Új Zsolnay-remekművek és szecessziós csodák a felújított ResoArt Villában

Program

Különleges darabokkal gazdagodott az ország egyik legnagyobb Zsolnay-kiállítása. Az új anyagok bemutatásával a látogatók még mélyebb bepillantást nyerhetnek Zsolnay Vilmos és a Zsolnay gyár hatásába.

Zsolnay Júlia tehetségét dicséri az a dátummal ellátott és szignált váza, amelyen már a szecesszió szellemében ábrázolja a virágmotívumokat. Fotó: Áment Gellért
Zsolnay Júlia tehetségét dicséri az a dátummal ellátott és szignált váza, amelyen már a szecesszió szellemében ábrázolja a virágmotívumokat. Fotó: Áment Gellért

A ResoArt Villa legújabb kiállítása bemutatja a Zsolnay gyár gazdag történelmi örökségét, amely az 1870-es évektől a II. világháborúig terjed.

A tárlat különleges darabjai között olyan páratlan alkotások szerepelnek, mint Zsolnay Teréz magyar népi motívumokkal díszített vázái, Zsolnay Júlia madarakat ábrázoló táljai és Sikorszki Tádé által tervezett dísztárgyak, amelyek a Zsolnay család művészi sokszínűségét mutatják.

Ritkán fellelhető szecessziós darab Dařilek Henrik tálja, amelyen a természetben álló férfialakot az ólomüveg-készítés technikáját imitáló kontúrvonalak emelik ki. Mack Lajos, Zsolnay Júlia és a család harmadik generációjához tartozó Mattyasovszky-Zsolnay László munkáiból is több alkotás látható a tárlaton. 

Ritkán fellelhető szecessziós darab Dařilek Henrik tálja, amelyen a témát az ólomüvegkészítés technikáját imitáló kontúrvonalak emelik ki. Fotó: Áment Gellért
Ritkán fellelhető szecessziós darab Dařilek Henrik tálja, amelyen a témát az ólomüveg-készítés technikáját imitáló kontúrvonalak emelik ki. Fotó: Áment Gellért

Nikelszky Géza a Szent István teremben végzett munkája mellett modern felfogású magyaros terveivel örökítette meg nevét a gyár művészettörténetében, népi szecessziós alkotásai különleges színfoltot jelentenek a többnyire fémesen csillogó eozinmázakkal fedett szecessziós tárgyak között.

Az Egyesült Államokból érkezett az Apáti Abt Sándor terveit bemutató vitrinbe a szimbolizmus remeke, a La Luna is, amely a halál és újjászületés, a termékenység és teremtés római holdistennőjének megjelenítése, és egyben a nőiességről vallott szecessziós felfogás ideája. Az 1870-es évektől az 1890-es évek közepéig tartó időszakot bemutató termek is számos újdonsággal bővültek.

Az új kiállításra jelent meg A Gyűjtő Háza – Barangolás a ResoArt Gyűjteményben című album, amely bemutatja a gyűjtemény történetét, nyomon követhető benne a Zsolnay gyár fejlődése, innovációi, a folyamatosan változó művészi felfogás és közízlés, valamint megismerhetők belőle Szabó András műgyűjtő személyes preferenciái.

Szabó András műgyűjtő. Fotó: Mohai Balázs
Szabó András műgyűjtő. Fotó: Mohai Balázs

A Gyűjtő Háza című tárlatvezetés mellett két programmal bővült a ResoArt Villa kínálata. A Bor, mámor, szecesszió bemutatja a villa magyar szecesszióban elfoglalt helyét, a gyűjteményen keresztül a hazai szecessziós képző- és iparművészet történetét, mindez hazai borok kóstolása mellett történik, míg A siker receptjei a Zsolnay és a Szamos család „párhuzamos életrajzának” bemutatásával ismerteti meg a résztvevőkkel a két ma is virágzó családi vállalkozás sikereit.