Január közepén új kiállítótérrel bővül Budapest: megnyit a Ladó Galéria, amely a magyar kortárs művészet népszerűsítését célozza. Az első kiállító Boruzs Boglárka, aki jelenleg a festmények tárgyak általi kiterjesztésével foglalkozik.

A leendő vásárlók a fősodron kívül tehetnek izgalmas felfedezéseket, azaz a Ladó Galéria igyekszik közel kerülni azokhoz, akik még nem rendszeres élvezői a kortárs művészeteknek. A galéria a küszöbfélelem feloldására tesz kísérletet azzal, hogy a művészetet kiemeli a megszokott keretekből, majd egy olyan térbe helyezi vissza, amely eltér a konvencionálistól – így került a galéria a Klauzál téri Vásárcsarnok emeletére. Ez a kiemelés azonban csak részben valósult meg: a megszokott white-cube jelleg megmaradt.

Az értékesítés mellett kiemelt fontosságú a galériában az értékmentés, dokumentálás, digitalizálás, és mint azt programjukban alapvetésként lefektetik, a középpontban a közönség áll, mert a szakma fontos, ám a néző még fontosabb, továbbá csak olyan művet állítanak ki, amit meg is lehet vásárolni. A galéria tulajdonosa Polgár László Ladó, vezetője Major Alexa, első kiállítója pedig Zárvány című, január 12-től látogatható tárlatával Boruzs Boglárka, aki jelenleg a festmények tárgyak általi kiterjesztésével foglalkozik.

Boruzs Boglárka hangsúlyeltolódásra törekszik, amely annak a felismerése, hogy ő mint alkotó csak egy része a rendszernek: döntéseket hoz meg, ő áll az alkotási folyamat végén, azonban nem akar fontosabb lenni a műveket felépítő virtuális és valós anyagoknál. Ennélfogva a folyamatba intenzíven beépíti a digitális médiumok sajátosságait; azokat a színeket, alakzatokat, textúrákat, amelyeket csak ezek által tud létrehozni. Igyekszik megtörni az ötlet és a kivitelezés viszonyrendszerét. A kiállításon látható munkái is így jöttek létre: alkotási folyamatának kulcsfontosságú részét képezi a véletlenfaktor, amelyet rajta kívülálló, digitális módszerek által ér el. Egyéni döntéseinek inkorporálása ennek ellenére megkerülhetetlen. A direktebb érzelmi vonal munkái legalsó rétegét képezik, és erre rakódik rá a többi nonhumán lépés. Az emberi-nem emberi dualitás abban is megjelenik, hogy a digitális anyagok és azok speciális tulajdonságait visszavezeti a fizikai valóság síkjára a 3D-nyomtatás és hagyományos művészeti technikák által.

Nyitókép forrása: Ladó Galéria