Velázquez és Monet Bécsben

Egyéb

Velázquez, a király festője

A Bécsi Művészettörténeti Múzeum a német nyelvterületen először szentel Diego Velázqueznek időszakos kiállítást.

Diego Velázquez (1599-1660) első sorban a Habsburg házból származó, nem mindig túlságosan szépre sikerült spanyol infánsokról és infánsnőkről készült arcképeivel vált híressé. Alig 24 éves korában lett IV. Fülöp udvari festőjévé. A 17. századi bécsi és madridi Habsburg uralkodóházat összekötő szoros dinasztikus és politikai kapcsolatoknak köszönhetően a Bécsi Művészettörténeti Múzeum birtokában kiváló Velázquez arcképek találhatók. A madridi Prado képtár, a londoni National Gallery, a bostoni Museum of Fine Arts, és számos más híres intézmény értékes kölcsönadományainak köszönhetően bemutatásra kerül a spanyol művész sokrétű alkotóművészete.

Mert Velázquez több volt, mint arcképfestő. Korai alkotókorszakában konyhai csendéleteket és történetképeket festett. A Tiziano és El Greco által inspirált, laza ecsetvonású festőtechnika és a kifinomult színválasztás különbözteti meg őt a kortársaitól. De mindenek előtt az teszi őt egyedivé, ahogyan az emberekre, a saját világára, valamint egy-egy történet különböző cselekményfonalaira tekint. A 19. és 20. században festményei többek között olyan művészeket ihlettek meg, mint Francisco de Goya, Pablo Picasso, Francis Bacon és Salvador Dalí.

A kiállítás fénypontjaihoz tartozik a művészettörténet leghíresebb fekvő női hátaktja, a Vénusz tükörrel (Rokeby Venus), valamint a királyi fivér, Don Carlos arcképe, amelyet a korai újkor legpompásabb egész alakos portréjaként tartanak számon.

2014.10.28.-2015.02.15.

Művészettörténeti Múzeum

 

Az ihletadó Monet

A Belvedere egyedülálló tárlaton mutatja be Claude Monet kiterjedt munkásságát és hatását a hazai művészetre.

Ennél több impresszionizmust talán nem is lehetne egyetlen tárlatba sűríteni: Claude Monet (1840-1926) képeit már 1903-ban is kiállították Bécsben. Ezt a hagyományt folytatja a Belvedere, amikor a Monet fényében. Osztrák művészek és a nagy impresszionista művészete című tárlaton saját gyűjteményéből származó műveket és értékes kölcsönadományokat állít ki. A tárlat Monet számos olajfestményét állítja szembe osztrák festők munkáival.

Mert Monet páratlan festőművészete ihletforrásul szolgált az utána következő művészek számára: Gustav Klimt, Herbert Boeckl, Heinrich Kühn, Carl Moll, Emil Jakob Schindler, Max Weiler és Franz Jaschke újra és újra ihletet merített a francia munkáiból. A kiállításon megfigyelhetjük Monet vívmányainak sokrétű kihatásait az osztrák művészekre: Néhányan stiláris kézjegyét vették át, és elsajátították például ecsetvezetési technikáját, mások a Monet képeiből ismert motívumokra és témákra irányították figyelmüket. Főleg a sorozat gondolata követhető nyomon impozáns módon: a kiállítás csúcspontját Monet Tavirózsáinak több variációja képezi.

2014.10.24.-2015.02.08.

Alsó-Belvedere, Orangerie (Belvedere - Unteres Belvedere & Orangerie) 

 

150 éves a MAK

Az Osztrák Iparművészeti / Kortárs Művészeti Múzeum három kiállítással ünnepli meg fennállásának 150. évfordulóját.

A MAK az 1864. május 12-i megnyitása után a bécsi Ringstraße első kiállítóháza volt. Megnyitásának 150. évfordulója alkalmából a MAK három kiállítást mutat be. A jubileumi év csúcspontja a 2014 decemberétől megtekinthető Wege der Moderne. Josef Hoffmann, Adolf Loos und die Folgen (A modernizmus útjai. Josef Hoffmann, Adolf Loos, és a folyományok) című kiállítás. A kiállítás középpontjában a bécsi modernizmus két vezéralakja áll. Ők voltak a bécsi építészeti és formatervezési vita központi hajtóerői. A MAK a Wiener Werkstätte levéltára mellett birtokolja Josef Hoffmann, az egyik társalapító bútorainak legnagyobb múzeumi gyűjteményét, valamint Adolf Loos több jelentős alkotását is. A kiállítás a főműveket mutatja be.

A másik két tárlat már júniusban megnyílik: A Vorbilder: Vom Kunstgewerbe zum Design (Példaképek: az iparművészettől a formatervezésig) című tárlaton kilenc híres nemzetközi ?formatervezési gondolkodó? kísérletet indít arra, hogy körüljárja a MAK gyűjteményének jelentőségét ihletforrásként, valamint a hétköznapok jövőbe irányuló alakításának műhelyeként. A MAK történetének lényeges pillanatai, valamint a 21. század eljövendő formatervezési témái közötti gyors perspektívaváltások segítségével a ?Példaképek? felvázolja a MAK fejlődését a kezdetektől napjainkig. Ezzel párhuzamosan a Nachbilder: Ausstellungen im Bild (Utóképek: kiállítások képekben) című tárlat a MAK kiállításait történelmi és modern fényképek alapján elemzi a kiállítástartalmak és a térkoncepciók bemutatási módjainak szempontjából.

Példaképek: Az iparművészettől a formatervezésig & Utóképek: Kiállítások képekben
2014.06.11.-10.05.

A modernizmus útjai. Josef Hoffmann, Adolf Loos, és a folyományok
2014.12.17. - 2015.04.19.