Új könnyűzenei képzés indul a Miskolci Egyetem és a Petőfi Kulturális Ügynökség együttműködésében Budapesten. A Magyar Zene Házában tartott sajtótájékoztatón kiderült, hogyan valósult meg az intézmény, és mi kell ahhoz, hogy egy külföldön már meghonosult képzés itthon is termékeny talajra leljen.

Bár az intézmény Póka Egon nevét viseli majd, nem csak a 2021-ben elhunyt rockzenész álma volt a könnyűzene számos területét átfogó budapesti felsőoktatási intézmény létrejötte. Dr. Horváth Zita, a Miskolci Egyetem rektora 2017 óta tervezte a Bartók Béla Zeneművészeti Kar kibővítését, és tervéhez támogatókra is talált. Demeter Szilárd, a Petőfi Kulturális Ügynökség vezérigazgatója is hasonló képzésben gondolkodott, így még évekkel ezelőtt felvette a kapcsolatot Póka Egonnal, a Kőbányai Zenei Stúdió alapítójával. Ők 2020-ban kezdték el megtervezni az egyetemi képzést.

Demeter Szilárd elmondta, két alapdokumentummal áll a színpadra. Az egyik a magyar könnyűzenei stratégia, amelyet 2020-ban fogalmazott meg, és a könnyűzenével kapcsolatos elképzeléseit tartalmazza. A másik a Magyar Rocktörténet, amely tavaly jelent meg. E két dokumentummal kívánja képviselni a magyar könnyűzenét. Hangsúlyozta: ha akarjuk, ha nem, elsődleges kultúránk az, amit ma popkultúrának hívunk. Ezzel kapcsolatban megjegyezte azt is, hogy a rendszerváltozás előtt volt egy sajátos karaktere a hazai popkultúrának, amely nem akart megfelelni a globális trendeknek.


65a83aceb9809ea060275812.jpg
Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója a Magyar Zene Házában tartott sajtótájékoztatón 2024. január 17-én. Fotó: Bach Máté

A 2023-ban zajlott Petőfi-emlékévre utalva megemlítette, hogy a költő volt az első popsztár, aki megmutatta a magyar kultúra számára, hogyan lehet úgy írni, hogy az egyszerre szóljon az akadémikushoz és a hétköznap emberéhez. Szerinte a magyar könnyűzene is Petőfi köpönyegéből bújt ki.

A könnyűzenei képzést eddig a szintén Póka Egonhoz köthető Kőbányai Zenestúdió képviselte. Demeter Szilárd szerint az intézmény – bár szakmai nívója vitathatatlan – a piramis közepe. A Póka Egon Művészeti Akadémia célja, hogy a piramis tetejét adja, amelyben diplomás zenetanárokat képezhetnek, és segíthetik a zenészeket.

Dr. Horváth Zita kiemelte: a hároméves mintatanterv összeállításánál a legfontosabb szempont a minőség volt. A több száz oldalas szakmai alapdokumentum garantálja, hogy a képzés szeptemberi indulásakor bebizonyíthassák: a könnyűzene is hat a kultúrára, méltó arra, hogy megfelelő polcra helyezzék. Kodály Zoltánt idézte, miszerint olyan kevesen vagyunk, hogy a műveletlenség luxusát nem engedhetjük meg magunknak. Ezért szeretnének a későbbiekben mesterszakot is indítani.


65a83bb561b80ea73b8650b3.jpg
Szakadáti-Póka Vanessza, a Petőfi Kulturális Ügynökség oktatási igazgatója a Magyar Zene Házában tartott sajtótájékoztatón 2024. január 17-én. Fotó: Bach Máté

Az alapítók közül talán Szakadáti-Póka Vanesszának volt  leginkább a szívügye az intézmény létrehozása. Édesapja, Póka Egon régóta álmodozott arról, hogy a Kőbányai Zeneiskola közösségépítő erejét az egyetemi színtérre is továbbvigye. Szakadáti-Póka Vanessza az operatív folyamatokban vele tartott a kezdetektől fogva. Az elmúlt öt év akadályai mellett támogatókra is talált, olyanokra, akik hasonló célkitűzéseket állítottak maguk elé. A fiatalok nemcsak mintatantervet kapnak majd, hanem a főtárgy mellett zenekari foglalkozásokkal, egyéni fejlesztéssel lehetnek gazdagabbak. A képzés gyakorlati, de nem nélkülözi az elméletet sem, legyen szó szakmai angolról, jogi vagy gazdasági ismeretekről.

Az oktatók között a szakma jeles képviselői szerepelnek, akik közül többen részt vettek a sajtóeseményen is. Kovács Kati, aki az ének szakirány felelőse lesz majd, lapunknak elmondta, korábban gyakran kérdezték tőle, hol lehet tanulni, hol találnak olyan helyet, ahol foglalkoznak velük, felmérik a tehetségüket. Ez az iskola arra fókuszál majd, hogy aki tehetséges, ne vesszen el. Szavai szerint amikor ő kezdte a pályát, még senki nem tudta, hogyan kell például a színpadon megállni, ott viselkedni. Neki Hofi és Koós János tanította meg, hogyan törje át a színpad és a közönség közötti láthatatlan falat. Azt mondták: nem kell félni a közönségtől, csináld azt, amit szeretsz és tudsz. Végső soron viszont úgyis a közönség dönti el, mi működik, mitől lesz valaki jó előadó.


65a83c0ab7542e7e2403fd4e.jpg
Kovács Kati énekesnő a Magyar Zene Házában tartott sajtótájékoztatón 2024. január 17-én. Fotó: Bach Máté

Egy zenéről szóló esemény nem maradhat dallamok nélkül. Az intézmény leendő oktatói adtak ízelítőt abból, mi várható a képzésen. Többek között Kiss Flóra, Ferenczi György és Tátrai Tibor mellett fellépett Szirtes Edina Mókus is. Ő kérdésünkre válaszolva elmondta, nem számít, milyen tudással érkeznek a leendő hallgatók, csak az, mennyire tehetségesek. Megjegyezte, hogy ugyan korábban is tanított, akkor klasszikus zenét, de most is, mint mindig, a legnehezebb feladata átadni azt a tudást, amit kapott. Teljesen új tanítási metódust kell kialakítania a diákok tehetségéhez mérten, és igyekszik a magyar- és világzenei díszítő- és dallamvilágot átadni.

Tátrai Tibor, az egyetem leendő szakfelelőse elmondta, igyekszik tudása legjobbját hozzátenni a képzéshez. Nyolc unokája révén rálát a kortárs könnyűzenére is, ebből is látja, hogy a könnyűzene iránya magától megy, a cél az, hogy a fiatalok eszközt, fegyvert kapjanak a kezükbe.

Szakadáti-Póka Vanessza kiemelte, a személyre szabott oktatást helyezik előtérbe, hogy végül megérje a sok lemondás, amit a szakmáért tesznek a leendő zenészek. Az intézmény nem kíván évente szupersztárokat kitermelni, inkább lehetőséget szeretne adni a közösségépítésre.

Hogy ki mit kezd a kapott tudással, hogyan építkezik belőle, egyelőre a jövő zenéje. Ahogyan Kovács Kati is megemlítette nekünk: soha nem tudjuk, miből lesz sláger, nem tudjuk a titkot. Azonban ő is szurkol a fiataloknak, hogy megtalálják a helyüket ebben a nehéz és felelősségteljes szakmában.

A nyitóképen Tátrai Tibor (balra) és Ferenczi György játszanak a Magyar Zene Házában tartott sajtótájékoztatón 2024. január 17-én. Fotó: Bach Máté