Galamobos Tamás A nagy fordulat.jpg

Egerben állítják ki az egyik utolsó mágikus realista festő remekműveit

Tíz évvel az egri Templom Galériában tartott nagy sikerű kiállítás után ismét Egerben láthatók a magyar kortárs figurális festészet összetéveszthetetlen stílusú, nemzetközi hírű képviselője, az idén nyolcvanöt esztendős Galambos Tamás Munkácsy-díjas festőművész képei.

Galambos Tamás aprólékosan kidolgozott, színpompás formanyelvével, természeti, társadalmi, politikai témákat feszegető alkotásaival önálló világot képvisel a hazai művészeti életben. Képei messziről nézve idillikusak, ám közelebb lépve emberi és történelmi drámák olvashatók ki belőlük. Művészetére hatással volt az ikonfestészet, a reneszánsz táblaképfestészet, valamint a magyar népművészet is. Stílusát a pop-arttal és a naiv festészettel egyaránt rokonítják, a Szabó Vladimir, Kondor Béla, Berki Viola, Gross Arnold, Gyulai Líviusz és Würtz Ádám nevével is fémjelzett, „mágikus realista” alkotók egyik utolsó képviselője.

eletmu_27
Galambos Tamás: Motoros

Galambos Tamás 1981-es Nyár című festménye szerepelt 2017-ben a Sotheby’s A 20. századi művészet – más perspektívából című, kelet-európai modern és kortárs művészeket felvonultató aukcióján. A kép nem volt ismeretlen Londonban, mivel 1999-ben a Penguin Books Kiadó Gabriel García Márquez Száz év magány című regénye több millió példányban eladott angol nyelvű kiadásának borítójára választotta, később poszterként is terjeszteni kezdték. A természetbe olvadó, piros háttér előtt fekvő, erdőkkel, mezőkkel, házakkal borított női alakot ábrázoló alkotást az egri Szépasszony-völgy ihlette.

Galambos Tamás: Nyár
Galambos Tamás: Nyár

A művész régi Heves megyei családból származik. Szülei gyáriparosok és földbirtokosok voltak. 1947-ben a család teljes vagyonát államosították, édesapját őrizetbe vették. Általános iskolai tanulmányait az egri cisztercitáknál kezdte, majd a líceumban folytatta, ahonnan osztályidegenként kizárták, így végül az V. számú iskolában fejezte be. A festészet alapjait Bánóczy Adrienne egri rajzszakkörében sajátította el. Rajztehetségét először a család barátai, Kálnoky László költő, Radványi Géza és Ranódy László filmrendezők, valamint Batthyány Gyula festő fedezték fel hat-hét éves korában. 

Tizenhárom évesen országos rajzversenyt nyert apai nagyanyja portréjával. A versenydíjnak köszönhetően felvették a budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnáziumba, majd bejutott a Képzőművészeti Főiskolára is, ahol Barcsay Jenő és Hincz Gyula osztályába járt 1959–1963 között. Hamvas Béla szellemiségét követve alakították meg néhány diáktársával Molnár Sándor festő műtermében a Zuglói Kör néven híressé vált művészcsoportot, melyhez többek között Deim Pál, Nádler István, Bak Imre és Hencze Tamás is csatlakozott.

Tevékenységüket nem nézte jó szemmel a korabeli kultúrpolitika, számos kiállításukat betiltották, műveiket kizsűrizték. Galambos csak a 70-es évektől kezdve kialakult meseszerű, a hivatalos kultúrpolitika által „gyermekinek” bélyegzett látásmódja miatt került át fokozatosan a „tiltott” kategóriából a „tűrtbe”. Ezután már külföldön is megjelenhetett, így napjainkra több mint száz egyéni és csoportos kiállítása volt Európában, Ázsiában, Észak- és Dél- Amerikában és természetesen Magyarországon is. 

Az egri Perce Galériában (Eger, Szent János u. 13.) rendezett kiállítás augusztus 3-án nyílik és szeptember 15-ig látható.

Ez is érdekelheti

Tíz kevésbé ismert tény a mágikus realizmus mesteréről, Gabriel García Márquezről

Fidel Castro barátja volt, halála után derült ki, hogy van egy lánya is, és bár életében nem járult hozzá, hogy leghíresebb könyvéből filmet csináljanak, most a Netflix készít belőle sorozatot. Halálának tizedik évfordulóján emlékezünk a kolumbiai irodalmi szupersztárra.

Játék a képzőművészetben

Sorozatunkban arra keresünk példákat, hogy a játék témája hogyan jelenik meg az egyes művészeti ágakban. Ezúttal a magyar képzőművészet remekei közül villantunk fel néhányat.