Gyarmati Fanny és Szczuka Panka egy éve egy számukra is meglepően jól fogadott első dallal rugaszkodtak el arról a bizonyos zenei ugródeszkáról, ami aztán bejuttatta őket a Telekom Electronic Beats legjobb „karanténzenéket” gyűjtő válogatására, majd Zságer Balázs kiadójához. A felsorakozó fellépési lehetőségeket a vírushelyzet egyelőre késlelteti, de remélhetően már nem kell sokat várni az élőben zenekarrá bővülő duó koncertjeire. Addig is érdemes meghallgatni április elején megjelent, Dreaming of a Better World című bemutatkozó kislemezüket, ami négy új dallal viszi táncba a szorongásainkat.
Szerzeményeik egy hálószobában születnek. Nem a hibátlan hangzás elérése a céljuk, hanem a legkülönbözőbb zenei ötletek megvalósítása minimális felszereléssel. Más nőket is arra biztatnak, hogy ne féljenek elindulni olyan kevésbé járt utakon, mint a produceri munka.
A Flanger Kidst egy éve hívtátok életre, de már korábban is zenéltetek
együtt. Hogyan ismertétek meg egymást?
Fanny: A Bartók konziban ismerkedtünk meg, ahol én jazzgitárt
tanultam, Panka pedig jazzéneket. Már azokban az években is zenéltünk együtt
különböző felállásokban.
Mikor körvonalazódott bennetek először a duó ötlete?
Fanny: Tavaly nyáron diplomáztam. A sok beadandó feladat közül az egyik egy saját szám „producálása” volt. Ehhez kértem Panka segítségét, akivel már korábban is írtunk közösen dalokat. Így született az In Your Room.
Panka: Ezután láttuk a Telekom Electronic Beats
felhívását. Pont olyan számokat kerestek, amik a tavalyi karanténidőszakban
íródtak. Az esélytelenek nyugalmával beküldtük ezt a dalt, és hihetetlenül
meglepődtünk, amikor beválogattak minket a legjobb harminc közé. Innentől
kezdtük el komolyabban venni ezt a projektet.
Egyetlen dal elég volt ahhoz, hogy felkerüljetek erre a mérvadó
válogatáslemezre, aztán szárnyai alá vegyen egy kiadó, és több fellépési
lehetőséget is kapjatok. Hogyan találtak rátok ezek?
Panka: Az, hogy az első dal egy olyan fórumon jelent meg, mint a Telekom Electronic Beats, a lehető legjobb volt, ami történhetett. Valószínűleg ennek köszönhetők az azóta is érkező felkérések. Zságer Balázs sem talált volna ránk, ha nincs a válogatáslemez.
És mit jelent számotokra az In
Your Room? Hogyan született?
Panka: Szerintem az In Your Roomhoz készült
videóklipben nagyon jól sikerült megragadni azt a melankolikus, kissé nyomasztó
feelinget, ami a számot jellemzi. Nekem nagyon érdekes volt azt látni, hogy
tavaly tavasszal mindenki hasonló dolgokon ment keresztül, hasonló problémákkal
kellett megküzdenie attól függetlenül, hogy hol és milyen életet él. Ez a dal erről
a furcsa közös tapasztalatról és kapcsolódásról szól számomra.
Nemrég jelent meg a bemutatkozó EP-tek, ami szintén az elmúlt évben
íródott. Hogyan jellemeznétek az „egyéniségét”?
Fanny: Számomra ez az album a zenei
kockázatvállalásról szól. Megpróbáltam minden furcsa hangszínt és ötletet
kipróbálni, ami csak eszembe jutott. Emiatt a lemeznek még nincs egységes,
kiforrott hangzása, de nem is ez volt a cél. Panka énekszólamai lágyabb színt
visznek a hangzásba, ami néha kontrasztos textúrákat eredményez.
Ebben a koncertmentes időszakban mennyi időt töltötök zenéléssel,
zenekészítéssel?
Panka: Én most májusban diplomázom a Zeneakadémia jazzének szakán, így az időm nagy részét a zene tölti ki: vagy sulis feladatokkal, vagy az azon kívüli zenei projektjeimmel foglalkozom. A Flanger Kids mellett szólóban ukulelés videókat szoktam csinálni, és az Olive Live nevű pomázi zenekarommal meg a Panka és Malac nevű duómmal is dolgozom. Ezek mellett igyekszem mindennap kimozdulni, sétálni, mert könnyen bele tudok őrülni a bezártságba.
