A zenei versenyek a nemzetközi zenei élet meghatározó eseményei, a fiatal tehetségek szakmai fejlődésének, ismertté válásának, a koncertéletbe történő bekapcsolódásának legfontosabb katalizátorai. Emellett egy zeneszerző nevét viselő zenei megmérettetés alkalmas lehet a komponista művészetének nemzetközi népszerűsítésére is. Bartók műveit eljátszani, bármelyikkel versenyen indulni valódi mérföldkő minden művész számára. A legtöbb zenei verseny nem is tesz Bartók-darabokat a kötelező anyag részévé, az első alkalommal hegedű kategóriában meghirdetett Bartók Világverseny és Fesztivál azonban éppen erre vállalkozik ? jelentették be a szervezők a december 6-ai sajtótájékoztatón, ahol dr. Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára elmondta: a Bartók-évhez kapcsolódó célkitűzések megvalósultak, ?a Bartók-életmű az egész országot megérintette?, szeptemberben pedig egy nagy presztízsű verseny indul útjára. Magyarország kormánya 160 millió forinttal támogatta a Bartók Világverseny és Fesztivál létrehozását, mely már önmagában is jelzi, hogy ?ez a verseny kiemelkedő esemény lesz a többi nagy presztízsű megmérettetés mellett? ? jegyezte meg dr. Hoppál Péter, majd hozzátette: az ilyen rendezvények megőrzik Magyarország kitüntetett pozícióját a nemzetközi kulturális színtérben, és hozzájárulnak a magas kultúra iránti érdeklődés növekedéséhez.

 

A verseny rendezője és helyszíne a Zeneakadémia. Ez az intézmény volt Bartók alma matere, itt tanított, itt mutatták be több művét, számtalan alkalommal lépett pódiumára, és a Nagyteremben adta búcsúkoncertjét, mielőtt Amerikába emigrált volna. A Bartók Világverseny és Fesztivál szakmai koncepcióját dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektorának művészeti irányításával a Zeneakadémia vezetősége dolgozta ki, az első, hegedűsök számára kiírt verseny anyagát pedig az intézmény legkiválóbb hegedű-professzorai állították össze. A sajtótájékoztatón dr. Vigh Andrea megfogalmazta: ?Bartók itt van otthon, nekünk pedig kötelességünk, küldetésünk ápolni az ő örökségét?. A nevéhez és művészetéhez kapcsolódó megmérettetés ? a tervek szerint ? ötéves ciklusban, a Bartók-életmű legjellemzőbb vonulataira: a zongora-, a hegedű- és a kamarazenére, valamint a zeneszerzésre épülve teljesedik ki. Az egyes hangszeres versenyeket kétévente rendezik meg, a köztes években pedig zeneszerzőverseny kezdődik, mely mindig a következő hangszeres kategóriához kapcsolódik. A későbbiekben népzenei seregszemlével bővülhet tovább a merítés ? árulta el dr. Vigh Andrea.

 

A Zeneakadémia rektora ezután megjegyezte: az esemény azonban ?nemcsak egy hangszeres verseny?, hanem tudományos seregszemle és a széles közönséget különféle programokkal megszólító fesztivál is kíván lenni. A hosszú távú vízió szerint a hangszeres kategóriák versenyei mellett kétévente tudományos konferenciát rendeznek majd a Zenetudományi Intézetben. A szimpóziumok minden alkalommal úgy közelítik meg Bartók életművét, hogy az adott tematika ? 2017-ben Bartók és a hegedű ? a legújabb hazai és nemzetközi kutatások fénytörésében mutatkozzon meg. Mindezek mellett a nemzetközi hírnevűnek szánt verseny fontos célkitűzése, hogy ?Magyarország folyamatosan jelen legyen a világ klasszikus zenei életében? ? zárta beszédét dr. Vigh Andrea. Az eseményhez kapcsolódó szervezési feladatokat és a verseny-projekt lebonyolítását Csonka András, a Zeneakadémia programigazgatója vezeti, aki hangsúlyozta: az első alkalommal 2017. szeptember 10. és 17. között megrendezendő Bartók Világverseny és Fesztivált hegedű kategóriában hirdeti meg a Zeneakadémia. A versenyre minden 30 év alatti hegedűs jelentkezhet március 26-áig ? a jelentkezéshez mindössze három videórészletet szükséges feltölteni a bartokworldcompetition.hu oldalra. Az ötfordulós, 44 ezer eurós összdíjazású verseny nemzetközi zsűrijének tagjai magyar részről Szabadi Vilmos, Kelemen Barnabás és Baráti Kristóf. Mellettük olyan kiváló külföldi hegedűművészek és professzorok fogadták el a Zeneakadémia meghívását, mint Salvatore Accardo, Quian Zhou, Ivan Zenaty, Krzysztof Wegrzyn, Joel Smirnoff és Takashi Shimizu ? emelte ki Csonka András.

 

A verseny kreatív koncepciójának, arculatának, kiadvány- és marketingeszköz-portfóliójának megalkotásáért, a teljes körű kommunikációs stratégia kidolgozásáért és megvalósításáért Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója felel, aki kiemelte: a Bartók Világverseny és Fesztivál arculata szándékoltan puritán, és rendkívül erős módon szerveződik a bartóki életmű metaforájaként is értelmezhető híd-szerkezet koncepciója köré. A kommunikációs igazgatóság irányításával kifejlesztett megjelenés a világ zenei rendezvényeinek élmezőnyébe ? a moszkvai Csajkovszkij-verseny, a brüsszeli Erzsébet Királyné-verseny vagy a müncheni ARD-verseny mellé ? igyekszik pozícionálni a versenyt, mely ? ahogy dr. Vigh Andrea is megfogalmazta ? ?Magyarország legékesebb kincse lehet, és híd a világ minden szeglete felé?.

Tóth Eszter

Fotó: Csákvári Zsigmond