatestület ragyogó ékköveivé válnak.


_d0a5429__copy__600x400.png
Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója

A jelenlegi vezetés szervezőmunkáját dicséri, hogy a Magyar Rádió Gyermekkórusa májustól visszakerül a nemzetközi vérkeringésbe, ugyanis Nagyváradon, Kolozsvárott, Marosvásárhelyen és Zilahon lépnek fel. Az Emberi Erőforrások Minisztériumával való együttműködés eredményeként azonban a gyerekek nemcsak hangversenydobogókra állhatnak majd, hanem gyermekkórházakban is énekelni fognak. A program célja kettős: az éneklő fiatalok számára ezek az alkalmak szociális érzékenyítésként működnek, a betegek számára pedig a gyógyulást segítik. A házigazda azt is elmondta, hogy ma már életpályamodellt tudnak kínálni a legkiválóbb kórusiskolás leányoknak, ugyanis eleinte az MR Gyerekkarban énekelhetnek, később az MR Leánykarban, végül pedig az MR énekkarban.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a Magyar Rádió Énekkara angol későközépkori, reneszánsz és korabarokk kórusműveket mutat majd be 2019. április 30-án a Mátyás-templomban. A nemzetközi zenei piacokra is visszatér a kórus, így a következő héten a brüsszeli BOZAR-ban lép majd fel a Belga Nemzeti Zenekar kíséretében.

Az együttesek igazgatója arról a munkáról is mesélt, amellyel sikerült elérniük, hogy nemzetközileg ismét jegyezni kezdjék a Magyar Rádió Művészeti Együtteseit. Megemlítette, hogy hosszú tárgyalások eredményeképpen a Rádiózenekar szólistája lesz Emma Kirkby, Jean-Efflam Bavouzet és a Perényi Miklós is. A nemzetközileg felkapott karmesterek szintén szívesen jönnek, így vendégük lesz Howard Williams, Carlo Montanaro, Sesto Quatrini és Martin Haselböck is. Kovács Géza kitért az általa már sokszor és sok helyen felvetett problémára is, miszerint a jelenlegi magyarországi zenekultúra az utolsó óráját éli az educatio szempontjából. A Magyar Rádió Művészeti Együttesei több módon is nekilátott annak, hogy magához vonzza a fiatalokat. Így elindították a ?Csillagok a Stúdióban?-sorozatot, melynek keretében híres zenészekkel lehet találkozni egy-egy rövidebb zenei előadás keretében. Szintén fontos eredmény, hogy elindul egy olyan műsor, melynek köszönhetően az érdeklődő fiatalok az MR 6-os Stúdióban elsajátíthatják majd a hangfelvétel-készítés különböző elemeit, és közben a kortárs zenével is megismerkedhetnek. Szintén a közönségutánpótlást szolgálja a gyermekkoncert-sorozat, amikor is óvodás és kisiskolás csoportok látogatnak el az MR 6-os Stúdióba, ahol Lukácsházi Győző kalauzolja el őket a felhangzó zenék között. Az új közönséget és a zeneszerzőket közösen célozta meg a 2018 januárjában újraindult Z-felvétel-széria is, amely során kortárs művek sokaságát rögzítik a lehető legmagasabb művészi és technikai színvonalon.

A sajtótájékoztató utolsó részeként az együttesek igazgatója hangos gongszóval jelezte az új évad kezdetét, amelyben öt bérletet hirdetnek meg. Az alapítás említett, 75. évfordulóját a Jubileumi bérlet nagyszabású kompozícióival ünneplik meg a zenészek és az énekesek. Így felcsendül Hector Berlioz óriás ének- és zenekarra írt Te Deuma, Liszt Ferenc Esztergomi miséje és Gustav Mahler III. szimfóniája. A zenekari művek kedvelőit jövőre is várja a Dohnányi-bérlet, amelynek egyik kiemelkedő estjén az osztrák zeneszerző, Michael Haydn kevéssé játszott alkotásai csendülnek fel, például a Szent Lipót-mise. Egy másik esten Henry Purcell és Benjamin Britten egymásra rímelő zenéi hangzanak majd el. Vásáry Tamás meghirdette a 2. Beethoven-évadot, amelybe örökzöld slágereket (például a Sors-szimfóniát) éppúgy felvett, mint a repertoárból hiányzó Der glorreiche Augenblick című politikai kantátát. A Sapszon-bérlet szakrális helyszínekre viszi a közönséget (például a Mátyás-templomba), hogy a hely szelleméhez méltó egyházi kórusmuzsikát szólaltasson meg többnyire orgona kíséretével. Az Anno Sacri-bérlet második része pedig barokk kantátákat elevenít fel, így Johann Sebastian Bach remekművein túl Dietrich Buxtehude, Heinrich Schütz és Georg Philipp Telemann zenéi is megszólalnak.


_d0a5601__copy__600x400.png
Vásáry Tamás

Kovács Géza zárszavában elmondta: a jubileumi évadra az elmúlt 300 év terméséből válogattak a karmesterek, amelybe az említett Purcell-zene éppúgy belefér, mint Vajda Gergely 2019-ben bemutatandó új darabja. A nagylétszámot igénylő darabok mellett 200 körüli lesz az összes formációban fellépő, állandó, kisegítő és vendégelőadók száma, ami ismét a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek megújulását jelzi. Végül pedig az együttesek 100 koncertet adnak majd úgy, hogy közben a stúdióbeli munkát is intenzíven folytatják. Így a 300 év/200 előadó/100 koncert valóban perspektivikus szakmai munkát ígér.

Windhager Ákos

Fotók: Csákvári Zsigmond