A múlt erőt ad a jövő megéléséhez

A Holdról is látszó alkotózsenijét ismertük már néptánc-koreográfiáiból. Irodalmi ihletettségű etűdjeinek nézői a Nemzeti Táncszínházban szembesülhetnek Zsuráfszky Zoltán stílusokon, időn, műfajokon átívelő tehetségével.

Vers, ritmus, tánc

A zenére komponált tánc közkeletű, megszokott, Zsuráfszky Zoltán azonban most versekre álmodott koreográfiákat, ez már kevésbé bevett gyakorlat. Persze nem egyedülálló, ott volt például Novák Ferenc Két gyermektánc Weöres Sándor-versekre című munkája vagy a PR-Evolution Dance Company Kaleidoszkópja, amely kortárs költők gondolatait fogalmazza meg a mozdulatok nyelvén. Jelen produkcióban, az Alvó szegekben Nagy László, Vörösmarty Mihály, Arany János, Radnóti Miklós és Pilinszky János költeményeit „koreografálta” meg Zsura. Az ötlet nem új keletű.

A táncos-koreográfust 1983-ban felkérték, hogy a Jancsó Miklós-Hernádi Gyula-Gyurkó László vezette kecskeméti Katona József Színházban „táncolja el” Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról című versét egy zárt körű esten.

A felvételen a költő saját maga mondta el legendás költeményét. Zsura Szigeti Károllyal alkotta meg a koreográfiát. Konzultáltak Martin Györggyel, aki kijelentette: nem lehet archaikus néptánc.

„Ez is egyfajta anyanyelv, a mozgás anyanyelve, ahol a sóhajtásokra, felkiáltásokra, suttogásokra táncolunk zene helyett” – magyarázta Zsuráfszky Zoltán, aki kifejtette: a Magyar Nemzeti Táncegyüttes folklórdarabokkal járja a világot, ezért öt-tíz évente elő kell venni ezeket a számokat, a táncosok (Barka Dávid, Eredics-Fekete Zsuzsanna, Juhász-Paput Júlia, Tókos Attila, Szeverényi Barnabás, Tókos Zsófia, Sánta Gergő) fejlesztésére.

Másrészt Zsura gondol az iskolásokra. „Ha ezeket a verseket mozdulatokkal együtt látják, annyira belevésődik a tudatukba, hogy sose fogják elfelejteni, ha előveszik a verseket, maguknak, azután a gyerekeiknek, az unokáiknak” – vélekedett a koreográfus.

Látvány és zene

Megjegyzem, a mozdulatokat, az archaikus lépésanyagra épülő koreográfiát kellőképpen megsegíti, vagy inkább megerősíti, mintegy továbbgondolja a pazar látvány. Méghozzá a korszak színházi szcenikájának szellemében megalkotott fényfestéssel (Juhász Péter) a középpontjában. Ehhez kapcsolódik a hagyománykövető, fénykúpokra, utcafényekre épülő világítás (Hlinka Mónika).

A szövegritmus mellett pedig megjelenik a zene is. A költemények mellett megzenésített versek gazdagítják a produkciót.

„Nagy barátom, a tavaly elhunyt Kiss Ferenc zenei feldolgozásaira készítettem az előadás második felének számait – mesélte a rendező-koreográfus. – Legutóbb Pilinszky Négysorosát. Tíz éve már nekiálltam, szóltam is Ferinek, de most érett meg bennem.”

Hagyjuk a koreográfust, meséljen a Pilinszky János-feldolgozásról. „Belesűrített a mester ebbe a négy sorba mindent. Évezredek elzártságát, űzöttségét, elnyomását, hidegségét. Most sikerült mindezt párhuzamba hozni a jelenkorral. Amikor Kárpátalján Sebestyén Józsefet betuszkolták egy mikrobuszba, leverték a veséjét, amibe belehalt. Ezt a pillanatot tudtam most megragadni.”

Pilinszky szellemisége

Ráadásnak a műsor címét is a Négysorosból kölcsönözte a mester, aki elárulta: kérdő mondatokat kerestek a versekből, aztán Nagy László Szárnyak zenéje költeménye lett volna a címadó.

Az Alvó szegek felébredhetnek. Ezek a szegek lehetnek Jézus szegei. A számban két római katona behoz egy keresztet, amire fejjel lefelé felhúznak egy embert.

Közben Kiss Feri presszózenéje szól, amire párok tangóznak – avatott be a koreográfus. – Mint a hatvanas évek ellentmondása, amikor egy presszóban sörözgettünk, közben még akasztottak ’56-os elítélteket.”

E komor, elgondolkodtató hangulat végigvonul minden etűdön, mintegy összefűzi a koreográfiákat (társrendező: Vincze Zsuzsa), ahogyan a magyar líra közös vonása szintén a mély gondolatokban, felkavaró érzelmekben tapintható.

„A záró, Híd-avatás olyan vízió, amiben a társadalom különböző rétegeiből való emberek végeznek magukkal – avatott be Zsuráfszky Zoltán. – Rossa László zeneszerző barátom sodró lendületű, századfordulót idéző muzsikát komponált. A társadalmi kataklizmák korában járunk, az első világháború előtt, amely időszak sokban rímel a jelenünkre. Internet, okostelefon, teljesen fölforgatták az életünket. Fel akarom rázni a nézőket. Hallaniuk kell ezeket a verseket – A Vendégek jövetele, A vén cigány, a Híd-avatás vagy a Radnóti notesza, Szarka Tamástól a Tánc a hóban –, tanulni kell belőlük. Bízom benne, aki hallja-látja, magába néz, talán elszomorodik. De nincs idő elkeseredésre, a végén Kiss Ferenc azt énekli: nem voltak szép idők, csak azt hittük, megszépült a múlt. Ha a múltba nézünk, megkönnyebbülünk, mert már túl vagyunk rajta. Ugyan félünk a jövőtől, de a múltba nézés biztat, erőt ad, mert azt már túléltük. Annyi mindenen túljutottunk, és mindezek ellenére vállaltuk a magyarságunkat, a nemzetünket, vállaltuk a hitünket, vállaltuk az elkötelezettségünket.”

Fotó: Hegyi Júlia Lily / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

A Magyar menyegzővel nyitják meg a Tallinni Filmfesztivált

Káel Csaba Magyar menyegző című nagyjátékfilmje lesz az A kategóriás Tallinn Black Nights Film Festival (PÖFF) nyitófilmje. Az észt főváros 1997 óta működő filmes mustráján korábban olyan alkotók mutatkoztak be, mint Aki Kaurismäki, Roy Andersson, Lukas Moodysson vagy Paolo Sorrentino.

Idén megelőzheti az Erkel Színház a Madáchot

Futócipős színházi csúcstalálkozónak ad otthont idén október 11-12-én a 40. Spar Budapest Maraton Fesztivál. A 14 éves múltra visszatekintő Fut a színház versenyre idén 25 csapat nevezett. A rajtvonalnál budapesti és vidéki színházak, független társulatok, fesztiválok és zenei együttesek képviselői sorakoznak fel.

A hűtlen feleség drámája Szegeden

A hűtlen feleség című bűnügyi táncdrámával vendégszerepel a Magyar Nemzeti Táncegyüttes október 22-én a Szegedi Nemzeti Színházban.

Transylvania Expresszel indul a Fitos Dezső Társulat

A Fitos Dezső Társulat az új évadot különleges premierrel nyitja: szeptember 21-én a Nemzeti Táncszínház színpadán mutatja be Transylvania Express című nagyszabású előadását, amely az erdélyi folklór gazdag és sokszínű világába repíti a nézőket.