Kis magyar animációtörténet a Műcsarnokban

Program

Vízió, gesztus, kísérlet – 111 éves a magyar animációs művészet címmel a magyar animáció történetét, a legjelentősebb alkotókat és filmjeiket mutatja be a Műcsarnok új, április 27-ig látogatható kiállítása.

Jankovics Marcell Fehérlófia című animációs filmjét vetítik a Vízió, gesztus, kísérlet - 111 éves a magyar animációs művészet című kiállítás sajtóbejárásán a Műcsarnokban 2025. február 20-án. A magyar animáció történetét, a legjelentősebb alkotókat és filmjeiket bemutató tárlat február 21-től április 27-ig látogatható.

MTI/Lakatos Péter
Jankovics Marcell Fehérlófia című animációs filmjét vetítik a Vízió, gesztus, kísérlet – 111 éves a magyar animációs művészet című kiállításon. Fotó: Lakatos Péter / MTI

Az animáció a kortárs művészet megkerülhetetlen műfaja, hiszen ez az a terület, ahol találkozik az összes művészeti ág, az irodalomtól kezdve a képzőművészeten át a zeneművészetig – emelte ki M. Tóth Éva, a kiállítás kurátora a tárlat csütörtöki bemutatóján. A kurátor elmondta, hogy a kiállítás rendezésekor elsősorban ezeknek a kapcsolódásoknak a bemutatására koncentráltak, és a magyar animáció történetének elmúlt 111 évéből igyekeztek a legizgalmasabb részleteket bemutatni három teremben. Hozzáfűzte: a válogatás kifejezetten a szerzői animációs filmművészetre fókuszál, amely erős és meghatározó terület a magyar animációtörténet egészében, ugyanakkor a legkevésbé ismert a nagyközönség előtt.

A Vízió című első teremben négy nagy alkotó, Gauder Áron, Gémes József, Jankovics Marcell és id. Reisenbüchler Sándor munkái fogadják a látogatókat egy-egy közismert alkotással. Reisenbüchler Sándor idén lenne 90 éves, ezért kivételes munkásságáról vetítéssel is megemlékeznek a kiállítás ideje alatt.

A második, Gesztus című terembe olyan filmeket válogattak a szervezők, amelyek legtöbbjének stílusából, különleges technikai vagy dramaturgiai sajátosságából azonnal felismerhető alkotója. Ezek a munkák többnyire a műfaji határokat feszegetik, bár kevésbé egyértelmű szándékkal, mint a következő, Kísérlet című teremben látható válogatás filmjei.

Ebben az utolsó egységben látható például Rófusz Ferenc Oscar-díjas animációs alkotása, A légy, amely készítése idején igazi különlegességnek számított háttér-animációs technikájával. Szintén a rendhagyó anyaghasználat miatt került Cakó Ferenc homokanimációja is a határátlépők közé, de ebben a teremben láthatók a Balázs Béla Stúdióban született olyan mozgóképek is, amelyekben az animáció szervesen összekapcsolódik a zenével vagy a képzőművészettel, esetleg ezekkel együtt új minőséget hoz létre, de itt láthatók azok az egyedi mozgóképek is, amelyek nem filmvászonra készültek.