645cff032fd04a8b3f1964bc.jpg

A nőiség jelképei és szimbólumai a tánc nyelvén elbeszélve

A női princípiumot állítja a figyelem központjába a Magyar Állami Népi Együttes Hajnali Hold című előadása március 8-án a Hagyományok Házában. A darab a Kárpát-medence néphagyományait dolgozza fel, a hagyományos táncok szimbólumrendszerének, valamint az egyes mozdulattípusok és térbeli formák hajdani jelentésének felmutatására vállalkozva.

A hajnal a napkelte időszaka, mely a várakozással teli éjszaka sötétje után mindennap megjelenik, és a remény egyetemes szimbólumaként vált kulturális emlékezetünk részévé. A hold az éjszaka bolygója, a szépség, a fény jelképe, mely sajátos és különleges szerepet töltött be minden nép hitvilágában, így a magyarban is. Amíg a nap az erő, a teremtő férfi jelképe, a szellem megtestesítője, addig a hold mindig a befogadó, a szellemi helyett az anyagi világhoz kapcsolódó nőiség jelképe.

Az említett szimbólumok mindegyike közös képzetek eredménye. E szimbólumok – az elmúlt évtizedek drámai változásai ellenére, melyeket „kollektív emlékezetvesztésként” ír le a társadalomtudomány – a ma embere számára is képesek még jelentést hordozni.

Magyar Állami Népi Együttes: Hajnali Hold – 2025. március 8., 19 óra, Hagyományok Háza. További részletek az intézmény honlapján.

Ez is érdekelheti

A cigányzene sokszínűségét mutatja be a Budapest GipsyFest

A  fesztivál április 3. és 5. között két helyszínen, az A38 Hajón és a Gödör Klubban zajlik.

Budapestre hozza a kolozsvári piacteret a Magyar Állami Népi Együttes

Izgalmas produkcióval várja az érdeklődőket a Magyar Állami Népi Együttes március 7-én a Hagyományok Házában: a Kolozsvári Magyar Napok tizedik évfordulójára készült műsorában a képzeletbeli kolozsvári piactér hangulatát varázsolja a színpadra a társulat, a néptánc és a népzene költői nyelvét használva.

Egy szalmakalapot keres mindenki a Nemzeti Színházban

Vérbeli francia bohózat, Eugène Labiche és Mark Michel Olasz szalmakalap című színdarabjának premierje március 7-én lesz a Nemzeti Színházban, Silviu Purcărete rendezésében.