A bakonybéli Szent Mauríciusz-monostorban augusztus 20-án Händel Messiása csendül fel. A bevezető előadás a grandiózus mű titkaiba avat be, a kísérőrendezvény, a Békét teremtő magány kiállítás pedig Szent Gellért alakját és szellemiségét idézi meg.

A Messiás című oratórium Händel főműve. Az oratóriumot 1742-ben mutatták be Dublinban egy árvaház javára, és Händel életében kizárólag jótékonysági céllal adták elő. Händel 1741 augusztusától foglalkozott a téma megzenésítésével, és mindössze huszonnégy nap alatt készült el vele. A Messiás szövegét Charles Jennens angol költő állította össze. Az oratórium a Messiás történetét meséli el. Az első rész a Krisztus előtti időkről és a Megváltó születéséről, a második a szenvedéstörténetről szól, a harmadik rész pedig a megváltásról elmélkedik. Az áriák egy része visszafogottan operaszerű, de az oratórium meghatározó karakterét a kórusszámok adják.

„Messiás azt jelenti: fölkent. Király, pap, próféta, olyan valaki, akit az ég kiválasztott, megjelölt, megbízott egy különleges feladattal, ami egy egész közösség sorsát fordítja pozitív irányba.

Monostorunk minden év augusztus 20-án arra a Szent Istvánra, nemzetünk első fölkent királyára emlékezik, akiben a bakonybéli szerzetesközösség és település alapítóját tiszteljük, s aki uralkodása során mindent megtett azért, hogy a magyarság életét, lelkületét áthassa a nagybetűs Fölkenttel, a Messiással, Jézus Krisztussal való találkozás.

Az idei ünnep a szokásos ünnepi liturgia és az új kenyér megáldása mellett különleges élménnyel ajándékoz meg minket: világhírű zenészek tolmácsolásában hangzik fel templomunkban a zenetörténet legismertebb, leggrandiózusabb Messiása, a händeli oratórium, amely a titokkal, a Fölkenttel, a Kezdetekkel való találkozás nagyszerű lehetőségét kínálja bakonybélieknek és vendégeinknek egyaránt.”

Így ajánlja dr. Baán Izsák perjel a bakonybéli monostor augusztus 20-i eseményét, amelyben a Kultháló projekt keretében a közösséghez kötődő muzsikusok, a Budapest Bach Consort, a Müncheni Bach Kamarakórus és az Orlando Énekegyüttes, szólistaként Nagy Anna Sára, Balogh Eszter, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt kapcsolódtak össze Szokos Augustin, Felix Mayer és Vikman Pál művészeti vezetésével.

A Müncheni Bach Kamarakórus tagjai az 1954-ben Karl Richter alapította Müncheni Bach Kórus tagjaiként Párizstól Moszkván át Tokióig és New Yorkig számos turnén vettek részt. Évről évre visszatérnek a Balaton-felvidékre, ahol állandó alkotótársuk a Vikman Pál vezette Orlando Énekegyüttes, amely 2000 óta meghatározó szereplője Veszprém kóruséletének, az általuk alapított Veszprémi Régizenei Napoknak kezdetektől résztvevője, 2019-től főszervezője. A produkció művészeti vezetője Szokos Augustin, aki 17 évesen alapította a Budapest Bach Consortot, amely repertoárjának fókuszában a 17–18. századi barokk zene áll. 2010 ősze fontos fordulópont volt az együttes történetében, modern hangszerek helyett azóta korhű kópiahangszereken szólaltatják meg a műveket. A karmester, Felix Mayer évek óta koordinálja a Müncheni Bach Kamarakórus Balaton-felvidéki fellépéseit.

A program érdekessége, hogy a Balaton-felvidéken élők is kapcsolódhatnak a produkcióhoz. A próbák helyszíne Vászoly, ahol az érdeklődőket nyilvános főpróbára várják augusztus 19-én. Veszprémben és Bakonybélben Vikman Pál, illetve Szokos Augustin bevezető előadása avat be a grandiózus mű titkaiba.

A kivételes zenemű élményét egészíti ki a kísérőrendezvényként szervezett kiállítás. 2023 a monostor újraalapításának 25. évfordulója mellett Szent Gellért bakonybéli remeteségének ezredik évfordulója is. Alakjának és szellemiségének megidézésére a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Szent Mauríciusz-monostor közös pályázatot írt ki képzőművészek számára. A Békét teremtő magány tematikára érkezett legjobb művek reprodukcióit a parkban állítják ki, a szabadtéri tárlat a 20-i megnyitó után október végéig várja a látogatókat. A kiállítás és a koncert is ingyenes.

Nyitókép: a Szent Mauríciusz-monostor. Fotó: MTVA / Bizományosi / Lehotka László