Martin Parr: Strand az egész világ // Műcsarnok

Hatalmas durranás Martin Parr, a Magnum Photos sztárjának kiállítása a Műcsarnokban, amelyen a fotós négy évtizedes pályájának különböző időszakaiba pillanthatunk be. A kiállításon Parr strandfotói szerepelnek, amelyek furcsán megmosolyogtatják a látogatókat. Ezek a kompozíciók ugyanis nem a strandolás örömteli oldaláról szólnak, hanem sokkal inkább az utazás fogalmának a kiüresedéséről, a minőségi időtöltés eltűnéséről. A fotókon szereplő emberek számára a feltöltődés a semmittevéssel egyenlő, a képek többségén kiüresedett tekintetű, érdektelen és unott arcú embereket látunk, akik olykor nem is tudják, hogy mit lehet kezdeni a rájuk szakadt üres idővel.

A kiállítás június 26-ig látogatható, és itt írtunk róla bővebben. 

Fotó: MAGNUM Photos/Martin Parr

Experiment – Kísérleti fotográfia a kortárs magyar fotóművészetben // Kiscelli Múzeum

Izgalmas vállalkozás a Kiscelli Múzeum kiállítása, ahol az experimentális fotográfia fogalmához vagy hagyományához kapcsolódó autonóm művészi projekteket, megközelítéseket lehet megtekinteni. A kísérleti fotográfia változatosságát is felmutatja ez a tárlat, mivel az anyagban a fotó médiumára reflektáló, a fotográfia hagyományos funkcióját megkérdőjelező munkák láthatók. A kiállításon a látogatók találkozhatnak a fotográfiai folyamat hibáira épülő esztétikával, valamint multiexpozíció, konstrukció–dekonstrukció vagy különböző tükrözések általi vizuális játékkal is. 

A kiállítás május 5-től június 26-ig látogatható.

Drégely Imre: Invázió, 2021.

Budapest Vízió // Városháza tér

A szabadtéri kiállításon korunk egyik legnépszerűbb, legdinamikusabban fejlődő fotográfiai irányzatának munkái láthatók. A tárlat anyaga nyílt pályázat során állt össze, a kiállítók Budapest izgalmas, váratlan és őszinte arcát tárják a látogatók elé. A fotókon véletlen találkozások, elrejtett utcaképek, valószínűtlen események és a mindennapi élet pillanatai tűnnek elő.

A kiállítás április 25-ig látogatható.

Gombai Gellért: Cím nélkül, 2020.

40 éves a Magyar Sajtófotó // Capa Központ

Negyedik jubileumát ünnepli a Magyar Sajtófotó, amely minden évben az adott időszak leghitelesebb képes krónikájaként szolgál. A mai világban, amikor a képek minden felületen elárasztanak minket, különös jelentőségű, hogy autentikus képet kapjunk az előző év legfontosabb történéseiről. A dokumentarista hagyomány szellemében született fotók a politika, a kultúra, a mindennapi élet, a természet és a sport legfontosabb pillanatait örökítik meg. 

A kiállítás május 27-ig látogatható.

Horváth Dávid: Rock, Fekete Bárány Fesztivál, Dorog, 1981

Stalter György: Láttam már diktatúrát – Ukrajna, Románia 1987 –1990 // Artphoto Galéria

„A  nyolcvanas években fotóriporterként a sajtóban dolgoztam, lehetőségem nyílt a szomszédos országokban is riportokat készíteni a Magyar  Ifjúság és a Képes 7 című hetilapok számára. A politikai helyzet sok hasonlóságot mutatott a hazai viszonyokkal, de sokkal keményebb volt, mint nálunk. A képriportjaim egy töredéke jelent meg akkoriban, most, rendezve az  archívumomat, izgalmas sorozatokat állítok össze a kimaradt fotóimból, úgy  gondolom, nemcsak számomra lehet érdekes napjainkban” – meséli Stalter György a készülő kiállításról.

A tárlat május 19-ig látogatható.

