Ő fotózta utoljára Marilyn Monroe-t, végre Budapesten is láthatók a képei

Program

A LUMAS Galéria elhozza Budapestre az amerikai felső középosztályt fényképező Slim Arons, illetve a Marilyn Monroe-t az utolsók közt fotózó Bert Stern képeit.

A 20. század jelentős fotósai először Budapesten

A LUMAS Galéria Slim Arons-képeket hoz Budapestre. Slim Aarons (1916–2006) az amerikai felsőosztály életének fotósa volt, akit a filmcsillagok és üzletemberek a bizalmukba fogadtak, aki ki-bejárt az otthonaikba. „Ismertem mindenkit. Meghívtak a partijaikra, mert tudták, hogy nem fogom sérteni őket. Közülük való voltam.” Ami persze nem volt teljesen igaz, cinikus vélemények szerint Aarons sikere azon múlt, hogy a származása (bevándorló családja, bonyolult gyerekkora) titokban maradt. Bizonyosan lényegesebb ennél azonban csendes, észrevétlen jelenléte. Képei nem megrendezettek, de nem is voyeurisztikusak, hanem természetesek. Nem használt sminkest vagy öltöztetőt, mert, úgy mondta, „vonzó embereket fényképezek, akik vonzó dolgokat csináltak vonzó helyeken”.

Idén a galéria másik nagy neve a novemberben bemutatandó Bert Stern (1929–2013), aki az utolsó fotósok egyikeként fényképezte Marilyn Monroe-t, ezért a sorozat címe a The Last Sitting lett. A sorozatot a Vogue rendelte meg 1962-ben, három napig dolgoztak rajta, és végül csak 1982-ben jelent meg. 2571 fotó készült, ebből 3 darab alkotja a LUMAS lentikuláris kiadását. A lentikuláris technika miatt, ha a nézőpont változik, változik a kép is, és ez a mozgás illúzióját kelti. A középkor óta szerkesztettek olyan recés képfelületet, amely jobbról, majd balról nézve két különböző képet mutat. A redők jobb felére az egyik, a balra a másik képet osztották fel. Lencsékkel a huszadik század elején értek el először hasonló illúziót. A lentikuláris felület vékony prizmasorok rendszere, amely alatt kettőnél több képet is össze lehet fésülni. A lencsék fénytörése minden képet más szögből tesz láthatóvá, így két szemlélő ugyanazt a lentikuláris tárgyat nézve mégsem ugyanazt a képet látja.

Új magyar művészek a LUMAS körében

13 új művész 130 új képét választották be a kurátorok a LUMAS anyagába. A fényképek és grafikus munkák mellett van op art kép, még több lentikuláris technika, holografikus fotópapír, kivágott képek és lightbox. Október 17-én este bemutatják a LUMAS új művészeit, köztük Szauder Dávid médiaművészt. Az eseményt Popovics Kinga esztéta nyitja meg.

Szauder Dávid a The Washington Post 2022. október 16-i címlapképének alkotója. Álló- és mozgóképeit, videóit fotók felhasználásával készíti el. A mesterséges intelligencia alkalmazásában igen járatos alkotó, aki egyrészt eszközként használja, másrészt folyamatosan gondolkodik ennek a művészethez fűződő viszonyáról. Múzeumi kiállításai voltak Párizsiban (Pompidou), Budapesten (Ludwig) és Milánóban (Leonardo). A Folkloristic Robots című sorozat ötlete Szauder barcelonai tartózkodása alatt született. Textileket, katalán mintákat fényképezett, ezekbe az anyagokba „öltöztetett” elképzelt humanoid robotokat. Várakozása az volt, hogy a robotok ridegek, érzelemmentesek, tisztán mechanikusak lesznek. Aztán különböző variációk készültek, és úgy tűnt neki, mintha ezek a mechanikus arcok érzelmeket mutatnának – örömöt, érdeklődést, komorságot vagy bölcsességet.

A LUMAS koncepciója a kezdetektől az, hogy a galéria kialakítása az otthoni szobabelsőket, a nappalit, a könyvtárszobát, az étkezőt idézi. Október 17-én este Pataki Lili lakberendező itt mutatja be első, egyedi gyártású, tömör tölgyfa bútorait.

A 20 éves LUMAS jubileumi kiadása az Anniversary Collection, amely öt képet jelent. Ezeket a LUMAS elmúlt két évtizedének öt meghatározó művésze, Isabelle Menin, André Monet, Wolfgang Uhlig, Luc Dratwa és Carl Miller készítette. A limitált, sorszámozott, szignált képek eladásából származó bevétellel a galéria a Világszép Alapítványt támogatja.