A bábok lényege, hogy valaki megteremti őket

Színpad

Az elmúlt 25 évben a magyar bábművészetben karakteresen megerősödtek az önálló arculattal működő bábszínházak – hangsúlyozza Láposi Terka, a Vojtina Bábszínház művészeti vezetője a Magyar Bábművészek Szövetségének felkérésére a pénteki bábszínházi világnapra írt üzenetében.

Kultúra - Debrecen - Vojtina Bábszínház - Pinokkió

Debrecen, 2017. április 22.

Villant Bálint Pinokkió (b) és Schneider Jankó bábszínház igazgató szerepében Carlo Collodi Pinokkió című darabjának próbáján a debreceni Vojtina Bábszínházban. A darabot 2017. április 23-án mutatják be Berényi Balázs átiratában és rendezésében.

Készítette: Oláh Tibor
Személyek: Schneider Jankó, Villant Bálint
Tulajdonos: MTI/MTVA
Villant Bálint Pinokkió (b) és Schneider Jankó a bábszínház-igazgató szerepében Carlo Collodi Pinokkió című darabjának próbáján a debreceni Vojtina Bábszínházban 2017-ben. Fotó: Oláh Tibor / MTI

„A hazai bábszínházakat alapítók mellett felnőtt három bábos generáció, akik erős diskurzusban, progresszív burjánzást hozó művészek közösségévé alakultak, és akik – új formanyelveket teremtve – a klasszikus vizuális határokat is szétfeszítették. Velük együtt létrejött egy hazai alkotói bábművész közösség, akik tudják és érzik, hogy a báb mint műfaj a világ igazságainak absztrakt ábrázolásához járul hozzá, a bábesztétika végtelen tárházát képes megteremteni és az összművészeti szemléletet tudja, akarja képviselni” – fogalmaz Láposi Terka a bábszínházi világnapra írt üzenetében, amelynek címét – A művészet a bizonyíthatatlan egész kifejezése (…) a teljesség lélegzetvétele – Pilinszky Jánostól kölcsönözte.

Az utóbbi évtizedekben egy olyan művészi, alkotói közösség alakult ki, amelyben mindenki ismer mindenkit, és ennek „érzékletes példája volt a hazai bábosok összefogása, egymásra figyelése a 2023-ban megrendezett 10. Színházi Olimpia alatt és az azóta még nyilvánvalóbban tapasztalható, a bábművészet eszközeivel egymást megérteni akaró figyelem, az egymásért kialakult szolidaritás, a szakmaiság perspektívájának szélesre nyitása”.

A bábok lényege, hogy valakik megteremtik őket. „Ebben a folyamatban az alkotók az élet rejtélyét kutatva a megelevenítés törvényeit képzik meg.”

Láposi mindezek mellett felhívja a figyelmet arra, hogy 2025 Kemény Henrik centenáriumának éve is, aki az 1940-es években „territóriumát sziklaszilárdan kijelölve, következetesen és öntörvényűen szolgálta a bábjátékkal közönségét évtizedeken keresztül mindennap”. A világ Kemény révén ismerhette meg Vitéz Lászlót, „aki fáradhatatlan aktivitással képviseli az embert, aki a folyamatos átrendeződéssel teli életben nem a talajtalanság érzetét, a lehangoltságot, a dekadenciát hordozza, hanem az életben maradás technikájának puritán, humorban gazdag, mindent legyőző mitikus oldalát”.

Kemény Henrik hagyatékából nyílt kiállítás Szombathelyen

Szombathely, 2015. október 5.

Bábok a Kemény Henrik Kossuth-díjas bábművész hagyatékából nyílt kiállításon Szombathelyen, a Brenner János Általános Iskola és Óvoda épületében 2015. október 5-én.

Készítette: Büki László
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: AD_MTI201510050001
Bábok a Kemény Henrik Kossuth-díjas bábművész hagyatékából nyílt kiállításon Szombathelyen, a Brenner János Általános Iskola és Óvoda épületében 2015. október 5-én. Fotó: Büki László / MTI

Kemény Henrik munkássága nyomán tudjuk, hogy a hagyomány és a kortárs fogalmai nem zárt és rögzített entitások, hanem viszonylagos, rugalmas keretek.

A bábszínház szövetek közötti összekötő erő, emberi jog, amelyet az univerzalizmus kérdései kereteznek, egyebek mellett, hogy miképpen tud nemcsak a helyi közönséggel találkozni, hanem emberek, kultúrák, társadalmi osztályok és generációk közötti hídként szolgálni.”

A bábszínházi világnapot a nemzetközi bábművészszövetség, az UNIMA kezdeményezésére 2003 óta tartják meg március 21-én. Az azóta hagyománnyá vált ünnephez számos bábos esemény kapcsolódik. A magyar bábosok először 2014-ben csatlakoztak a kezdeményezéshez olyan eseményekkel, amelyek felhívják a figyelmet a bábművészet képviselőire és a műfaj sokoldalúságára.