Jeles napok

Szeptember – Szent Mihály – Őszelő – Földanya hava

Jeles napok

Utaló – Szent Kozma és Szent Damján

A katolikus egyház 1969 óta a szenteket haláluk napján ünnepli, de Páli Szent Vince ünnepe miatt Szent Kozma és Damján szeptember 26-án szerepelnek a liturgikus naptárban.

Páli Szent Vince

PÁLI SZENT VINCE (Ranquine, 1581. április 24. – Párizs, 1660. szeptember 27.) tizenöt évesen kezdte meg tanulmányait a dax kollégiumban, mert itt akadt jótevője, M. de Comet, aki fedezte taníttatásának költségeit. 1600-ban szentelték pappá. Marsailles-be indult egy örökösödés kapcsán, visszafelé kalózok támadták meg és eladták rabszolgának. Több gazdája volt, egyiket sikerült megtérítenie, vele együtt szöktek meg csónakon Tuniszból. 1607-ben érkezett meg Avignon-ba. Az 1605 és 1608 közötti időről nincs hiteles adat. 1610-ben állást kapott: IV. Henrik első felesége, Valois Margit házikáplánja lett. Ebben az időben ismerte meg Bérulle-t, aki hamarosan megalapította az oratoriánusok francia ágát. 1612-ben megkapta Bérulle egyik társától a Clichy nevű plébániát. Majd nevelői állást vállalt Philippe-Emmanuel de Gondi gróf családjában. Három év múlva lemondott nevelői állásáról és elvállalta egy Lyon közelében lévő plébánia vezetését. Itt alapította az első Szeretet-Testvérületet, amelynek feladata a szegény betegek gondozása volt. Missziókat tartott, gályarabokkal kezdett foglalkozni, kinevezték a gályarabok lelkipásztorává. Hamarosan több francia kisvárosban megalakultak az általa kezdeményezett szegény- és beteggondozó Testvérületek. Közben társakat talált, akik hajlandónak mutatkoztak a missziós tevékenységre, a Szent Lázár priorátusban volt az otthonuk, innen kapták később a lazaristák elnevezést. 1643-ban megalapította a Szeretet Leányai társulatot, amely külföldön Irgalmas Nővérek néven vált ismertté. 1655-től súlyos beteg volt, 1660-ra majdnem teljesen lebénult. Rövid haláltusa után 1660. szeptember 27-én halt meg.
1729 augusztusában boldoggá, 1737-ben szentté avatták.

Idegenforgalmi világnap (A turizmus világnapja)

Az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) kezdeményezésére az ágazat szeptember 27-én ünnepli A turizmus világnapját 1980 óta. A kiemelt nap célja, hogy felhívja a figyelmet a szektor társadalmi, kulturális és gazdasági értékére.

 

Saágy István születésnapja – 1865

SAÁGY ISTVÁN (Kámon, 1865. szeptember 27. – Attersee (Ausztria), 1945. augusztus 1.) dendrológus 1887-ben szerzett jogi doktorátust Budapesten. Kámoni birtokán 1891-ben kezdte el arborétumának telepítését és 1920-ban már 244 fenyőféle és 310 lombos fa és cserje élt kertjében. Főleg a fenyőfélék honosítása területén ért el sikereket. Az arborétumban meghonosított új növényfajtákat a Kertészeti Szemlében és a Természettudományi Közlönyben írta le. Az arborétumot 1925-ben kereskedelmi faiskolával bővítette. 1945-ben a háború elől menekült Ausztriába; itt érte a halál.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Források: Évfordulóink a műszaki és természettudományokban 1990, Magyar Életrajzi Lexikon)

