Máté-passió - fotó Rákossy Péter.jpg

A Máté-passióval és a Parasztbecsülettel hangolódik a húsvétra az Opera

Virágvasárnap, nagycsütörtökön és nagyszombaton Bach Máté-passiója, nagypénteken és húsvét napján Wagner Parsifalja, míg ugyancsak vasárnap és húsvéthétfőn a Húsvét Mascagnival című program keretében a Messa di Gloria és a Parasztbecsület koncertszerű előadása csendül fel az Andrássy úti Ybl-palotában.

Krisztus mártírhalálának és feltámadásának üdvtörténete az elmúlt csaknem két évezredben a nyugati világ művészetének meghatározó ihletforrásává vált, ami számos megindító és emelkedett alkotást ihletett. Ezek egyike Bach Máté-passiója, amely nemcsak a zeneszerző legnagyobb műve, de a protestáns egyházzenében és az egyetemes zenetörténetben is felülmúlhatatlan csúcspontot jelent. A Krisztus szenvedéseit Máté evangéliuma nyomán feldolgozó oratórium a komponista halála után feledésbe merült ugyan, majd’ száz évvel később azonban Felix Mendelssohn-Bartholdy felfedezése nyomán valóságos Bach-reneszánsz indult útjára. Ez előtt tisztelegve a Magyar Állami Operaház 2013 óta a Mendelssohn-féle feldolgozásban tűzi műsorára a Máté-passiót M. Tóth Géza animált vetítéssel párosuló, szcenírozott rendezésében.

A virágvasárnapi, nagycsütörtöki és nagyszombati (április 13., 17., 19.) előadásokon a szólistaszerepekben már nagy tapasztalatot szerzett, kiváló művészeinkhez – Kovács István (Jézus), Váradi Zita, Schöck Atala és Cser Krisztián – Rainer Trost, a világ vezető operaházainak keresett szólistája csatlakozik, aki az Evangelista szerepét és a tenorszólót tolmácsolja. A Magyar Állami Operaház Zenekarának, Énekkarának és Gyermekkarának közreműködésével megvalósuló hangversenyeken

első ízben dirigálja a dalszínház együtteseit Pad Zoltán, a Magyar Rádió Énekkarának Liszt-díjas karnagya.

Wagner utolsó zenedrámája, a Parsifal – melyet a szerző színpadszentelő ünnepi játékként fogalmazott meg, és amely a világ csábításaitól és a bűnös vágyaktól való félelmet írja meg megváltástörténetbe ágyazva – szintén kötődik a húsvétot övező keresztény misztériumhoz. Parsifal tiszta, naiv hite által képes megmenteni a testi és lelki bajoktól szenvedőket és a Grál, a Krisztus vérét felfogó szent kehely őrzőinek sorába lépni. Almási-Tóth András 2022-ben bemutatott rendezése idén is nagypénteken (április 18.) és húsvét napján (április 20.) látható, Klingsor szerepében Cser Krisztián debütálásával, míg a többi főszerepben a már jól ismert szólisták – Kovácsházi István (Parsifal), Kálmándy Mihály (Amfortas), Fried Péter (Titurel), Bretz Gábor (Gurnemanz) és Szántó Andrea (Kundry) – várják a közönséget. Az Opera Zenekart, Énekkart és Gyermekkart Wagner műveinek avatott tolmácsolója, Halász Péter első vendégkarmester vezényli.

Bár Mascagni neve elsősorban a Parasztbecsület révén ismert, hasonlóan felemelő élményt nyújthat a címe által is ragyogást sejtető miséje, mely a Gloriát helyezi a középpontba. A szerző 1887-ben kezdte komponálni a művet, melynek munkafolyamatát éppen a Parasztbecsület felkérése szakította meg. Nem csoda, ha a mise áradó dallamvilága, az érzelmes, romantikus ívek, a szinte drámai feszültségű pillanatok és az olykor személyes kamarahangzás helyenként a Parasztbecsületre emlékeztetik a hallgatót. A húsvétvasárnap és húsvéthétfőn (április 20-21.), valamint április 23-án hallható, énekkarra és zenekarra írt Messa di Gloria két szólistaszerepét László Boldizsár és Kelemen Zoltán énekli.

Az est második felében a már említett Parasztbecsület hallható, amellyel Mascagni olyan sikert aratva robbant be az operaéletbe, amelyet később már nem volt képes túlszárnyalni.

A húsvétvasárnap egy szicíliai faluban játszódó, tragikus végkimenetelű féltékenységi drámával Mascagni a verismo egyik fő művét alkotta meg: operájában mindennapi hősöket láthatunk, akik saját, fékezhetetlen szenvedélyük áldozatává válnak.

A koncertszerű előadás szereplőit László Boldizsár (Turiddu), Vincze Klára (Santuzza), Farkasréti Mária (Lucia), Kelemen Zoltán (Alfio) és Heiter Melinda (Lola) keltik életre. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát mindkét produkcióban Dénes István, az Opera Liszt-díjas örökös tagja vezényli.

További részletek az Operaház honlapján.

Ez is érdekelheti

Milyenek voltak régen a hősök, és milyenek napjainkban?

Bretz Gábor az új rendezésben színre kerülő Don Giovanni két előadása között vette át Kossuth-díját. A művész a napokban lett ötvenéves, de egy basszbariton előtt ilyenkor még ostromlásra váró csúcsok magasodnak. Nem készítettünk kimerítő leltárt arról, ami eddig történt, hiszen az elmúlt két évtizedbe annyi szép feladat fért bele számára, amennyi két embernek is elég lenne. Inkább pályája eseményeiből szemezgettünk.

„Boldogság, hogy Wagner-heroinákat alakíthatok” – Schöck Atala színes repertoárjáról

A koncertpódiumon és az operaszínpadon egyaránt otthon érzi magát. A nadrágszerepekre, amelyekre a hangszíne tette hivatottá, jó és becsülendő emlékekként tekint. De ma már inkább a hús-vér asszonyok, a drámai figurák foglalkoztatják. Bartók Kékszakállújának Juditja vagy Wagner hősnői mindennap új kihívást jelentenek a számára. A Liszt-díjas alt énekesnővel, Schöck Atalával beszélgettünk.

Mi lenne, ha… Cser Krisztián operaénekessel – podcast

Ha festmény lenne, energikus, erős színek jellemeznék, és biztosan lenne benne kék is, ami rímel kedvenc szerepére, a Kékszakállúra.

Több mint negyvenezren látták az Opera előadásait Tajvanon

Több mint 40 ezer néző vastapsa és fél tucat telt házas előadás jellemezte a Magyar Állami Operaház és a Magyar Nemzeti Balett 12 estés tajvani vendégjátékát április 2. és 6. között Tajpejben és Kaohsziungban. A Pillangókisasszony és A hattyúk tava kedvező fogadtatása nyomán felmerült, hogy az Opera együttesei a 2026/27-es évadban ismét visszatérjenek a szigetországba.