Borisz Godunov MTI 01.jpg

Kortárs őserő a 19. századból

Almási-Tóth András azt mondja, hogy nem kell, mert nem is lehet megzabolázni azt az elemi nyerseséget, amely Muszorgszkijnak a most ősváltozatban színre került Borisz Godunovját áthatja. A rendező a politika helyett a démonokkal vívott harc felé fordult. Jászay Tamás írása.

„Ez egy kísérleti mű, ami leginkább az opera ősi formájára, Monteverdi gondolkodására emlékeztet. Muszorgszkij nincs tekintettel az operai klisékre és hagyományra: valódi drámát ábrázol a zene segítségével. A Borisz Godunovot nem is operának, inkább zenedrámának hívhatjuk” – kezdi Almási-Tóth András, amikor arról kérdezem, miért érezte úgy sokáig az utókor, hogy az ősváltozat helyett a később készült verziókat kell játszani. „Amikor Muszorgszkij beadta művét a színháznak, visszadobták neki, mondván, »nem elég operás«. A szerző erre átdolgozta, »operásította«, ahogyan a későbbi átdolgozók is, finomítva ezzel a mű elemi nyerseségét” – teszi hozzá.

Az Opera – ahogy mondjuk néhány éve a New York-i Metropolitan is – most az eredeti partitúrához nyúlt vissza, és ez a rendező szerint korántsem véletlen. „Ez a darab olyan, mint egy kortárs mű:

frissnek és érvényesnek hat a mai operák között, ahol a jelenetekben és a dialógusokban a zene által elevenné tett drámaiság a döntő a zárt, akár önmagukban, koncerten is élvezhető dallamok helyett.

Muszorgszkij az opera nagy újítói közé sorolódik be, holott csak visszanyúlt a műfaj alapjaihoz.”

Mi teszi különlegessé a mostani munkát? „Muszorgszkij műve olyan, mint egy prózai szövegkönyv, nekünk kell élettel megtölteni. Borisz monológja nem ária: komoly színészi-rendezői kihívás. Mintha Shakespeare-en dolgoznánk, a monológ előadása teremti meg a személyiséget, ad életet a zenének, és nem fordítva. Mi ez, ha nem kortárs zeneszerzői gondolkodás? A színpad tölti meg a zenét élettel, az ad neki jelentést” – mondja a rendező, aki a Borisz Godunovot politikai thrillernek tekinti, amely a hatalom és a benne élő, érzékeny személyiség története. Hozzáteszi: „És valami még általánosabb dologé: ha egyetlen szóval kellene megfogalmaznom, ez az opera a bűntudatról szól, ami mindannyiunk számára ismerős lelki teher. Boriszt a hatalmi gépezet a lelkiismeretét manipulálva rombolja folyamatosan, míg a személyisége szét nem hullik.” És hogy hogyan jelenik meg mindez az előadásban?

„A címszereplő a színpadon magasodó nagy épületben elveszettnek érzi magát. A múlt kísértetei folyamatosan jelen vannak és akarnak valamit, mint egy japán horrorfilmben. A rémület bennünk van, és ez nem politika – ez harc a saját démonjainkkal.”

Az ősváltozat mint választás házon belül nem előzmények nélkül való, vetem fel Almási-Tóth Andrásnak. „Valóban, sorra vesszük elő az operatörténet alapműveit, melyeket vagy nem ismerünk, vagy csak hisszük, hogy ismerjük őket. Egy-egy ilyen találkozás a rácsodálkozás erejével tud hatni. Ez pedig a jelenkori operajátszás alapja: ilyenkor vagy ismert művek jelennek meg új fénytörésben, vagy ismeretlen darabokra nyílik meg a szemünk és a fülünk. A kényelmes, elábrándozó opera-előadások kora lejárt, mert bár szívesen megnézünk egy-egy régi filmet, az igazi rajongók mindig új meglepetésre vágynak: a régi történetek új feldolgozására, új szereplőkkel, új elemek hangsúlyozásával...”

Forrás: Opera Magazin

Fotók: Szigetváry Zsolt / MTI

Ez is érdekelheti

Történelmi pszichothriller az Opera új bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon. Az előadást Almási-Tóth András állítja színpadra, a Magyar Állami Operaház Zenekarát, Énekkarát és Gyermekkarát Alan Buribayev vezényli.

Milyenek voltak régen a hősök, és milyenek napjainkban?

Bretz Gábor az új rendezésben színre kerülő Don Giovanni két előadása között vette át Kossuth-díját. A művész a napokban lett ötvenéves, de egy basszbariton előtt ilyenkor még ostromlásra váró csúcsok magasodnak. Nem készítettünk kimerítő leltárt arról, ami eddig történt, hiszen az elmúlt két évtizedbe annyi szép feladat fért bele számára, amennyi két embernek is elég lenne. Inkább pályája eseményeiből szemezgettünk.