A Covid–19-járvány áldozatairól emlékeznek meg azok az ideiglenes emlékművek, amelyek április 29. és május 1. között Budapest közterületein láthatók.

Az esemény tengelyét három ismert járványoszlop: Pest, Buda és Óbuda kiemelkedő emlékművei képzik, ezek jelölik ki a kortárs emlékezés helyeit. A főváros területén, a Szervita téren, a Szentháromság téren és a Szentlélek téren álló járványszobrok fogadalmi emlékművek voltak: a 17–18. században hálából emelte őket egy település vagy közösség a pestisjárványok túléléséért. Jelenlétük állandó, a városkép szerves részei, de eredeti funkciójuk elhalványult, a rajtuk látható járvány- vagy pestisszentek, Borromei Szent Károly, Szent Rókus vagy Szent Rozália alakjai mára már kevésbé ismertek. E több száz éves emlékhelyek válnak most a kortárs emlékezés helyévé: az általuk megnyitott időkapun saját jelenünkbe érünk.

Az április 29. és május 1. között látható emlékmű egy eseménysorozat, amelynek anyagát mozdulatok és hangok alkotják, emlékművé pedig az emlékezők által válik.

Gryllus Ábris és Somló Dávid tervezett munkája, a Minden Nap egy húsz, a magyarországi megyéket jelző oszlopon elhelyezett hangszóróra írt zenedarab, amely a koronavírus-járvány magyarországi napi adatait zenei paraméterekre átfogalmazva teremt a befogadót körbeölelő zenei és közösségi élményt.

Gróf Ferenc, Rimóczi István (Bélaműhely) Eloszlás című zenei performanszának partitúráját a járványgörbék adják, ezt egyfajta spirométerként, azaz tüdőkapacitás-mérő eszköz működő, egyszerű fúvós hangszereken szólaltatják meg professzionális és amatőr zenészek, elsősorban fogyatékkal élő és megváltozott munkaképességű felnőttek, hullámzó hangszőnyeget képezve a tereken.

Mészáros Máté táncos-koreográfus előadása, A távolság mechanikája közel harminc középiskolai diák, valamint kortárs táncosok együttműködésével valósul meg. A járvány miatt alapvetően értékelődtek át a közelség és távolság fogalmai. A kényszerű távolságtartással felértékelődött a jelenlét, de a közelséget félelmek járták át, sokunknak okozva nehezen feldolgozható feszültséget. Ennek a feszültségnek a megragadása és letevése, valamint a személyes és a közösségi kapcsolatok vizsgálata is a darab építőkövei.

A Variációk emlékműre Budapest önkormányzatának kezdeményezésére, a Budapesti Történeti Múzeum – Budapest Galéria koordinációjával a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében valósul meg.

Nyitókép: A távolság mechanikája. Fotó: Bellai László