Világ proletárjai, Gazsi bácsi lótetű!

A Fortepanról eddig is számos tematikus könyv jelent meg, többek között a kávé, a kerékpározás, a pesti nő és a lakótelep volt a hívószó, most viszont a szó helyett a betű lett a rendezőelv. A Fortepan ABC nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy magát a 20. századot idézze meg, olyan képekkel, amelyeket olvasni is lehet, azaz szerepelnek rajuk betűk.

fortepan_88626.jpg
Gyalogosalagút a Széchenyi Lánchíd alatt a pesti hídfőnél a Margit híd felé nézve. Muszta István, a Wastaps együttes, majd a Metronóm együttes dobosa, később dobtanár 1975-ben. Fotó: Urbán Tamás / Fortepan

Afféle olvasókönyv is lehetne, melyben a századelőtől a rendszerváltásig tanuljuk meg kiolvasni a 20. századot. Annak idején úgy tanultunk meg olvasni, hogy képeket társítottunk a betűkhöz. B – baba, C – címer stb. Mindez a 20. század olvasatában: Zs – zsidó, Cs – Cs-lakás, azaz csökkent értékű ingatlan… Az A-nál, az ablak szó alatt látunk egy 1937-es családi fotót, melyen gyerekek állnak az ablakban, mellettük felirat: Viselt cipők eladása. Az a jó kép, ami nemcsak elmond egy történetet, de egyben tovább is gondolható.

Ha napjainkban kinőtt gyerekholmikat ad át egy anyuka egy másiknak, sok esetben kidobja a cipőket, nehogy a kopott sarkak miatt gyermekének rosszabb legyen a járásbiztonsága. A háború előtt – és még a rendszerváltás utáni első néhány évben is – becsben tartották a használt cipőket, elvitték sarkaltatni, talpaltatni a suszterhez, vagy 1990 után a Mister Minithez. Ma már a falvakban sincs suszter, mindenki újat vesz a művházas cipő- és műanyagos vásárokon.

Aki a rendszerváltás idején volt kamasz, egy áramvonalas cipőt is megvett a turiban, mert 1989 körül nem volt még Martens Budapesten. Íme egy motívum, amely ezerfelé viheti az olvasót. Széttartó szövegeknél, gyűjteményeknél tehát a legnehezebb feladat a rendezőelv megtalálása.

Esterházy Péter számozott mondatokkal fűzte össze családregényét, a Harmonia Cælestist, szintén az ABC betűihez igazította a történeteit a szerb Milorad Pavić a Kazár szótár című kötetével, és Temesi Ferenc Por című regényével. Ugyanakkor a Kieselbach Galéria kiadásában megjelent ABC album kizárólag  képaláírásokkal látja el a fotókat, így, ha akarjuk, elvonatkoztathatunk a kép eredeti tartalmától, és úgy is tekinthetünk rájuk, mint afféle műalkotásokra. Akkor is, ha a fotók nagy része a hétköznapok pillanatait megörökítő amatőr felvétel. A kötetet a Fortepan alapító-szerkesztője, Tamási Miklós állította össze a 200 ezer archív képet tartalmazó Fortepan-archívumból, magát a könyvtárgyat Szücs Nóra tervezte. Tamási először leválogatott közel 5000 fotót, amelyeken betű, szó, szöveg vagy irkafirka állt, majd kiválogatta azokat, amelyek legtöbbet mondtak el a korról és a 20. századi ember sorsáról.

