A kortárs képzőművészet egyik legvitatottabb, egyben egyik legjobban fizetett sztárja Jeffrey Lynn Koons néven született a pennsylvaniai Yorkban. Anyja varrónő, apja lakberendező volt. Tinédzserként olyannyira rajongott Salvador Dalí művészetéért, hogy amikor a szürrealista festő New Yorkban tartózkodott, fölkereste szállodájában. Elmondása szerint azonban élete sorsfordító eseménye egy másik képzőművészhez kapcsolódik: 1974-ben látta Jim Nutt kiállítását a Whitney Múzeumban, amely lenyűgözte. Festészetet tanult, Baltimore-ban szerzett diplomát 1976-ban. Nutt munkái mellett szemléletét Ed Paschke lengyel származású festőművésszel kötött barátsága formálta. 1977-ben New Yorkba költözött, és miután művészként nem tudta magát fenntartani, különböző munkákat vállalt, többek között a Modern Művészetek Múzeuma információs pultjánál segítette a látogatókat, sőt 1980-tól brókerként is kipróbálta magát a Wall Streeten.
1985-ben a Nobel-díjas fizikus, Richard Feynman közreműködésével hozta létre Equilibrium című sorozatát, amelyben kosárlabdák lebegnek egy akvárium vizében. Az 1986-ban készült Luxury and Degradation című sorozatához reklámplakátokat használt fel. Számos közismert munkája közül az egyik elsőt, a Michael Jacksont és az énekes csimpánzát ábrázoló életnagyságú, aranyozott porcelánszobrot – Michael Jackson and Bubbles – 1988-ban állították ki a Banality című sorozata részeként.
Műalkotásait különböző művészeti irányzatok – a pop art, a ready-made, a konceptuális – stílusjegyeinek sajátos, gyakran ironikus keveredése jellemzi. Kritikusai szerint ugyanakkor munkái egyszerűen csak felszínesek és hatásvadászok, szinte valamennyi esetben giccsesek. Koons soha nem törődött az elmarasztaló kritikákkal, pályáját tudatosan alakította, a marketing szerepének fontosságát felismerve. Nemzetközi művészeti folyóiratokban reklámozta kiállításait, emellett lépten-nyomon interjúkat adott, gyakran egyes szám harmadik személyben hivatkozva önmagára. Egy olyan korszakban, amikor a képzőművészekre még nem tekintettek sztárként, Koons már egy, a megjelenéséért felelős tanácsadót alkalmazott.
Természetesen botrány botrányt követett, és hatalmas hírverést csaptak mindkettőjük körül. A házasság mindössze két évig tartott, egyes források szerint a viharos válást követően a képek és szobrok jelentős részét Koons megsemmisítette.
A szélesebb közönség a rozsdamentes acélból készült, tükörfelületű lufiállat-szobrait ismeri. A Balloon Dogs-sorozat öt darabja (egy narancs, egy sárga, egy kék, egy magenta és egy piros) lufiból kötött állatokat idéz, amelyek azonban nagyobbak, mint egy autó. 2013-ban a narancsszínű lufikutyát ábrázoló alkotása – Balloon dog (Orange) – rekordáron, 58,4 millió dollárért kelt el, ezzel az eladással ő lett a világ legdrágább élő művésze – ezt a címet 2018-ig birtokolta. 2019-ben szerezte vissza a titulust, amikor 1986-os nyúlszobráért (Rabbit) 91,1 millió dollárt adtak egy aukción.
2019-ig egy 1500 négyzetméteres műtermet bérelt, ahol több mint száz főből álló stáb segítette.
2013-ban ő készítette Lady Gaga Artpop című albumának borítóját. Ugyanebben az évben készült Gazing Balls című sorozata életműve sajátos összefoglalása: az amerikai kertek díszítésére használt kék golyók antik szobrok giccses másolatain egyensúlyoznak. Sorozatot készített a népszerű képregényhős Popeye figurájából is. Ő tervezte a BMW Art Car néven ismert sorozat tizenhetedik darabját, boroscímkét a Mouton Rothschildnak, s Mona Lisa-táskát a Louis Vuitton számára.
2014-ben a New York-i Whitney Múzeumban volt nagyszabású retrospektív kiállítása, a tárlat később a párizsi Pompidou-központban és a bilbaói Guggenheim Múzeumban is látható volt. 2019-ben avatták fel monumentális tulipánszobrát, amely a 2015-ös párizsi terrortámadások áldozatainak emlékére készült. A 12,6 méter magas, 33 tonnás színes acél, bronz és alumínium műalkotás egy kezet ábrázol, amely színes tulipánokat tart. A sokak által egyszerűen giccsesnek tartott óriásszobor a Champs-Élysées parkjában, a Petit Palais szépművészeti múzeum és a Concorde tér között kapott helyet. Koons eredetileg az Eiffel-toronnyal szemben akarta felállítani, de a terv nagy tiltakozást váltott ki.
Több alkalommal plágiummal és szerzői jogsértéssel vádolták. 2018 novemberében a párizsi fellebbviteli bíróság a Naf-Naf divatcég egyik reklámjának plagizálása miatt elítélte és 135 ezer euró kártérítés megfizetésére kötelezte. A következő évben a párizsi testület újabb kártérítésre kötelezte amiatt, hogy a Naked (Meztelenek) című porcelánszobrával Jean-François Bauret francia fotóművész képét másolta le.