3784_orig
A brassói Redut kiállítóterem,
1930 Mattis Teutsch János kállítása
Fotó:missionart.hu

Több, a művész hagyatékában őrzött kései Mattis Teutsch János festményről derült ki, hogy korábbi, az 1920-as évek végén festett képek rejtőznek az 1950 körül festett képek alatt. A Mission Art Galéria december 4-én Az Új Ember. Mattis Teutsch János újjászületett képei címmel mutatja be az eddig restaurált műveket, amelyek felújítása több mint egy évet vett igénybe.

?Hét festményt tártak fel a szakemberek, ebből öt restaurált, egy pedig a feltárás ? a felső, későbbi réteg eltávolítása ? utáni állapotban van. Bár létezik általunk ismert műtárgylista az 1930 körüli évekből, amikor a korábbi, most megtalált műveit állította ki, de a címeket nem tudjuk a fotókhoz társítani, így mi neveztük el őket? ? jegyezte meg Kishonthy Zsolt a kérdésre, hogy mely képek rejtőztek az újrafestés alatt.

Másfél éve derült fény az elveszettnek hitt képek meglétére, amikor a galéria szakemberei furcsa, oda nem illő motívumokat sejtettek meg az egyik kép hátterében. Ezek után több festményről is röntgenfelvétel készült, amely kimutatta, hogy korábbi alkotások rejtőznek az új festékréteg alatt.

?Sajnos nem tudjuk a pontos okokat, hogy miért döntött így Mattis Teutsch János, de két lehetséges válasz merülhet fel. Elképzelhető, hogy a művész szeretett volna nagyméretű vásznakat festeni, de nem volt lehetősége vagy pénze ilyeneket beszerezni, ezért nyúlt a régebbi festményeihez. Ezt alátámasztja, hogy a kései réteg házilagosan készített kazein festékkel készült? ? magyarázta Kishonthy Zsolt, aki hozzátette: nem szokatlan a képzőművészetben, hogy egy alkotó átfesti korábbi képeit.

 

? Az eszközhiány mellett az is elképzelhető, hogy Mattis Teutsch, mint sok más művész előnyben részesítette újabb gondolatait, újabb műveit, ezért feláldozta a régieket. Egy művész esetében a teremtő erő és az alkotói vágy utat tör magának, új művek létrehozása kényszerítő hatással bír, akár ilyen áron is. Ez esetben az a különleges, hogy úgy tűnik, egy teljes korszakot, egy teljes kiállítási anyagot, sok nagy képet festett át a művész? ? mondta el a galéria vezetője.

Az átfestés emellett azért is érdekes, mert az utókor, a mai művészettörténet az átfestett műveket a festő jelentősebb alkotói periódusába sorolja, mint az újrafestés eredményeit.

 ?Messze az egyik legjelentősebb magyar avantgárd művészünk az 1910-es, 20-as években, aki teljes szinkronban ? mind minőségben, mind időben ? alkot a legjelentősebb európai művészekkel. Talán nem véletlen, hogy a most Párizsban, a Musée d Orsay-ban álló Allegro Barbaro, Bartók Béla és a magyar modernizmus művészete című kiállítás vezérképének óriásplakátokon és hatalmas pannókon egy korai Mattis Teutsch képet választottak? ? fejtette ki Kishonthy Zsolt.

Ahogy a galéria tárlatról szóló leírásában olvasható: a kései, ötvenes években készült festmények egy szerencsés, mesebeli átalakuláson estek át, ezzel párhuzamosan a művek értéke is többszörösére emelkedett. Mattis Teutsch János így az egyik legdrágább magyar festő, jelentősebb művei 10-15, főművei több tízmillió forintot érnek.

Az Új Ember. Mattis Teutsch János újjászületett képei című kiállítás december 4-én nyílik a Mission Art Galériában.