Bartóki cantata, méhek és Anyám tenyere az Egyfeszten

Két nap, hat program, közel ezer néző és számos felejthetetlen pillanat keretezte az idei, szám szerint negyedik gyergyószentmiklósi Egyfeszt irodalmi-zenés programjait, melyek a Petőfi Kulturális Ügynökség együttműködésével valósultak meg.

Az erdélyi fesztivál az idei évben egyszerre helyezte a fókuszt a hagyományokra, a kulturális tradícióra, mint a kortárs zene és irodalom jeleseinek bemutatására – ez lett a hívószó a Figura Színház- és Könyvudvarban is, ahol szombaton és vasárnap várta színes programkavalkáddal a látogatókat az ügynökség.

„Harmadik éve vehetünk részt a gyergyószentmiklósi fesztiválon, ahol Tamási Áron, Petőfi Sándor, Nemes Nagy Ágnes emlékezete után idén a 115 éve született Radnóti Miklóst és a 20. századi íróknak forrásként jelölhető Bartók Bélát helyeztük fókuszba. Hiszünk abban, hogy ezek a megkérdőjelezhetetlen életművek összekapcsolnak bennünket itt, a Kárpát-medencében. Ezt tükrözte a közös ének és tánc, amivel a nézők kapcsolódtak be a programokba” – mondta el Juhász Anna irodalomszakmai szakember.

Kollár-Klemencz László és Juhász Anna beszélgetett. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu
Kollár-Klemencz László és Juhász Anna beszélgetett

Kollár-Klemencz László amellett, hogy Folyó című albumát nagyszínpadon mutatta be, a Könyvsátor közönségének készülő Anyám tenyere című regényéről mesélt. A korábban Vad címen futó kötet főhőse egy saját magával és a sorsával találkozó, szembesülő remete, aki veszteségei után a természetben keres otthont, az Istenhez vezető úton.

Visky András. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu
Visky András dedikál

A szakralitás, a sanctum keresése nemcsak a remete, de Visky András drámakötetének, A test történeteinek a középpontjában is felfedezhető volt. A négy női sorsot bemutató dráma épp annyira szólt az átélt és a drámákban bemutatott nők veszteségeiről, fájdalmairól, a sötétségről, mint a fényről, a kiút és remény lehetőségéről. Visky beavatta a telt házas közönséget a drámaolvasás kulisszáiba, és elmondta, ha újrakezdhetné színházi pályáját, akkor leginkább a fénnyel foglalkozna – ahogy teszi ezt a valóságban is – erősítette meg őt a moderátor. A drámák kapcsán szóba került a korábbi, nagy sikerű kötete, a Kitelepítés, amelyben szintén egy asszony, saját édesanyja történetét meséli el a gyermek szemszögéből, kitelepítésük által.

Für Anikó. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu
Für Anikó

Hrutka Róbert és Für Anikó szombati nagykoncertjében Határ Győző, Bereményi Géza, József Attila mellett a Radnóti Miklósnak igen fontos Kaffka Margit is szóba került, ahogy azok a különleges dalok, amelyeket mind Hrutka írt az idén hatvanéves és nemrég a Halhatatlanok Társulatába is bekerült színművésznek, Für Anikónak. „A családom Szatmárnémetiből származik, tehát partiumi lány vagyok, húsz év után most először tértem vissza Erdélybe, nagy élmény itt lenni” – vallotta Für.

A Sárik Péter Trió. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu
A Sárik Péter Trió

A Sárik Péter Trió Bartók-lemezét mutatta be az Egyfeszt vasárnapi közönségének, a programon Juhász Anna olyan költők Bartók ihlette verseit szavalta, mint Nagy László vagy Juhász Ferenc, hangsúlyozva mindazt, amit örökségként egy új generáció megtehet egy ilyen életművel. Sárik számára a bartóki tiszta forrás hangja a jazz műfajával találkoztatva nemcsak kihívás, de művészi, improvizációs misszió is volt.

Láng Zsolt. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu
Láng Zsolt

Láng Zsolt Az emberek meséje kötetének apa-fia párhuzamosságait hangsúlyozta a Könyvsátor beszélgetésén, és elmondta, habár a kötet forrása egy valós, rejtélyes francia gyilkosság volt, számára az emberi találkozások, kapcsolatok kibontása, s mindez egy kitalált erdélyi falu, Medárd közösségébe helyezése vált feladattá. Mesélt a kötet felfedezett előzményeiről, és arról, milyen szerepet játszottak az álmok a főhősök életében.

Egyfeszt
Egyfeszt

A Petőfi Kulturális Ügynökség programjait Szirtes Edina Mókus Erkel Ferenc-díjas hegedűművész, zenész irodalmi koncertje zárta, amelyen Nagy László-versek csendültek fel a színpadon és beszélgetésben, s ami egy Radnóti-vers közös éneklésével zárult, ahol közel kétszáz ember együtt szólaltatta meg a 20. századi magyar irodalom egyik legjelentősebb költőjének egy szerelmes versét.

Fotók: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

„A jazz igazságos műfaj: ha nem játszol jól, megbuksz” – Interjú Sárik Péterrel

Felrázza a hétköznapok monotonitásába fásult alvajárót, lemossa a lélekre tapadt egykedvűséget, felkavarja, kisimítja az elmét, mint tó vizét a vihar utáni csend – ezt teszi közönségével a Sárik Péter Trió. A világjárvány miatt az erdélyi jazzrajongók táborának három évet kellett várnia a Bartók Béla műveinek feldolgozásaiból készült, X Bartók című lemez bemutatójára. A trió június elejétől söpört végig Erdélyen: Marosvásárhelytől Gyergyóalfaluig, Szatmárnémetitől Apácáig 12 településen koncertezett. A turné csíkszeredai állomásán, egy hosszúlépés mellett beszélgettem Sárik Péterrel.

Visky András Kitelepítése szürreális színpadi értelmezést kapott

Az író mindössze kétéves volt, amikor lelkész apját börtönbe zárták, őt pedig hat testvérével, anyjával és a hozzájuk csapódó cselédlánnyal egy Duna menti lágerbe száműzték. A nagy sikerű önéletrajzi ihletésű könyvből rendhagyó előadás készült az Óbudai Társaskörben.

„A szenvedésnek nem hőse, hanem megajándékozottja vagyok” – Bemutatták Visky András Kitelepítés című könyvét

Bemutatták Visky András Kitelepítés című regényét Kolozsváron a 8. Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztiválon. A könyv azt az időszakot eleveníti fel, amikor az ’56-os forradalom után Visky András református lelkész édesapját huszonkét év börtönre ítélték, és elkobozták a vagyonát, édesanyját pedig hét gyermekével együtt kitelepítették a Duna-delta közelében lévő lágerbe.

Ellenséges elemek – Visky András Kitelepítés című regényéről

A marosvásárhelyi születésű Visky András korábban inkább költőként és színpadi szerzőként szerzett magának ismertséget, most azonban a Kitelepítés című nagyregénye aratott zajos elismerést.