Jánosi Miklós születésnapja – 1701

JÁNOSI MIKLÓS (?, 1701. szeptember 27. – Nagyszeben, 1741. március 19.) jezsuita matematikus, csillagász, teológus Bécsben szerzett tanári oklevelet, majd Nagyszombatban tanított. 1734-től a kolozsvári jezsuita akadémián a teológia és a felsőbb mennyiségtan tanára. Kezdeményezésére indult meg a kolozsvári egyetemi csillagvizsgáló berendezése. Geometriai, földmérési és építészeti munkákat írt, tőle származik Nagyszombat városának és környékének első ismert térképe. Legfontosabb könyve az 1737-ben megjelent trigonometriai tankönyv, amely csillagászati és geofizikai számításokat is tartalmaz.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Források: Évfordulóink a műszaki és természettudományokban 2000)

Kerpely Antal születésnapja – 1866

KERPELY ANTAL (ifj.) (Ruszkabánya, 1866. szeptember 27. – Bécs, 1917. július 23.): kohómérnök. 1887-ben Selmecbányán szerezte diplomáját, majd az Österreichische-Alpine-Montan-Gesellschaft alkalmazta, amelynek vezérigazgatójaként vonult nyugalomba.
Sok találmánya közül a róla elnevezett forgórostéllyal ellátott gázfejlesztő készülék az egész világon elterjedt. Ez a készülék mindenben kielégíti a korszerű kohók követelményeit: folyamatosan üzemeltethető, a salak és a hamu önműködően eltávolítható. Az elsők között fejlesztett ki a martin-kemencéhez adagológépet. Az ő irányításával előállított közel 30 centiméter vastag nikkel-acél hajópáncélzat az erre kiírt nemzetközi pályázaton a legjobbnak bizonyult. 1914-ben a német kohómérnökök egyesülete a Carl Lueg aranyéremmel tüntette ki, mely csak a szakma legkiválóbbjainak járt. Végrendeletében 2 millió koronát adományozott jótékony célra, a háború által kivérzett országnak.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Magyar életrajzi lexikon MEK; Évfordulóink 1991. MTESZ)

Mocsáry Sándor születésnapja – 1841

MOCSÁRY SÁNDOR (Nagyvárad, 1841. szeptember 27. – Budapest, 1915. december 26.): zoológus, az MTA levelező tagja (1884). Nagyváradon jogot végzett, majd Bécsben természetrajzi tanulmányokat folytatott. 1870-ben az Magyar Nemzeti Múzeum állattárához nevezték ki. 1901-ben igazgató lett, 1914-ben innen ment nyugdíjba osztályigazgatóként. Különösen Bihar vármegye faunájával foglalkozott: 17 évig rendszeresen járt gyűjteni. Elsősorban entomológus volt, főleg a hártyásszárnyúakkal foglalkozott. Tanulmányaiban számos új fajt írt le. Több tudományos egyesület tagja, egy ideig a Rovartani Társulat elnöke volt.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Magyar életrajzi lexikon MEK; Évfordulóink 1991. MTESZ)

Az Olajipari Múzeum megalapítása - 1967

1967. szeptember 27-én alapították meg az OLAJIPARI MÚZEUMOT. A Göcseji Falumúzeum szomszédságában nyitotta meg kapuit a Dunántúli Olajipari Múzeum, amely kezdetben a dunántúli olajbányászat és feldolgozóipar emlékeit mutatta be. 1970-től országosan, Magyar Olajipari Múzeumként végzi tevékenységét. 1993-tól átvette a Zsigmondy Vilmos gyűjteményt, ezáltal a magyarországi vízbányászat történeti emlékeinek gyűjtése is tevékenységi körébe került.
Magyarországon széles körben amerikai tőkével indult meg az olajkutatás 1933-ban, korszerű technológiai alapokon és a magas technikai színvonalú berendezések alkalmazásával.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Magyar életrajzi lexikon MEK; Évfordulóink 1994. MTESZ)