Fanny: Nekem a polgári foglalkozásom az, hogy jazzgitárt tanítok Újpesten. Ha éppen nem tanítok, akkor vagy a Flanger Kidsszel foglalkozom, vagy Noirának producerkedem. Szécsi Böbe szólóprojektjében is játszom, és az e’en live zenekart is most rakjuk össze. Szabadidőmben elkezdtem dobolni tanulni. Nincs nagyon olyan elfoglaltságom, ami valamilyen módon nem köthető a zenéhez.
Hogyan néz ki nálatok a munkamegosztás? A szövegeket ketten írjátok?
Fanny: Először zenei alapot készítek Abletonban, amit
átküldök Pankának. Ő mindenféle énekötleteket küld rá, aztán együtt tisztázzuk
le a témát, a szám egyes részeit. A szövegeket Panka írja, és általában az ő
személyes élményein alapulnak.
Miből merítetek inspirációt? Zeneileg kik vannak rátok a legnagyobb
hatással?
Fanny: Engem, ha elektronikus zenéről van szó, Bonobo és Mount Kimbie inspirál leginkább. Deadalus is nagy hatással volt rám, aki elektronikus zeneszerzést és előadó-művészetet tanít a Berklee-n. Ő biztatott, hogy ne aggódjak a konvenciók miatt, és az élő felállás kitalálásában is sokat segített.
Mesélnél
kicsit a bostoni időszakodról? Miként kerültél oda és milyen volt a Berklee?
Fanny: A Berklee College of Musicon végeztem gitár–előadó-művészet szakon. A Bartók konzi után jelentkeztem, és felvettek a BA-képzésükre teljes tanulmányi ösztöndíjjal. Eredetileg jazzgitározni mentem ki, de ott megismerkedtem az elektronikus zenével, és teljesen beleszerettem.
Van olyan magyar előadó, akivel szívesen dolgoznátok, koncerteznétek
együtt?
Fanny: Szívesen játszanánk Дevával, aki szintén a Move Gently kiadónál van. Az Odd ID-t is nagyon szeretjük. Nagy példaképünk a mïus és OHNODY.
Nagyon szimpatikus, hogy más nőket is arra biztattok, merjenek nyitni a producerség felé. Benneteket mikor szippantott be?
Fanny: Panka szippantás alatt van, engem a Bostonban
töltött éveim alatt kezdett el érdekelni a zenének ez a része.
Mindketten Bartók konzisok is voltatok. Ott mit tanultatok?
Panka: Bár a legtöbb szabadidőmet már a gimi idején is
a zenesuliban töltöttem, számomra nagy változás volt a konzi, ahol mindenki ugyanannyira
be volt zsongva a zenére, mint én. Nagyon intenzív két év volt, rengeteg új információval
gazdagodtam, és sok új embert ismertem meg.
Mi az a „jövőbeli emlék”, amit 2021-ben mindenképp szeretnétek megélni
Flanger Kidsként?
Szeretnénk egy szuper kolorádós fellépést augusztusban, és lehetőség szerint minél többet közönség előtt játszani.
Koncertek alkalmával zenekarrá bővülve zenéltek. Meséltek arról a
felállásról?
Mivel mi az előadó-művészet irányából jövünk, fontos volt, hogy az élő felállás minél színesebb legyen. Élőben Sárosi Áron játszik basszushangszereken és Jancsovics Máté ugrott be dobolni. Egyelőre nincs állandó dobosunk, a megtalálása is terv 2021-re. Nagyon örülnénk, ha a jövőben vizuális elemekkel bővülne az élő műsor.
Milyen terveitek vannak a változékony jövőre nézve?
Készülőben van egy videóklip a kislemez címadó
dalához, a Dreaming of a Better Worldhöz. A számokat duóban is
szeretnénk kidolgozni, és live videót forgatni hozzájuk.
Van más művészeti ág is, ami nagy szenvedélyetek?
Mindketten szeretünk olvasni, és kedveljük a vizuális művészeteket is.
Fotók: Hartyányi Norbert/Kultúra.hu