Új magyar operett és a Carmen musicalváltozata jövőre az Operettben

Egyéb

Az Orfeum mágusa, a 21. század első magyar operettje Somossy Károly életét dolgozza fel, Frank Wildhorn Carmen című musicalje pedig az ismert történetet cirkuszi környezetbe helyezi.

Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója elmondta, „a nézőknek a színház iránti bizalma felelősségérzettel tölti el a vezetést, ezért a jövőben is azon dolgoznak majd, hogy olyan unikális, exkluzív és ínyenc színházi élményeket kínáljanak számukra, amit csakis az Operettszínházban láthatnak”. Hozzátette, kötelességének érzi az új magyar dalművek létrehozását és bemutatását.

Ebbe a sorba illeszkedik Az Orfeum mágusa, a Somossy Károly  életét feldolgozó új zenés darab. Hozzá fűződik a Somossy Orfeum megalapítása, amely a jelenlegi Operettszínház falai között működött egykor. (Somfai Péter, a színház műszaki igazgatója már régóta kutatja a hajdani orfeumigazgató életét és munkásságát, ebből kötet is megjelent.) 

Az új magyar operett librettóját Orbán János Dénes költő, dalszövegíró és műfordító jegyzi, zeneszerzője Pejtsik Péter. 

Az előadást Bozsik Yvette rendezi, a jelmezeket Berzsenyi Krisztina tervezi. A Budapesti Operettszínház alkotói csapatához először csatlakozik Ferenczfy Kovács Attila építőművész, díszlettervező, látványtervező és vizuális művész, Szabó István Oscar-díjas filmrendező állandó alkotótársa, aki többek között A napfény íze című mozi díszlettervezője volt.

Orbán János Dénes szerint „Az Orfeum mágusa egyszerre érzelmes, romantikus dráma, fergeteges komédia és izgalmas thriller: minden szereplője valóságos, hús-vér színpadi alak lesz, és csakis a nézőkön múlik majd, hogy melyiküket választják kedvencüknek”. Hangsúlyozta, „semmiképpen sem szerettek volna archaizáló nyelvezettel bíró alkotást”, vagyis „második Csárdáskirálynőt” létrehozni, így a darab egyértelműen a 21. századi nyelvhasználatra épül. Pejtsik Péter a zene kapcsán elmondta, sokféle kulturális, zenei identitás és hatás fonódik egységbe benne annak érdekében, hogy „új művészi minőség keletkezzen”.

Bozsik Yvette elárulta, a grandiózus előadás tükrözi majd a kort, amelyben a történet játszódik, de érvényesen reflektál napjainkra is. A rendező „szürreális, mágikus látomás”-ként hivatkozott koncepciójára, amely – mint mondta – nem rekonstruálja, hanem megteremti mindazt, amit a szerzők papírra vetettek. 

Homonnay Zsolt Frank Wildhorn Carmenje kapcsán elmondta, „a zeneszerző rendkívüli alkotást komponált”, amelyben a jól ismert történetet extravagáns cirkuszi környezetbe helyezte. 

Ez a furcsa kettősséggel bíró világ egyszerre nyitott és zárt, saját, belső törvényekkel bír, és szereplői teljes létezésüket alárendelik a nézők elé tárt show-nak. A végtelen szabadságra vágyó Carmennek pedig döntenie kell, mi a fontosabb számára, önmaga kiteljesedése, vagy a másik emberhez való kapcsolódása.

Az Orfeum mágusa bemutatóját 2023. november 17-18-19-én, a Carmen premierjét pedig 2024. április 19-20-21-én, a már megszokott hármas szereposztásban tartja a Budapesti Operettszínház.

Fotó: Janus Erika