Izsó Miklós alkotásai tették európai rangúvá a magyar szobrászatot

Százötven éve, 1875. május 29-én halt meg Izsó Miklós, a Búsuló juhász, a Táncoló parasztok sorozat és a Március 15. téri Petőfi-szobor alkotója, a nemzeti stílus megteremtője, az első európai rangú magyar szobrász.

Megnyílt a Magyar Nemzeti Galéria újrarendezett 19. századi állandó kiállítása

Budapest, 2016. november 9.

Izsó Miklós Búsuló juhász (Magyar pásztor) című szobra és Brodszky Sándor Kilátás a Balatonra (Vihar a Balatonon) című festménye a Magyar Nemzeti Galéria újrarendezett 19. századi állandó kiállításán 2016. november 9-én. A reformok korától a századfordulóig című kiállításon csaknem 150 festményt, 40 szobrot, 40 érmet és 33 iparművészeti tárgyat mutatnak be.

Készítette: Szigetváry Zsolt
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: ADSZZS201611090018
Izsó Miklós Búsuló juhász (Magyar pásztor) című szobra és Brodszky Sándor Kilátás a Balatonra (Vihar a Balatonon) című festménye a Magyar Nemzeti Galéria újrarendezett 19. századi állandó kiállításán 2016. november 9-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

A Borsod vármegyei Disznóshorvát (ma Izsófalva) községben született 1831. szeptember 9-én. A sárospataki kollégiumban töltött hét év után Rimaszombaton lett kőfaragó. A szabadságharc kezdetén közlegényként állt be a honvédseregbe, ahol tizenkilenc csatát harcolt végig (Nagysallónál meg is sebesült), a világosi fegyverletételkor már hadnagy volt. A bukás után bujdosnia kellett, ez a rövid időszak meghatározta gondolkodását, egyéniségét. 1851-ben visszatért Rimaszombatra, ahol kőfaragósegéd lett, a visszavonultan élő Ferenczy István mellett itt ismerkedett meg a szobrászattal. 1856-ban Pestre került, majd fiatal értelmiségiek támogatása révén Bécsben, később a müncheni akadémián folytatta – nélkülözések közepette – művészi tanulmányait. Ott készült Széchenyi-mellszobra, s onnan küldte haza a Búsuló juhászt, máig legismertebb művét. Az első magyar népies zsáner, amelynek modellje a művész jelmezbe öltözött testvére, a színész Izsó József volt,

ugyan még a reformkor eszmeisége alapján idealizált népi alakot mutat, s kissé síremlékre is emlékeztet, de hatalmas feltűnést keltett, Izsót a szuverén magyar művészet letéteményeseként ünnepelték.

A siker és népszerűség nyomán 1862-ben Pestre költözött, de a megélhetését biztosító nagy megrendelések várattak magukra, a továbbra is rossz körülmények között élő művészt a Győri Honvédsegélyező Egylet, majd Eötvös József támogatta. Izsó több kortársa – köztük Arany János, Egressy Gábor és Béni, Fáy András, Eötvös József –, továbbá a költő Zrínyi, Zrínyi Ilona és II. Rákóczi Ferenc mellszobrát készítette el. Kisplasztikáit életszerűség és frissesség jellemzi, a nép életét megörökítő terrakottaszobrai témaválasztásuk mellett gondolati tartalmuk révén is kiválnak a kor akadémista ízlésű szobrai közül. 1864 és 1871 között készítette Táncoló parasztok című sorozatát, s bár ezek mára a sok giccses másolat miatt elcsépeltté váltak, a maguk korában teljesen újként hatottak. 1864-ben megbízást kapott a Magyar Tudományos Akadémia homlokzatát díszítő Révai Miklós-szoborra, és ő faragta ki a magyar címerpajzsot is.

Biztos egzisztenciát sokáig nem tudott teremteni, anyagi helyzete csak azután rendeződött, hogy 1870-ben a Budai Főreáltanoda, majd a Mintarajztanoda tanára lett.

Bár több köztéri szoborpályázaton részt vett, s megbízásokat is kapott emlékművek elkészítésére, életében csupán egyet fejezett be, a debreceni Csokonai-szobrot.

A hetyke, mégis elegáns figura, a magyaros ruha, a fürtös fej, a poéta kezében lévő lant, a szőlőtő a máig élő költői eszményt fogalmazza meg. A monumentális, de garabonciásnak is ható alak a 19. századi magyarországi emlékműszobrászat legjelentősebb alkotásai közé tartozik.

A Széchenyi-emlékmű pályázatán Engel József mögött második lett, a második fordulóban már nem vett részt, talán a kiegyezés elleni tiltakozásul. 1871-ben felkérést kapott Petőfi pesti szobrának megalkotására, s Szeged város felkérésére belefogott Dugonics András szobrának elkészítésébe is. Egyik megbízatásának sem tudott eleget tenni: egyre súlyosbodó tüdőbaja 1875. május 29-én végzett vele. Mindkét szobrot tanítványa, Huszár Adolf fejezte be, némileg akadémikusabb ízlésben, a belvárosi Petőfi téren álló, a Március 15. tér felé néző szobor 1882-ben, a Dugonics-szobor, Szeged első igazi köztéri szobra 1876-ban került helyére. Izsó közadakozásból, carrarai márványból készült síremlékét 1892-ben avatták fel a Nemzeti Sírkertben, a síremlék tavaly újult meg. A Magyar Nemzeti Galéria a művész 71 szobrát őrzi.

Izsó Miklós tragikusan félbetört pályája ellenére a romantikus szobrászat legnagyobb magyar mestere, a nemzeti stílus megteremtője, az első európai rangú magyar szobrász volt.

Művészetét a múlt század első felében Fülep Lajos és Lyka Károly tanulmányai értékelték újra.

Ez is érdekelheti

Melocco Miklós műveinek visszatérő témája a világháború és 1956

Április 3-án ünnepli kilencvenedik születésnapját Melocco Miklós Kossuth-díjas szobrász, a nemzet művésze, a Corvin-lánc kitüntetettje. A magyar figurális szobrászat egyik legfontosabb képviselője többek között Ady Endre, József Attila, Kodály Zoltán, Kós Károly, Széchenyi István, Kossuth Lajos és Deák Ferenc alakját is megmintázta.

Kő Pál szobrászművész, Lujos mester

Szabad szellemű, nagy művész volt, csodákat teremtett két kezével, s útnak indított új tehetségeket.

Csók István impresszionistának mondta magát, de inkább az életöröm festője volt

Százhatvan éve, 1865. február 13-án született Csók István kétszeres Kossuth-díjas festőművész, a modern magyar plein-air festészet egyik jeles képviselője, akire hosszú élete alatt számos művészeti stílus hatott, de minden irányzat, melyet magába olvasztott, sajátosan egyéni lett.

Az önmagát kereső ember képmásai

Ma ünnepli 75. születésnapját Földi Péter Kossuth-, Munkácsy Mihály- és Prima Primissima díjas festő, érdemes művész, a nemzet művésze.