Damien Hirst számára jól jövedelmez a művészet határainak feszegetése

Képző

Június 7-én ünnepli hatvanadik születésnapját Damien Hirst, a kortárs angol képzőművészet különc szupersztárja, aki olyan megosztó alkotásai révén vált ismertté, mint egy formaldehidben úszó, halott cápa vagy egy kettévágott tehén és borja.

British artist Damien Hirst poses during the press visit of an exhibition entitled 'Cherry Blossoms' dedicated to his work, on July 2, 2021 at the Fondation Cartier in Paris. (Photo by STEPHANE DE SAKUTIN / AFP)
Damien Hirst. Fotó: Stephanie de Sakutin / AFP

Damien Steven Hirst Bristolban született, és Leedsben nőtt fel, majd tizennyolc évesen Londonba költözött, ahol a nagy múltú Goldsmith College művészeti főiskola hallgatója lett. A nyolcvanas évek Angliájának művészeti légkörét unalmasnak tartotta, ezért maga köré gyűjtötte évfolyamtársait, hogy más úton járva érvényesüljenek.

1988 nyarán a kelet-londoni Dockland kikötőjének egyik raktárépületében megszervezték a Freeze (Fagy) című csoportos kiállítást, ahova Nicholas Serota, a Tate Gallery akkori igazgatója és a neves reklámguru-műgyűjtő, az iraki származású Charles Saatchi is ellátogatott. Itt voltak először láthatók Hirst pöttyképei, amelyek a kiállítás után még két évig lógtak az elhagyott épület falain.

Ekkor született meg a kilencvenes évek brit művészeti életét meghatározó, később Young British Artistsnak nevezett csoportosulás.

Később még két nagyszabású kiállítást szerveztek. Hirst itt állította ki először A Thousand Years nevű installációját, amely az élet és a halál kapcsolatát hivatott bemutatni. Charles Saatchi rendelte meg ötvenezer fontért Hirst következő nagy dobását, az 1991-es Physical Impossibility of Death in the Mind of Something Living (A halál fizikai képtelensége egy élő tudatában) nevű alkotást. A formaldehiddel töltött tartályban lebegő tigriscápa 2004-ben 6,5 millió fontért kelt el. Hirst 1993-ban szerepelt a 45. Velencei Biennálén, és ettől kezdve nemzetközileg elismert művész lett. A hirtelen jött siker együtt járt a művész kicsapongó életmódjával, amely a bulvársajtó figyelmét is felkeltette.

1995-ben elnyerte az akkor még csak ötven év alatti brit vizuális művészeknek járó Turner-díjat az Anya és gyermeke szétválasztva című művéért. Ez egy félbevágott tehénből és egy félbevágott borjúból állt, hatalmas üvegtartályba és formaldehidoldatba helyezve.

A sokat vitatott művészről negyvenéves korában már úgy beszéltek, hogy ő gyakorolja a legnagyobb hatást a művészet világára.

2007-ben a White Cube kortárs művészeti galériában állította ki az Isten szerelmére című, 8601 gyémántból kirakott emberi koponyát, amelynek becsült értéke 50 millió font volt. A rengeteg felhasznált ékkő miatt abban az évben 15 százalékkal megemelkedett a gyémánt világpiaci ára. 2011-ben ő tervezte a Red Hot Chili Peppers I'm With You című albumának borítóját, majd The Complete Spot Paintings, 1986-2011 címmel földrészeken átívelő kiállításokat szervezett. A világ 11 pontján 331 különböző méretű fehér vásznon mutatta be kézzel festett színes pöttyeit, melyeket egy-egy kémiai vegyületről nevezett el. Rekordot is felállított, hiszen a londoni Tate Modernben több mint 460 ezer látogató volt kíváncsi retrospektív önálló kiállítására, amely a galéria történetének legtöbb érdeklődőt vonzó önálló tárlata volt.

2014-ben 11 millió euróért kelt el az az aranyszegélyű tartályban elhelyezett, aranyozott mamutcsontváza, amelyet a hagyományosan megrendezett cannes-i amfAR AIDS-gála jótékonysági árverésére készített.

Az Eltűnt, de nem feledjük című háromméteres alkotás Hirst formaldehidben tartósított cápájához és kettévágott tehenéhez csatlakozik Természettudományi sorozatának újabb darabjaként.

Csaknem tízévnyi munka után a 2017-es Velencei Biennáléra egy 200 művet felvonultató kettős kiállítással jelentkezett. A Grassi-palotában és a régi vámházban, a Punta della Doganában bemutatott monumentális tárlat a mesés kincsekkel a fedélzetén Kelet-Afrika partjainál az ókorban elsüllyedt Apisztosz (Hihetetlen) nevű hajó legendájára épült. (A 2008-ban megtalált hajóroncsot az ő segítségével tárták fel.) Hirst a valóságot, a mítoszt, a tudományt és a művészetet akarta összekapcsolni műveivel.

A koronavírus-járvány alatt is aktívan dolgozott, és 2020-ban saját galériájában, a Newport Street Galleryben rendezte meg End of a Century (Egy évszázad vége) című retrospektív kiállítását. 2021-ben jelentkezett első NFT-kollekciójával (NFT: non-fungible token, azaz nem helyettesíthető token), a The Currency című gyűjteményben tízezer eredeti, színes foltokat ábrázoló alkotását kínálta NFT-verzióban. A gyűjtőknek választaniuk kellett, hogy megtartják-e a digitális verziót vagy elcserélik a valódi műalkotásra, többen szavaztak az utóbbira. Ezek után látványosan elégette azokat az alkotásait, amelyeknek a gyűjtők inkább az NFT-változatait választották, mondván „a fizikai műalkotások NFT-vé való átváltozását fejezem be az eredeti darabok elégetésével”.

A művészt tizenhat alkalommal vádolták meg plágiummal, tavaly a Guardian oknyomozó cikkben számolt be arról, hogy néhány művének készítési dátumát meghamisította.

Nemrégiben egy interjúban árulta el, hogy halála után 200 évvel is fog új alkotásokkal jelentkezni, füzetbe gyűjti ötleteit, amelyeket halála után lehet megvásárolni és megvalósítani.

Napjainkban az Egyesült Királyság leggazdagabb élő művésze, 2020-ban a jelentések szerint több mint 315 millió font nettó vagyonnal rendelkezett. „Csak azt szerettem volna megtudni, hol vannak a határok, de felfedeztem, hogy határok nem léteznek. Szerettem volna, ha megálljt parancsolnak, de senki nem állított meg” – nyilatkozta egyszer.