ketkislany.jpg

Szinte hihetetlen, ahogy a Bucci nővérek túlélték a koncentrációs tábort

Andra és Tatiana Bucci vélhetően az utolsó holokauszttúlélők közé tartoznak. Az Európa kiadónál megjelent emlékiratuk már a cím és a borító szintjén is feszültséget hordoz — a Két kislány Auschwitzban cím hátterében a két kislány mosolyog, karjukban egy-egy baba — arcukon nyoma sincs félelemnek vagy szorongásnak. A borító levétele után a fotó halványan tovább él a keménykötésen, mintha egy régi dagerrotípia lenne: a múltba vesző, fakuló, mégis nyomot hagyó emlékezeté.

A kép azt a pillanatot örökíti meg, amikor exodusok sorozata után ismételten útra kelnek, hogy viszontlássák szüleiket. Nem annyira az átélt borzalom, hanem a túlélés reménye, sőt, az élet makacs szeretete érződik már itt is — ami a kötet valódi fókusza. Ezt sugallja a felépítés is, hiszen a könyv több mint fele a hazatalálást tematizálja. 

Két hang, egy történet

A Bucci nővérek változatos és érzékenyen komponált elbeszélői hangon szólaltatják meg történetüket. Hol külső szemlélőként, hol többes szám első személyben tekintenek a múltba — a két hang időnként teljesen összeolvad, máskor különválik. A fordító, Laszkács Ágnes érzékletesen adja vissza ezt a kettősséget — a könyvben egyszerre van jelen a szoros egymásrautaltság, a disszociáció hangja és az emlékezés illékonysága. 

Hosszú történet a miénk, és messziről indul…

Az első fejezet a család történetét meséli el: a Bucci nővérek felmenői a cári Oroszországból menekülnek — egy jobb élet reményében — egészen addig, míg a család a túlzsúfolt marhavagonokba kényszerítve Birkenau kapujában találja magát.

„Zsidónak lenni azt jelenti,
hogy Birkenauban van az ember,
hogy így él, és így hal meg.” 

Ez a gondolat fészkelte be magát a kislányok fejébe a lágerben töltött idő alatt. A második fejezetben az ott eltöltött időről mesélnek — ahogyan a tábori lét borzalmai, a „kéményen át távozás” és — ahogy egyikük nevezte — „hullák piramisa” a gyermeki tudat számára egy idő után megrázóan természetessé válik.

Egy blockova kettős arca: kegyetlenség és törődés

A barakkért és a fogvatartottakért felelős blocková — ellentmondásos alakként jelenik meg: a gondjaira bízott nőket órákon keresztül, téglákkal a kezükben térdeplésre kényszeríti, de Andra és Tatiana iránt egyfajta nehezen értelmezhető törődéssel viseltet — amelynek az életüket köszönhetik. 

„Bármi történik, holnap ne jelentkezzetek.”

A blockova előzetes figyelmeztetése megmenti a lányok életét — ők a kivételek. A velük fogva tartott unokatestvérüket, Sergiót hasztalan figyelmeztetik. Másnap, amikor egy tiszt — talán maga dr. Heissmeyer — megkérdezi: „Ki szeretné meglátogatni a mamáját?”, akkor Sergio, mint sok más gyerek, képtelen ellenállni. Tíz fiú és tíz lány indult útnak — sírás és ellenkezés nélkül. Ma a Bullenhuser Damm gyermekei néven ismerjük őket.

Hamburgban orvosi kísérleteknek vetették alá őket: tuberkulózisinjekciókat kaptak, majd hónalji nyirokcsomóikat eltávolították, annak reményében, hogy antitesteket találnak. 

A nyomok eltüntetése érdekében embertelen módon végezték ki őket — mindössze tíz nappal Hitler öngyilkossága előtt. Az antitestek száma: zéró.

