Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) adatai szerint a kulturális és kreatíviparágak összesen 1,2 millió vállalkozásban csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak az Európai Unióban.

A design által megkövetelt komplex gondolkodásmód lehetővé teszi, hogy a tervezők hozzájáruljanak a stratégiai fejlesztési folyamatokhoz, valamint interdiszciplináris, közvetítői szerepet tölthessenek be. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) kutatásában résztvevő válaszadók több mint 50 százaléka mondta azt, hogy a szervezetüknél a design ügyvezetői szinten is képviseli magát. A Budapest Design Week október 7. és 16. között a design gazdasági vonatkozásait, valamint a designipari vállalkozások üzleti lehetőségeit több workshop és prezentáció keretén belül vizsgálja.

A designmenedzsment ma már az innovatív vállalkozások fontos eszköze, amely hozzájárul a munkahelyteremtéshez, a gazdasági növekedéshez, valamint a környezeti rehabilitációhoz, miközben a társadalmi értékekre irányítja a figyelmet, és tiszteletben tartja a megújuló erőforrások használata iránti növekvő igényeket. Az EUIPO aktuális adatai szerint az európai uniós foglalkoztatás csaknem 12 százalékát, valamint a teljes GDP több mint 13 százalékát designintenzív iparágak adják, a kulturális és kreatív iparágak pedig összesen 1,2 millió vállalkozásban csaknem 9 millió embert foglalkoztatnak szerte az EU-ban.

A MOME 2022-es, a Budapest Business Journallel és a Menedzserek Országos Szövetségével partnerségben készített, Use of Design in Business című tanulmánya szerint a magyarországi vállalatok több mint 75 százaléka fektet kutatásfejlesztésbe és vizsgál új üzleti modelleket, a designban rejlő valódi innovatív lehetőségeket azonban kevesen ismerik fel. A hazai design és designmenedzsment vállalati szintű alkalmazását ösztönzi, valamint a kreatívipari kis- és középvállalkozások üzleti érvényesülését is segíti az idei Budapest Design Week, melynek részeként számos, a design gazdasági szerepét hangsúlyozó eseményt rendeznek meg. A rendezvénysorozat központi helyszíne a Néprajzi Múzeum új épülete, finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, szervezője pedig a Magyar Formatervezési Tanács.

Milyen értéket teremt a gazdaságban a design? Milyen szerepet játszik a design a magyar vállalatok mindennapi életében, és mennyire használják ki a tervezés nyújtotta lehetőségeket?

Október 10-én a MOME és a Magyar Bútor és Faipari Szövetség (Fabunio) által szervezett, kifejezetten a már érett vállalkozások számára ajánlott Design on Board eseménysorozaton a design üzleti alkalmazásával ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Berkovits Dalma (MOME) előadásában és az azt követő workshopon a résztvevők betekintést nyerhetnek abba, hogyan lehet a design üzleti alkalmazását hazánkban is közvetlenül elősegíteni. A workshopot a Fabunio által szervezett kerekasztal-beszélgetés zárja, ahol a designt a vállalkozásukba hatékonyan beépítő cégvezetők osztják meg tapasztalataikat a design gazdasági hatásairól.

A Budapest Design Week részletes programnaptára elérhető a fesztivál honlapján.

Fotók: Budapest Design Week/Mohai Balázs