Stalter György: Ungvár

Bányász Anna: Már a jövő sem a régi // Faur Zsófi Galéria

Bányász Anna hosszú ideje érdeklődik a vidék, a természet iránt, azonban ez akkor erősödött fel nála, amikor elkezdte fotózni a családi gazdaságuk mindennapjait. Ez a fotósorozat egzisztenciális és erkölcsi szemszögből közelít egy önfenntartó gazdaság mai érvényességéhez. Ahogy ő mesél erről: „A gazdaság egy olyan életforma kialakítására törekszik, amiben nincs semmi szégyellnivaló, és amivel nem árt az ember másoknak, sem a környezetének. A fentebb említett nézőpontok mellett helyet kap még érzelmi és személyes kérdések feltárása is.”

A kiállítás április 28-tól május 13-ig látogatható, Bányász Annával készült interjúnk pedig itt olvasható.

Bányász Anna: Fonák

Réthey-Prikkel Tamás: Megújult a Magyar Állami Operaház // FISE Galéria

Az Operaház felújítása hosszadalmas folyamat volt 2017-től kezdve egészen mostanáig. Ezalatt nagyon sokat változott az épület. Az alakulás pillanatait, a felújítás teljes folyamatát végigkövette Réthey-Prikkel Tamás fotóművész, akinek képei öt év munkafolyamatait mutatják be. A kiállításon a klasszikus épületfotók mellett szubjektív emlékképek is láthatók lesznek.

A kiállítás április 26-tól május 13-ig látogatható.

Czimbal Gyula: Találkozások // K.A.S Galéria

Terék Anna szerint: „Czimbal Gyula képei pont attól válnak különlegessé és értékessé, mert az embert mutatja meg, az ember csöndjét, lényét, és életben tartja egy nap, egy élet vagy akár egy pillanat hangulatát. Létezünk általa, akár ha csak nézzük ezeket a képeket.” A fotográfus kortárs képzőművészekről készült fotói lesznek láthatók a K.A.S. Galériában: ezeken a felvételeken az alkotók a saját környezetükkel eggyé válva jelennek meg. Czimbal ezeken a képeken felteszi a kérdést: vajon a művön mennyire vannak jelen a művész személyiségnyomai? És fordítva: a személyiséget mennyire alakítja át a létrejövő életmű? Ezek a fotók nem egyszerűen művészportrék, hanem művészi portrék, azaz művészfotók, ahol egy képzőművész a fotóművész szemén keresztül kel életre.

A kiállítás április 28-tól május 21-ig látogatható.

A művész itt mesélt nekünk néhány fotójáról, és itt olvasható a vele készült interjúnk.

Czimbal Gyula: Bánki Ákos

Nicholas Nixon: Négy nő, évről évre // Mai Manó Ház

Nicholas Nixon fotográfus hosszú éveken át fotózta a négy Brown nővért. A sokéves, dokumentarista és mégis személyes kísérletéből született sorozatot láthatjuk most a Mai Manó Ház kiállításán. A fotós elsőként 1974-ben fényképezte le a feleségét és három nővérét, azonban azzal a felvételellel nem voltak elégedettek, így a negatívot megsemmisítették. Az elhatározás azonban megszületett: a következő évtől kezdve mindig odaálltak a kamera elé. Nixon sorozata azért is izgalmas, mert társadalmilag érzékeny betekintést kínál egyedi élethelyzetekbe és a művész magánéletébe.

A kiállítás május 29-ig látogatható, és itt írtunk róla.

Zagyvai Sári: Kirándulás // VILTIN Galéria

Zagyvai Sári legújabb sorozata a digitális képi kultúra kérdéseit a népszerű turisztikai tájak ábrázolásán keresztül vizsgálja. Munkájával az objektív tájkép és a szubjektív, személyes képalkotási folyamat azon viszonyrendszerét tanulmányozza, melynek végeredményeként a talált felvételek az álomszerű víziók és transzformációk feldolgozása során tárgyiasulnak újraértelmezett valósággá. Az ismert világ a művész változatos intervenciós technikáin keresztül válik absztrakt alkotói nyelvezetté.

A kiállítás április 30-ig látogatható.

Zagyvai Sári: Tenger 01, kirándulás sorozat, 2021.

A Budapest Fotófesztivál részletes programja itt elérhető.

Nyitókép: Molnár Zoltán: Budapest, Krúdy utca, 2021.