Az egyetlen, ami megmarad a név és identitás megőrzése

A kislányok számára az édesanya a kitartás és erő megtestesítője az elbeszélésben. Mira Bucci a kivégzést kockáztatva látogatja meg időnként őket. Kopasz és csontsovány, és bár a gyerekek félnek tőle, mégis megölelik. A legfontosabb tanítása ezekben a rövid, lopott pillanatokban hangzik el: „Mindig emlékezz a nevedre.”

Ezzel a gondolattal Primo Levi visszaemlékezéseiben is találkozunk, amikor a tábori csajkákba a rabok belevésik a sorszámukat — csak Primo Levi és barátja használja a saját nevét. Tárgyaktól, jogoktól és méltóságtól megfosztva, ez az egyetlen, ami megmaradt, és amibe a lányok a lágerben töltött idő alatt kapaszkodni tudtak. 

A visszatérés hosszú útja avagy Miért fontos, hogy beszéljünk?

A harmadik, egyben leghosszabb fejezetben végigkísérjük a szerzőpárost A visszatérés hosszú útján. A szabadulás után Andra és Tatiana nem a szüleik karjaiban találják magukat, hanem egy rideg prágai árvaházban, ahonnan később átkerülnek a dél-angliai Lingfieldbe. Az Anna Freud és Alice Goldberger vezetése alatt működő gyermekotthonban több mint hétszáz, koncentrációs tábort megjárt gyermek kapta vissza az elveszett gyerekkorát. Sokuk itt tapasztalta meg először a biztonságot, a szeretetet és az önállóságot — például a gyerekek felelőssége volt — többek között — az állatokról és a kertről való gondoskodás is. 

Több mint egy évbe telt, mire a szüleik rájuk találtak és a testvérek hazatérhettek. Ez a visszatalálás azonban nem volt zökkenőmentes.

A háború utáni társadalom nem megismerni, hanem felejteni akart — és a túlélőknek nemhogy kérdéseket nem tettek fel, de történeteiket is kétkedve fogadták.

Az édesanya sosem beszélt a lányainak arról, mit élt meg — ez a „teljes és áthatolhatatlan csend” nem kirekesztő a szerzőpáros emlékében: sokkal inkább egyfajta védőburkot képez, ami azt üzeni: előre kell nézni. Erre vezetik vissza azt is, hogy más túlélőkkel ellentétben soha nem érezték szükségét annak, hogy azt mondják: „soha nem hagytuk el Birkenaut.” 

Ők ugyanis — a maguk módján — elhagyták. Olyannyira, hogy még vissza is tudtak térni oda. Bár anyjuk katolikusnak keresztelte és nevelte őket, a zsidó kultúra halvány, de élő rétegei jelen maradtak a családi életben. A lányok felnőttként visszataláltak ehhez az identitáshoz — különösen akkor, amikor tudatosan úgy döntöttek: megszólalnak. Rendszeresen csoportokat vezetnek, iskolákban, közösségekben, nyilvános fórumokon mesélnek. Az egyéni emlékektől a történelmi tanúságtétel felé mozdultak el — hiszen talán ők az utolsók, akik ebben kivételes kötetben, a saját hangjukon mesélnek a koncentrációs táborok borzalmairól — hogy legyen, aki később továbbmondja majd helyettük.

Ez is érdekelheti

Újvárosi Katalin könyve segít az adventre hangolódni

„Ahogy egyre több a sötétség a kinti világban, úgy egyre inkább nő az igény az emberben, hogy maga köré világosságot varázsoljon” – írja Újvárosi Katalin a Menjünk el Betlehembe című könyvében.

XIV. Leó útja a vasalódeszkától a Szent Péter-bazilika oltáráig

A pápa testvére, John Joseph Prevost szerint öccse ugyanúgy szeretett indiánost játszani, mint bármelyik másik gyerek, csak ő még „paposat” is szívesen játszott. A vasalódeszkájuk volt az oltár.

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

Foglaljon helyet ön is Gryllusék asztalánál!

Játsszunk el azzal a gondolattal, hogy a családi vacsoraasztal maga az univerzum, csak kicsiben, és körülötte nemcsak égitestek, hanem történetek is keringenek, amiket csak azok ismernek, akiknek terítettek is.