Zságer Balázzsal új lemezkiadójáról, első felfedezettjéről és a Žagar újdonságairól is beszélgettünk.

Zságer Balázst eddig elsősorban a Žagar zenekar frontembereként ismerhetjük, ám nemrégiben úgy döntött, új vizekre evez, és megalapítja saját lemezkiadóját. A Move Gently Records még friss és ropogós: eddig egy énekesnő debütált rajta, de Balázs folyamatosan keresi az új, izgalmas hangokat.

Mesélj egy kicsit a kezdetekről! Mikor
fogalmazódott meg benned először, hogy jó lenne létrehozni egy saját
lemezkiadót?

Kiadói teendőkkel igazából már elég régóta foglalkozom, a saját dolgaim a Zagarmusic címke alatt jönnek ki már jó ideje. Szóval megtapasztaltam, mik is az ezzel járó feladatok.

Mit fogalmaztál meg magadban, mikor megalapítottad a Move Gently Records-ot? Miben szeretnéd, hogy ez más legyen, mint a többi kiadó?

A Move Gently labellel elsősorban a fiatal kelet-európai művészekre koncentrálunk.

Rengeteg tehetséges fiatal művész van ebben a régióban, akiket érdemes megismernie egy szélesebb, akár nyugat-európai közönségnek is.

Emellett egyre pontosabban kezd körvonalazódni, hogy mi az a stílus és hangzásvilág, amit a label képvisel.

És mi az?

Stílusról nehéz szavakban beszélni, az vagy van, vagy nincs egy alkotónál. Ilyen tekintetben nem szeretnék zenekritikusok által kitalált, erőltetett kategóriákra hagyatkozni. De a kiadó neve tükrözi talán a legjobban ezt, meg persze az eddigi megjelenések a zenei attitűd mellett, a borítókon át a számok címválasztásáig.

Nemrégiben debütált az első felfedezetted,
Дeva. Hol ismerted meg Dorinát, és miért döntöttél úgy, hogy felkarolod?

Dorinával már régóta ismerjük egymást, kezdetben asszisztensként dolgozott a Zagarmusicnál, de természetesen tudtam róla, hogy zenekarban is játszik. Aztán egyre több zenélős home-videót posztolt az instára, ekkor figyeltem fel rá igazán. Szóltam neki, hogy pont egy olyan label elindításán gondolkozom, ahova illenének a számai. Kiderült, hogy rengeteg zenéje van és hogy nagyon kreatív – az ének mellett ő hangszereli és producereli a számait, és ő tervezi az artworkjeit is, mindezt 19 évesen. Nemrég jött ki az első Дeva single (777), amelyre külföldön is sokan felfigyeltek és rögtön számos playlistre felkerült és már itt is az új kislemez, a Hyacynth, ami a napokban debütált.

Mitől lesz igazán érdekes egy előadó szerinted
napjainkban?

Csakis attól, hogy mennyire hatja át a dolgait korszellem, gondolok itt a zenei kompozíciótól kezdve, a hangszerelésen és a dalszövegeken át egészen a megjelenéséig, nyilatkozatáig –

mindezt őszinte indíttatás és a zene szeretete kell hogy vezérelje, nem csupán a fény és a csillogás iránti vágy.

https://www.youtube.com/watch?v=1EwEkSDJGyE&fbclid=IwAR36hlmKQypRLHBLM2S51am9IgNHMBf5UvOhRHrFUwLwr0QzPGqz8HXduKM

Van azóta új ’kiszemelt’? Milyen
zenekarokat/előadókat keresel?

Igen, valószínű Adrian Chrobak projektje lesz a Move Gently legújabb megjelenése. Az ő dolgai is nagyon bejönnek, és úgy érzem, méltó folytatása lesz a Дeva-féle hangzásvilágnak. De mindig nyitott vagyok új alkotókra, szóval szívesen hallgatok meg új demókat.

Mi a helyzet a fő projekteddel, a Žagarral? Készültök valamivel a karantén időszakában?

Nemrég kihoztunk egy korai, meg nem jelent számokból álló albumot, ez az Early Works 2000-2010 címet kapta, illetve a napokban megjelent egy új remix EP a Lost Tribes című számhoz, amelyre olyan neves producerek készítettek átiratokat, mint Marcus Henrikkson, aki leginkább a Minilogue és Sonkite projektjeiről ismert, de a dub-techno szintér egyik legkomolyabb producere, Deadbeat és a moszkvai Doyeq duó is készített egy-egy mixet, akik szintén nagy kedvenceim. A hazai szinteret pedig a Farbwechseles Imre Kiss, illetve Zol képviseli. Emellett egy ideje egy szóló live-acten is dolgozom, szóval most jól jön egy kis elszigetelődés.

https://www.youtube.com/watch?v=MYm8Nknyqqw&feature=emb_logo

Hogy éled meg az országos veszélyhelyzetet? Mivel töltöd a napjaid a karantén idején?

Be kell, hogy valljam, hogy rendszeres előadóként lesújtóan hat rám a helyzet. Másrészről, mint alkotót mindig is izgattak az apokaliptikus elképzelések és a disztópia, úgy érzem, hogy most sajnos egy 1984 és egy Huxley-féle Szép új világ közti szituáció küszöbére sodródtunk. Lelassult minden, szóval ha tehetem, a hangok világába menekülök. Most valahogy sokkal nagyobb intenzitással élem át, amikor zenét csinálok, valahogy minden hangnak, rezgésnek sokkal nagyobb jelentőségét érzem. Egy ideje folyamatosan rakódik össze, halmozódik bennem egy új gondolatiság, koncepció, arra egyelőre én is kíváncsi vagyok, mi kristályosodik ki majd belőle – szóval ilyen szempontból izgalmas ez az időszak.

Ha te is szeretnél SoundCloud-linket küldeni Balázsnak, itt megteheted: movegentlyrecords@gmail.com