fortepan_abc_konyv.jpg
A Fortepan ABC albuma. Fotó: Fortepan

Az összeállítás tehát nem tartja az időrendet, az ABC betűihez rendel szavakat, az A-hoz például az ablakot, és keres hozzá olyan ablakos képeket, amelyekkel kinyithatja a 20. századot. A legszebb az egészben, hogy az ABC album olyan abszurdokra is ráirányítja a figyelmet, amelyek nem kaptak hangsúlyokat a nyilvánosságban, de sokat elmondanak a történelem természetéről. Ilyen például az az 1925-ös dunacsúni kép. A képen nem a Duna folyamkilométerét jelző 53-as szám az érdekes, sokkal inkább egy másik szám, ami nem látható rajta. 1947 lenne a lényeg, ugyanis a képaláírásból megtudjuk, hogy az 1920-as trianoni békediktátum után még Magyarországhoz tartozó települést az 1947-es békeszerződés adta oda a szlovákoknak. Ide építették a bős–nagymarosi vízlépcső zárógátját és duzzasztóműjét, amivel a Duna vizét a bősi csatornába terelték a szlovákok. A települést tehát kétszeresen is elvesztettük. 1947-ben megkapták a szlovákok, majd a falu elvesztette önazonosságát, mert Pozsony külterülete lett, és később a környezet ökológiájára is csapást mértek a szlovákok. Mindez egyetlen képben.  

A kötet Magyarország emlékkönyve is, hasonlít szüleink emlékkönyveire, amelyekben volt társas lap. Az ABC album legtöbb képén társaságok, barátok, szerelmesek, családok láthatók. És ahogy egy emlékkönyvhöz illik, vannak benne képzeletbeli vicces lapok is.

Ide kerülhetne a mártélyi Holt-Tisza-ágon készült fotó, a léket kapott Ádám–Éva csónakról. Szerencsére megússzuk ugyanakkor az emlékkönyves bölcsességeket (például Evezz, evezz az élet tengerén, de ki ne köss a bánat szigetén), maguk a képek sok esetben többet érnek minden értelmezésnél. Ott van az 1963-as felvétel, amelyen egy félig lebontott vidéki ház félig leomlott kerítését látjuk, rajta a felirat: Éljen az SZ.K.P.!  (Azaz a Szovjet Kommunista Párt.) Nem kell magyarázni semmit, így tökéletes, ahogy van.

fortepan_107892.jpg
Magyarország, Budapest I.ker., Attila út 115. 1982-ben. Fotó: Makovecz Benjamin / Fortepan

Persze van, amit érdemes értelmezni, mert aki még nem élt a hetvenes és a nyolcvanas években, nem biztos, hogy tudja hová tenni az Attila úti ház falán látható Gazsi bácsi lótetű feliratot. Maga a szöveg egy sajátos rekonstrukció. Ez a kis graffiti eredetileg Csukás István Le a cipővel! című ifjúsági filmjében volt látható, ezt ismételte meg, azaz rekonstruálta a film élményét valaki az Attila úton. A legabszurdabb talán a Jókai utcában veszteglő vitorlás hajót ábrázoló kép, ami egyszerre volt Pepsi-reklám (a vitorlán látható az üdítő logója) és a kölcsönzővállalat sajátos hirdetése. A Jókai utca macskakövein ringatózó hajón egy másik felirat is olvasható: Sokat ne költsön, inkább vegyen kölcsön. A vitorlás hajó a pártállami időkben is a luxus metaforája volt, így annak felületén a spórolást reklámozni afféle kognitív disszonancia volt.

A Fortepan olvasókönyve megtanít arra, hogy ne csak a sorok, hanem a tűzfalak között is olvassunk, tanuljuk meg olvasni a transzparenseket, a falfirkákat, a lemeszelt cégéreket, hogy ne tévedjünk el a történelem fő- és mellékutcáin.  
Fortepan ABC. Szerkesztette: Tamási Miklós. Kieselbach Kiadó. 600 oldal, ár: 12 000 Ft

Ez is érdekelheti

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

A fotográfia múltja és jövője egymásnak feszült Párizsban

A Paris Photón, a világ első számú fotográfiai vásárán jártunk, ahol idén kifejezetten erős volt a felhozatal, akárcsak a magyar jelenlét.

Törőcsik Mari életének eddig ismeretlen pillanatait leshetjük meg

A családi hagyatékból összeállított fotókiállítás a magyar színház- és filmtörténet egyik legnagyszerűbb színésznőjének legszemélyesebb, legőszintébb pillanatait idézi meg.

Hol húzódnak a mesterséges intelligenciával való képalkotás határai?

Viktória királynő kiretusált tokájától a virtuális modellekig: az ember-gép együttműködés a gyakorlatban nem csupán a fotográfiát érintő etikai, de képtechnológiai és médiapolitikai kérdéseket egyaránt felvet.