A színházi világnap idei üzenete a színművészetnek a világ vérző traumáihoz való viszonyáról szól

Színpad

Március 27-e 1962 óta színházi világnap, amelyet a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) döntése alapján a világszínház valamelyik jelentős alkotójának üzenetével ünnepelnek. Az üzenetírásra idén felkért Theodórosz Terzopulosz költői szövegének legfőbb kérdése az, hogy képes-e a színház a társadalmi traumákat megvilágítani, a másik embertől és az idegentől való félelmeinket enyhíteni.

Euripidész Bakkhánsnők című drámáját mutatja be a Nemzeti Színház

Budapest, 2022. május 12.

Theodórosz Terzopulosz rendező (k) Euripidész Bakkhánsnők című drámájának próbáján a Nemzeti Színházban 2022. május 12-én. A színdarabot május 14-én mutatják be.

Készítette: Kovács Tamás
Személyek: TERZOPULOSZ, Theodórosz
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: AD__AS202205120002
Theodórosz Terzopulosz rendező (k) Euripidész Bakkhánsnők című drámájának próbáján a Nemzeti Színházban 2022. május 12-én. Fotó: Kovács Tamás / MTI

„Egy olyan világban, ahol elszegényedett polgárok a virtuális valóság börtöncelláiba zártan, fullasztó magányukkal körülárkoltan léteznek, vajon meghallja-e a színház a segélykiáltásokat? – kezdi az idei köszöntőt Theodórosz Terzopulosz görög színházigazgató, tanár, író, az Attis Színházi Társulat alapítója és művészeti vezetője, a Színházi Olimpia ihletője és a Nemzetközi Színházi Olimpiai Bizottság elnöke. – Egy olyan világban, ahol totalitárius rendszerek kontrollja és elnyomása alatt robotokként kell leélni az életet, aggasztják vajon a színházat az olvadó jégsapkák, az ökológiai pusztítás, a globális felmelegedés, a biológiai sokféleség masszív csökkenése, az óceánok szennyezettsége, az egyre gyakoribb erdőtüzek és a szélsőséges időjárási jelenségek? Lehetséges, hogy a színház az ökoszisztéma aktív részévé váljon?

Sok éve figyeli már a színház az emberiség bolygónkra gyakorolt hatását, de még mindig nem tud mit kezdeni ezzel a problémával. Szorong-e a színház azon, amivé az emberi létezést a 21. század átformálja? (…) Gondolatainkat és tetteinket a másik embertől, a mástól, az idegentől való félelem átható érzése uralja. Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?

A vérző trauma arra ösztönöz, hogy rekonstruáljuk a Mítoszt. Heiner Müller szavaival élve »A mítosz egy aggregátor, egy gép, amihez mindig új és új gépek csatlakoztathatók. Addig szállítja az energiát, amíg a növekvő sebesség fel nem robbantja a kulturális mezőt« – én még a barbárság mezejét is hozzátenném. Vajon a színház reflektorfénye képes-e megvilágítani a társadalom traumáit ahelyett, hogy félrevezető módon önmagára irányítaná a figyelmet? Ezek olyan kérdések, amikre nincs végleges válasz, mert a színház a megválaszolatlan kérdéseknek köszönhetően létezik és tartja fenn magát. Kérdések, melyeket Dionüszosz vetett fel áthaladva szülőházán, az ókori színházon, és folytatja néma menekülőútját a háború tájain ma, a színházi világnapon.

Nézzünk Dionüszosz, a színház és a mítosz eksztatikus istenének szemébe. Dionüszosz, aki egyesít múltat, jelent és jövőt, a kétszer született, Zeusz és Szemelé gyermeke, a fluid identitás kifejezője, nő és férfi, dühös és kedves, fenséges és állati, az őrület és értelem határán, rend és káosz, élet és halál közt egyensúlyozó akrobata. Dionüszosz alapvető ontológiai kérdése – »Mi végre ez az egész?« – az a kérdés, amely a mítosz gyökerének és az emberi rejtély sokrétű dimenzióinak egyre mélyebb vizsgálata felé tereli az alkotót. Új narratív utakra van szükségünk, amelyek célja az emlékezet ápolása és új erkölcsi-politikai felelősség formálása, hogy kiléphessünk a mai középkor sokféle formát öltő diktatúrájából.” (Németh Nikolett fordítása)