Vajon melyik volt az öt legfontosabb magyar hard rock album?
1985 őszén jelent meg a P. Box utolsó, Ómen című albuma, ezután két évvel pedig a traiskircheni menekülttáborban elhunyt Bencsik Sándor, a magyar hard rock legfontosabb dalszerzője. Erre emlékezve összeállítottuk az öt legfontosabb magyar hard rock zsánerű album listáját. A felsorolás természetesen játék, jó alkalom arra, hogy beszéljünk a korszakról, és újra feltegyünk egy-egy klasszikus magyar rocklemezt.
Bencsik halálával, illetve már az Ómen című albummal lezárult a magyar hard rocknak a hetvenes évek második felében kezdődő nagy korszaka, amelynek szoros kapcsolata volt a csövesjelenségnek nevezett társadalmi szubkultúrával, ami máig sokak fantáziáját megmozgatja. Erről a szűk öt évről a Piramis és a P. Mobil csúcsra járatása után úgy beszélt a sajtó, mint a magyar rockzene második aranykoráról. Nemcsak a beígért ötös lista összeállítása nehéz, de magát a magyar hard rockot sem könnyű definiálni, mert a műfaji megjelölés ízlésbéli kérdés is.
Mindháromnak más a hangképe, és öt másik albumot is le tudnánk tenni az asztalra, a korábbi, úttörő jellegű dalokról nem is beszélve. Leginkább azon a vonalon mozogtunk, amelyet a Deep Purple, a Uriah Heep és a Led Zeppelin jelölt ki. Talán ezek a zenekarok voltak a legnagyobb hatással a magyar dalszerzőkre is, formálva ezzel a „lángban égő nemzedék” ízlését.
1. P. Mobil: Az első nagylemez, 1978
Grund, 2018
A rock and roll háborúk is elsősorban anyagháborúk. A popban is az győz, aki a legtöbb jó anyagot, slágert, jól megkomponált szólót teszi le az asztalra. Nincs mese, ezt a popmeccset a P. Mobil nyerte, az 1978-as Az első nagylemez című anyagával. A zenekari kiállásban, a dalok hangképében, megkomponáltságban, a slágerek erejében az 1978-as felállású P. Mobil-élmény maga a csöves szubkultúra.
Az 1978. október 26-án a Láng Művelődési Házban rögzített rádiófelvételük, amely az első albumuk anyaga lett volna, olyan erődemonstráció, mely mindenkit megadásra késztetett, csak a hanglemezgyár vezetőit nem. Jogos az észrevétel: ez az album nem jelent meg 1978-ban, csak a rendszerváltás után, ugyanakkor a rádiófelvétel – ami adásba került – elterjedt az országban, sokan rögzítették kazettára, és a P. Mobil a hetvenes évek végén úgy lett a szcéna vezető zenekara a Piramis mellett, hogy nem volt nagylemeze. És hogy mi lett volna a címe, ha még 1978-ban megjelenik? Nyilván nem az, hogy Az első nagylemez, legfeljebb annyi, hogy P. Mobil 1. Ám az a bizonyos 1. Mobilizmo címmel,1981 őszén került a boltokba, de akkor már nem volt a banda tagja az ország legjobb torkú rockénekese, Vikidál Gyula, a legjobb gitárosa, Bencsik Sándor és a Honfoglalás zenéjének egyik komponistája, Cserháti István.
Az első szám az intro után a Kétforintos dal, a riffjét minden kezdő gitáros az elsők között tanulja meg a mai napig, ahogy a Deep Purple Smoke on the Waterjét is. Ugyanez a státusza a zenekar másik örök riffjének és a mai napig egyik legnépszerűbb dalának, az Utolsó cigarettának is. És akkor még nem is említettük a Főnix éjszakája kidolgozottságát, hatását (ikerpárja lehetne az Edda Keselyűje), a Tűzimádót, a Honfoglalást, a Forma 1-et, a Menj tovább!-ot, A királyt és a Pokolba tartó vonatot.
A műfaj alapdarabjai egyetlen lemezen, ami maga az esszenciális hard rock. Vitán felüli, hogy egyik konkurens zenekarnak sem volt ilyen erős setlistje. Ezeket a dalokat alapvetően Bencsik Sándor szerezte, tehát Vikidál énekesi teljesítménye mellett övé a legnagyobb érdem a produkcióban. Ő volt a legnagyobb rockgitárosunk. Nem ő volt a legképzettebb zenész, de ő érzett rá a legjobb riffekre, és ő dolgozta ki a legalaposabban a melodikus szólókat. Nem csoda, hogy 1984-ben, amikor Honfoglalás címmel megjelenhettek a régi P. Mobil-dalok, immár újra felvéve, más zenekari felállásban, az alapvetően erre a műsorra, a nagy P. Mobil nosztalgiájára épült.
2. Edda Művek: II.
Pepita, 1981
A sárba ragadt bakancsról leginkább a mozdulatlanság jut eszünkbe, az 1981 tavaszán publikált kettes sorszámú Edda-lemez mégis maga a dinamizmus és az erő. A Kölyköd voltam című dallal kezdődő és a Hűtlennel folytatódó album minden szempontból tökéletes munka, nemcsak a hibátlan art work, hanem a mára már a magyar identitás részévé vált dalok miatt is.
