Vonó helyett pálca - BARÁTI KRISTÓF

Egyéb

 

? Új szerepkörben is pódiumra lép május 26-án, az Óbudai Társaskörben, hiszen az Anima Musicae Kamarazenekarral adott hangversenyén a hegedülés mellett vezényel. Ez lesz a dirigensi debütálása?

 
?  Nem, tavaly ősszel Sopronban már vezényeltem egy koncerten a Duna Szimfonikusokat. Vonz a karmesteri repertoár, és a dirigensi zenei munka is régóta foglalkoztat. Teljesen másfajta felkészülést igényel a partitúra tanulmányozása, akárcsak az, hogy az egész zenekar számára érthetővé és vonzóvá tegyem az általam elképzelt interpretációt. A belső hallásban megfogalmazott és a valóban felhangzó zene távolságát kell minél kisebbre csökkenteni. Az Anima Musicae együttessel régóta tervezgettük a közös munkát, ennek első állomása a májusi hangverseny, amelyen többek között Mozart Jupiter szimfóniája is felhangzik. Jól ismerem és szeretem ezt a művet, ezért mertem a dirigálására vállalkozni.
 
? Hogyan sikerült a tavalyi, karmesteri bemutatkozása?
 
? Természetesen nem úgy, ahogy elképzeltem. Tudtam, szokatlan, egészen más lesz, mint a hegedülés, de annál is nehezebb volt? Már csak azért is, mert ennek a munkának a sikeressége nem feltétlenül a hangszeres, zenei tudástól függ, hanem: tudunk-e bánni az emberekkel, képesek vagyunk-e valami olyan zenei koncepciót megfogalmazni, ami a muzsikusoknak szintén meggyőződésévé válik. A kamarazenei műhelymunka során minden zenésznek megvan az elképzelése a darabról, aztán közelednek az álláspontok. Zenekar esetében ez sokkal nehezebb, mert zenei kérdésekben a döntéshozatal a karmester kezében van.
 
 

? Viszont a dirigálás ellenére is játszhatnak a muzsikusok, ahogy akarnak.

 
? Ha nem tartják jónak az elképzelésem, nem fog megszületni, amit szeretnék. Összességében azért az első dirigensi koncertem gördülékenyen sikerült, és tudom, miben kell fejlődnöm. Ha ez nem megy, akkor pedig én leszek az első, aki leteszi a pálcát.
 
? Úgy tűnik egyébként, hogy a hegedűsök körében ez egyre gyakoribb út, hiszen a Concerto Budapestet vezető Keller András és a MÁV Szimfonikusok élén álló Takács-Nagy Gábor szintén ezen az instrumentumon játszik.
 
? Említhetjük még David Oistrakhot, aki nagyon jól vezényel, vagy Maxim Vengerovot és Leonidas Kavakost. Nyilván viszont sokak számára ? főként a karmesterekre gondolok ?, ez nem különösebben szimpatikus. Hiszen mindig az a kifogás éri a hegedűsökből vagy más hangszeresekből lett dirigenseket, hogy nem tanulták ki a szakmát. Talán ebben van némi igazság, bár én éppen az ellenkező oldalban látom a problémát. Sok olyan karmesterrel találkoztam már, aki fantasztikusan tud ütni, a mozgáskultúrája kiváló, viszont nincs mögötte tartalom. Híján van a zenei elképzelésnek, és a munkában nem jelennek meg szerzői mondandók.
 
? Jobb olyan dirigens mellett szólózni, aki hegedűsként kezdte? Például Keller Andrással, akinek vezényletével áprilisban, a Müpában lépett koncertdobogóra?
 
? Keller András remekül ismeri a hegedűversenyeket. Általában az olyan karmesterekkel tudok a legjobban muzsikálni, akikkel hasonló a zenei gondolkodásunk.
 
? Hegedűművészként eddig milyen karmesteri attitűdökkel találkozott?
 
? Az általános tendencia sajnos az, hogy egyre fiatalabb, egyre tapasztalatlanabb karmesterek lépnek pódiumra. Szakmailag alacsonyabb szinten álló dirigensek árasztják el ma a piacot. Mert gyakorlatilag nincs olyan szakemberi gárda, amelynek tagjai tényleg meg tudnák állapítani, hogy mi az érték és mi a középszer. Egy szint fölött már bárkit el lehet adni megfelelő marketinggel, és az értékítélet a közönségnek sem erőssége.
 
? Nemcsak mesterkurzusokat tart, hanem ősztől a pécsi egyetemen is tanít. Mire neveli a fiatal muzsikusokat?
 
? Szeretek úgy oktatni, hogy a megoldásra ? például a megfelelő ujjrendre ? megpróbálom rávezetni, és gondolkodásra késztetni a növendékeket. A szólistaképzést nem tartom célravezetőnek, hiszen utána a túlnyomó többség zenekari zenészként, tanárként dolgozik. Ez egy rossz tradíció, és óriási disszonanciát okoz. A hatékonyság  jegyében sokkal zenekar-centrikusabbá kellene tenni az oktatást. Javasolni fogom Pécsett, hogy próbáljunk meg a zenekari képzésre fókuszálni.
 
 

? Tavaly megnyerte a hegedűsök Oscar-díjának is nevezett Paganini Nemzetközi Hegedűversenyt. Hol tart a saját pályája?

 
? Új impresszárióm lett Körner Tamás személyében, és ő a világ minden táján képvisel. Sokat várok ettől az együttműködéstől. Merem remélni, hogy az a néhány lépés, ami a legmagasabb szintű karrierhez eddig még hiányzott, így hamarosan megvalósul.
 
? A zene mellett fotózik, nem is akárhogyan, hiszen egyik képe, több ezer közül, a legjobb húsz közé került egy internetes válogatáson. Ennyire fontos a pillanat megörökítése?
 
? A fotózás ? akárcsak minden művészeti forma ?, kommunikáció. Érzéseket, disszonanciát vagy társadalmi problémát is kifejezhet. Az előadóművészet és a fotózás közötti fontos párhuzam a lényegre koncentrálás, a fölösleges dolgok lehántása. Egy kép minden emberben más, akár egymásnak teljesen ellentmondó asszociációkat ébreszt, a zene ? a harmónia, a dallamok, a hangulatok miatt ? inkább hasonló útra tereli a hallgatóságot. Talán kevésbé kontemplatív, mint a fotó, ami szabadabb, meditatívabb élvezetet nyújt. Más arcomat mutatják a képet, és mást a muzsika.