A Ráth György-villa szecessziós ebédlőjének falára visszakerült Rippl-Rónai József híres falikárpitja, a Vörösruhás nő. Az 1898-ban hímzett kárpit azonban csak néhány hónapig lesz ismét látható.

Szimbolikus esemény, hogy a téli szünet után ismét megnyílik a közönség előtt a szecesszió egyik remekműveként számontartott villa, az Iparművészeti Múzeum első főigazgatójának egykori otthona – fogalmazott a közgyűjteményekért és kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkár. Vincze Máté felhívta a figyelmet egy különleges műtárgyra is. Rippl-Rónai József híres falikárpitja, a Vörösruhás nő a műtárgyvédelmi okokból kötelező, hosszabb pihentetés után visszakerült a Ráth György-villa szecessziós ebédlőjének falára.

Az 1898-ban hímzett kárpit Andrássy Tivadar budai palotájának ebédlőberendezéséhez készült. A második világháborúban elpusztult berendezés textildíszei közül egyedül a Vörösruhás nő maradt meg. Az alkotás csak néhány hónapig lesz ismét látható, rövidesen ugyanis Franciaországba utazik a Musée de Pont-Aven Women at Work by/for the Nabis című tárlatára.

Cselovszki Zoltán, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója elmondta: noha az intézmény főépülete az átfogó rekonstrukció elindulására várva jelenleg zárva tart, a gyűjtemény darabjaival a Ráth-villán kívül több helyen, így a Magyar Nemzeti Múzeum és a Szépművészeti Múzeum kiállításain is találkozhat a közönség.

Az intézmény számos nemzetközi meghívásnak is eleget tesz: a gyűjtemény több műtárgya jelenleg a berlini Kunstgewerbemuseum Retrotopia című tárlatán szerepel, Szólamok kerámiára címmel rövidesen Japánba indul egy kortárs válogatás az IMM kerámiagyűjteményéből, cserébe pedig 2024-ben egy kortárs japán kerámiagyűjtemény érkezik majd Budapestre.

Június 24-én, a Múzeumok Éjszakáján új kiállítássorozatot indítanak, amely az Üllői úti főépület rekonstrukciós terveit mutatja be, októberben pedig a többek között az Adidassal folytatott együttműködéséről is ismert, kalmük származású sztárdesigner, Buliash Todaeva munkáiból nyílik kiállítás a Ráth György-villában.

Cselovszki Zoltán kiemelte azt is, hogy az Iparművészeti Múzeum a szecesszió kutatásának egyik nemzetközi központjává vált, miközben a Hauszmann Alapítvánnyal is együttműködnek a hagyományos kézműves mesterségeket újraélesztő szakmai képzések elindításában.

Újságírói kérdésre válaszolva a főigazgató elmondta, hogy az IMM főépületének felújítására is vonatkozik az a kormánydöntés, amely az el nem kezdett nagyberuházások halasztásáról szól. Folyamatosak azonban az állagmegóvási munkálatok, a háborús helyzet elmúltával pedig reménykednek a rekonstrukció megkezdésében.

A Ráth-villa április elsején, szombaton egész napos programsorozat várja az érdeklődőket A tavasz ébredése címmel. Ezen A mi szecessziónk és a Minivarázs – Kép és betű a szecessziós ex libriseken című kiállításon kívül lesz barkácsműhely, kosztümös tárlatvezetés és időutazós séták is.

A nyitóképen Cselovszki Zoltán és Vincze Máté. Fotók: Máthé Zoltán / MTI