Véget ért a XIX. Stúdiószínházi Fesztivál

Egyéb


parnaemberschruff_milan_kaszas_gergo.jpg
A párnaember

Idén hat stúdiószínházi műhely mutathatta be versenydarabját a fesztivál közönségének. A rendezvény október 26-i kezdő előadása az egri Gárdonyi Géza Színház - az idei Pécsi Országos Színházi Találkozón több elismerést is besöpört - A párnaember című véres krimivígjátéka volt Dömötör András rendezésében. Szombaton Én egy szemüveges kisfiú vagyok címmel a Part Produkció mutatta be a gyermeki és a felnőtt világ kontrasztjaira rávilágító darabját, ezután a Veszprémi Színház társulata Garaczi László: Plazma című játékát adta elő. A nap záróakkordjaként Az Őrült, az Orvos, a Tanítványok és az Ördög címmel egy meglepően merész és humoros passiót láthattunk Pintér Béla és Társulata előadásában. Versenyen kívül az egri társulat Peter Shaffer Equus-a is látható volt, a Kecskeméti Katona József Színház pedig Tasnádi István: Finito című verses komédiájával próbálta meghódítani a zsűrit. Határon túlról ezúttal csak egy társulat érkezett: Janus Glowacki Negyedik nővér című darabjával a Szabadkai Népszínház Újvidéki Művészeti Akadémiája zárta a fesztivált.

A szakmai zsűri elnöke, Koltai Tamás színikritikus, a Színház című folyóirat főszerkesztője elmondta: a tavalyihoz hasonlóan idén is egyhangú döntés született. A zsűri megosztott első helyen Pintér Bélának és társulatának, és az egri Gárdonyi Géza Színház A párnaember című előadásának ítélte oda az egyenként 400 ezer forintos díjat. A zsűrielnök értékelésében rámutatott: mindkét produkció erőteljes dramaturgiával és színészi játékkal dolgozott, "A párnaember egy nemzetközileg konzumált, erős előadás", a Pintér-darab pedig "erős és személyes életanyagból" táplálkozott. A harmadik, 200 ezer forintos díjat a Szabadkai Népszínház Újvidéki Művészeti Akadémiájának szatirikus moszkvai története érdemelte ki. A fesztiválon bemutatott előadások kapcsán a kritikus megjegyezte: szerencse és szándék egyszerre, hogy a bemutatott darabok kivétel nélkül kortárs drámák, nagyrészük mozaikos, asszociatív technikával operált, a hatból négy pedig a "bulvármédia szörnyetegét" jelenítette meg.