Dennis Hopper és William Eggleston fotóin az amerikai életérzés szimbólumaiként jelennek meg az autók

Program

Amerikára és az autókra fókuszál az Americana című fotókiállítás, amely április 23-tól június 22-ig látható a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban. A Pálfi György gyűjteményéből összeállított válogatáson olyan világhírű művészek képei láthatók, mint Robert Frank, Dennis Hopper és William Eggleston.

2101 Berne, Mercedes, 2020. Fotó: Tom Blachford
2101 Berne, Mercedes, 2020. Fotó: Tom Blachford

A 19. század vége óta Amerika és a személyautó elválaszthatatlanul összefügg. A gyors innováció korszakában született autó forradalmasította a mozgást, új szabadságot és sebességet biztosítva, míg a fényképezés dinamikus médiumként jelent meg a haladás és az átalakulás megörökítésére – olvasható az intézmény közleményében.

Az autó a fényképezés kedvelt tárgyává vált, gazdagon hozzájárulva a 20. század és az azt követő vizuális szókincs kialakításához. Az autók az amerikai táj ikonikus szimbólumaivá fejlődtek, a haladás, a sebesség, a szabadság, a függetlenség és az individualizmus megtestesítőjeként.

Ezt a szimbolikát élénken megragadják Kerouac Úton című filmjének hangulatos képei vagy Robert Frank lenyűgöző alkotásai. Például Robert Frank Fedett autó, Long Beach, Kalifornia című munkája egy letakart járművet mutat be Amerika rejtett történeteinek metaforájaként, míg William Eggleston alkotása a Los Alamos sorozatból költőivé emeli a hétköznapiságot – a mindennapi autót színek, formák és kulturális rezonancia tanulmányozásává alakítja át. Hasonlóképpen, O. Winston Link Száguldó fuvar kelet felé az autósmozinál, Iaeger, Nyugat-Virginia című képe a vasút romantikáját állítja szembe az autókultúra felemelkedésével, Dennis Hopper Kettős mércéje pedig az 1960-as évek lázadó szellemét tükrözi. 

A mostani kiállításon látható képek alkotói között szerepel Al Satterwhite, Berenice Abbott, Dennis Hopper, Ed Ruscha, Elliott Erwitt, Ernst Haas, Evelyn Hofer, Ezra Stoller, Gregory Crewdson, Grey Crawford, Lőrinczy György, Inge Morath, Jeff Brouws, Jessica Wilson, Joe Maloney, Joel Meyerowitz, Joel Sternfeld, Joseph Szabo, Langdon Clay, Lee Friedlander, Matthew Porter, Mitch Epstein, Mitchell Funk, O. Winston Link, Pete Turner, Peter Hujar, Ray K. Metzker, Richard Misrach, Robby Müller, Robert Frank, Robert Funk, Ruth Orkin, Saul Leiter, Stephen Shore, Thomas Ruff, Thomas Struth, Todd Hido, Tom Blachford, Tyler Shields és William Eggleston.

Láma a Times Square-en, New York, 1957. Fotó: Inge Morath
Láma a Times Square-en, New York, 1957. Fotó: Inge Morath

A Pálfi György gyűjteményéből összeállított fotóválogatás azt illusztrálja, hogyan élt párhuzamosan az autó és a fényképezés a 20. század közepétől napjainkig, feltárva azokat a sokszínű kulturális, művészeti, társadalmi, mérnöki és designaspektusokat, amelyek meghatározták az amerikai életet. A kollekció minden fényképe a két átalakuló innováció tartós kölcsönhatásának bizonyítéka. Az autó és a fényképezőgép együtt nemcsak az amerikai utazást dokumentálta, hanem kulturális identitását is megformálta.

A június 22-ig látható kiállítás kurátora Baki Péter. A tárlatban május 28-án 18 órakor Csikós Zsolt autósújság-író tart tárlatvezetést Az USA szelleme – autókon keresztül címmel.