A II-es Edda nemcsak a meggyőző dallistája (Kölyköd voltam, Hűtlen, Kínoz egy ének, Kék sugár, Keselyű, Torony) miatt lett halhatatlan magyar rockalbum, hanem azért is, mert Slamovits Istvánnak és Barta Alfonznak sikerült olyan modern hangképet megalkotnia, amely túlmutatott a körzővel és vonalzóval készített, statikus hard rock világán.
3. Piramis: Erotika
Pepita, 1981
A szerelem, a testi vágyak, a hűség és az árulás tematikája köré szerveződő, közjátékokkal teli album Horváth Attila szövegírói pályafutásának csúcsteljesítménye, a Piramisnak pedig a felnőttalbuma, amellyel túllépett a Kell-e nekünk Piramis Brigád?-féle cikksorozatok világán, amely mégiscsak olyan volt, mintha a zenekarnak Ranschburg Jenő pszichológussal kellett volna konzultálnia, nem pedig a koncertjeiket szervező Hajnal Gáborral. Amikor az Erotika megjelent, Révész már kilépett a zenekarból, így elmaradt az albumot promotáló turné is.
A Piramis a helyzethez alkalmazkodva írta meg az Erotikát, amely minden idők egyik legfontosabb hazai rockalapú konceptlemeze lett. A zenekar 1977-ben mondott egy mesét (Piramis 1.), majd 1981-ben már egy igaz történetet adott elő a felnőtté válás nagy kalandjáról. Horváth Attila lefegyverző dalköltészetét nagyon erős rockdalok hangosítják fel (Játék az ördöggel, Emelj fel a szívedig). Az album élő bemutatója tizenegy évvel később volt, 1992 decemberében, öt telt házas koncerttel a Budapest Sportcsarnokban. Révész a koncert végén mindenkit arra kért, hogy szeresse a napot, az Istent, szeressen mindenkit. Hozzátehetjük: szeressük ezt a hányatott sorsú Erotikát, a magyar rockzene felnőttalbumát.
4. Pandora’s Box: Kő kövön
Start, 1983
Amióta Vikidál Gyula 1979 májusában elhagyta a P. Mobilt, majd 1980 kora őszén Bencsik és Cserháti is búcsút intett egykori zenekaruknak, a rajongókban élt a vágy, hogy valamikor újra együtt láthassák a nagy P. Mobilt. Ez soha nem jött össze, de más néven a P. Mobil egykori zenészei mégis együtt zenéltek. Ez lett a P. Box, amelyhez 1982 végén csatlakozott Vikidál, s A zöld, a bíbor és a fekete című, Radics Béla emlékére ajánlott dallal valósággal berobbantak. A Varga Miklóssal színpadra lépő P. Box első, némileg amerikai ízű bemutatkozó lemezével némileg csalódást okozott, ugyanis Bencsik nem akart hagyományos hard rockot játszani, de amikor 1982 januárjában feloszlott a Dinamit, Vikidál néhány hónap múlva a P. Box próbáin találta magát, majd hazatalált. Vikidállal a P. Boxnak lett egy jó kiállású, kiváló énekese, akinek megvolt az a képessége is, hogy remek énektémákat hozott Bencsik riffjeire.
A nagy találkozás szárnyakat adott a csapatnak, és elkészítették a klasszikus magyar kemény rock egyik remekművét, a Kő kövön-t, amely megkésett album, de az István, a király rockopera lemeze is pont akkor jelent meg – Vikidál Koppányával –, mint a P. Box-album.
A Kő kövön mestermű, rajta A zöld, a bíbor és a feketével, amely az Utolsó cigaretta és a Kétforintos dal mellett a legjobban sikerült magyar hard rock himnusz lett. A Kő kövön hangzása a finom effekteknek és visszhangos doboknak köszönhetően már a nyolcvanas évek produktuma, vaskos, tömör, és ott van a metálos lemezborító is a vágtató lovaggal. Az album a mai napig sokak titkos kedvenc magyar rocklemeze, Bencsik Sándor P. Mobil-örökzöldjei mellett a másik fő műve.
5. Korál: Korál
Pepita, 1980
A Korál 1978-as ifiparkos bemutatkozása a magyar rocktörténet egyik legerősebb debütálása volt. Balázs Fecó a Taurus óriási sikere, majd feloszlása után sokáig kereste a helyét (a Korál egyidőben Koncz Zsuzsa kísérő zenekara volt), de aztán jött, hogy a hard rock hullám csúcsán, 1978-ban visszavegye azt, ami az övé. A Taurus volt az első karakteres hard rock zenekarunk, kislemezeik a magyar rock klasszikusai (Szólíts meg, vándor, Zöld csillag stb.), de a hanglemezgyár machinációi miatt nem jelenhetett meg lemezük, majd 1978-ban Balázs Fecó visszatért a Taurus szellemiségéhez.
Az 1980 tavaszán megjelent debütáló Korál-lemez ambiciózus vállalás volt, a Kiűzetés a paradicsomból című szerzeményben az I. László Gimnázium énekkara megmutatta, micsoda távlata lehet a hard rocknak. Az album melodikus, feszes rockdalai mellett ott vannak a magyar poplíra gyöngyszemei, a Maradj velem és az Amit nem mondhattam el. Az album nemcsak a hagyományos hard rock szövegvilágára építő munka (Fekete bárány, A másik oldalon), de lírai futamaival a magyar rock új távlatait nyitotta meg, amelyek majd a zenekar Az óceán című konceptalbumán (1984) teljesedtek ki.