Matthieu Semont, akit megbíztak a lakásban szeptember 17-én elvégzendő hagyatéki leltárral, azt mondta az AFP francia hírügynökségnek: valósággal megilletődött, amikor felismerte a bronzszobrot.
„Ez inkább találkozás volt, mint felfedezés, varázslatos volt, elsírtam magam tőle. Ez a bronzszobor, amelynek több mint egy évszázada nyomát vesztettük, megdöbbentő minőségű” – tette hozzá.
A becsüs elmesélte, hogyan ment egy jegyzővel örökösödési leltárt felvenni egy tizenöt éve lezárt, sötét, poros lakásba. Amint levette a lepedőt a szoborról, azonnal felismerte az egyik alakot, a Könyörgőt, a térden álló fiatal nőt.
A szobor egy életszakaszt jelképez három alakjával. Egyikük a térdeplő fiatal nő, aki több művészettörténész szerint a Rodin iránti szerelmébe beleőrült Camille Claudel és a híres francia szobrász, Auguste Rodin közötti szívszaggató szerelmet jelképezi.
Miután a francia állam nem vette át a megrendelt szobrot, a mű a szobrásznőnek a Rodinnel való szakítása utáni pokolra szállását is jelképezi. Rodin soha nem szűnt meg őt szeretni, és sírt, amikor felfedezte a Könyörgőt Eugene Blot öntőműhelyében – mondta Matthieu Semont.
A Sors, Az élet útja, illetve a Végzet címen is ismert alkotásból mindössze néhány példány létezik, kettő Párizsban, a Musée d'Orsay-ben és a Rodin Múzeumban, egy harmadik pedig a kelet-franciaországi nogent-sur-seine-i Camille Claudel Múzeumban.
A 61,5 x 85 x 37,5 centiméteres alkotáson a C. Claudel aláírás és az Eugene Blot Paris pecsét látható. Blot Claudel öntőművésze és rendíthetetlen barátja volt. Semont szerint a feltehetően a 20. század legelején öntött alkotást Blot 1908-ban állította ki és adta el.
A 1,5–5 millió euró (mintegy hatszázmillió–kétmilliárd forint) értékűre becsült alkotást a Philocale árverési ház bocsátja árverésre február 16-án az orléans-i városházán.
Hét éve, 2017 novemberében a szobrásznő tizenhét alkotása kelt el a kikiáltási ár háromszorosáért, a L'Abandon (Elhagyás, 1886) című szobra pedig 1,187 millióért, a kikiáltási ár kétszereséért talált gazdára.