Az Operaház megnyitása – 1884

Az Operaház építésének gondolatát 1872-ben Orczy Bódog, a Nemzeti Színház akkori igazgatója vetette fel először. Az épület tervezésére 1873-ban nemzetközi pályázatot hirdettek. A bíráló bizottság Ybl Miklós tervét fogadta el, aki azt többször átdolgozta és a megvalósult terv az addigi összes tervek előnyeit magába foglalta. Az Operaház építése 1875. október 11-én kezdődött és kilenc évi munka után, 1884. szeptember 27-én tartották meg a nyitóelőadást.
Az épület stílusa neoreneszánsz, barokk elemekkel vegyítve, a stíluselemeket tökéletes harmóniába olvasztva. Főhomlokzatán, a kocsifelhajtó két oldalán Liszt Ferenc és Erkel Ferenc ülőszobra Stróbl Alajos alkotása. A főhomlokzat második emelete fölött szobrokkal díszített tetőterasz van; a szobrok 16 neves operaszerzőt ábrázolnak, valamint négy múzsát személyesítenek meg. A belső terek kialakítása is rendkívüli műgonddal és igényességgel történt. A patkó alakú háromemeletes nézőtér ívének közepét a díszpáholy kazettás félköríve töri meg. A mennyezet- illetve falfreskókat olyan neves művészek alkották, mint Than Mór, Lotz Károly és Székely Bertalan.
A nyitóelőadáson Erkel Ferenc Bánk bán című operája, majd Hunyadi László című operájának nyitánya, végül Wagner Lohengrinjének első felvonása volt az ünnepi műsor.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Budapest Lexikon)

A Vaskapu-szoros megnyitása – 1896

A Vaskapu a Pojana-Ruszka hegység és a Godján-Szárkő hegység közötti vízválasztó hágó, amelyet a Duna áttörése választ ketté. A stratégiai jelentőségű helyen több nevezetes csata zajlott: itt folytak Traianus császár döntő harcai, itt nyomultak be a törökök, és Hunyadi János a Vaskapu-szorosnál verte meg 1442-ben a törökök segítségére siető ruméliai beglerbég seregét. A győzelem emlékére 1896-ban Hunyad vármegye lakossága emlékoszlopot állíttatott a csata helyén.
A Duna hajózhatóvá tételére irányuló munkálatok már a római korban megkezdődtek, hiszen az al-dunai hajózást nagyban akadályozta a Vaskapu-szoros, ahol a Kárpátok alatt az addig jól hajózható folyam hirtelen összeszűkül. A Vaskapu-szoros a hirtelen gyorssá váló sodrás és a rengeteg zátony miatt hajózhatatlan volt. A szoroson csak magas vízállásnál tudtak a hajók átjutni, ha pedig nem volt elég víz a mederben, akkor át kellett rakni a rakományt dereglyékre, szekerekre.
Traianus császár nagyszabású tervet dolgoztatott ki, amely egy hajózható csatorna építését tűzte ki célul. A véd- és duzzasztógátakkal ellátott csatornán a kisebb merülésű hajók ősztől tavaszig tudtak átjutni. A sodrással szemben pedig úgy segítették át a hajókat, hogy a gránitfalba egy utat építettek, amelyen lovakkal vontatták föl a hajókat.
Később több ízben is fölmerült a Vaskapu hajózhatóvá tétele, de igazán komolyan csak Széchenyi István kezdett el a kérdéssel foglalkozni, amikor megbízta Vásárhelyi Pált az Al-Duna feltérképezésével. A munkálatok megkezdésére azonban csak 1878-at követően nyílt lehetőség, amikor egy nemzetközi konferencián született döntés értelmében a nagyhatalmak kicsikarták Szerbiától és Romániától a hozzájárulást a csatorna megépítéséhez. A magyar mérnöki és műszaki kar számára hatalmas elismerést jelentett, hogy őket bízták meg a tervezéssel, valamint a kivitelezéssel. Az európai szempontból is kimagasló jelentőségű munkálatokat a magyar államkincstár finanszírozta.
A Vaskapu medrében rézsútosan átvonuló sziklapad és a mellette kiálló sziklaszirtek okozta hajózási akadály megszüntetése érdekében egy kb. 11 kilométer hosszú, 80 méter széles és 2 méter mély hajózó csatornát építettek, amelyhez a Pallas Nagy Lexikona szerint a következő munkálatokra volt szükség: „350,000 m3 sziklaeltávolítás a csatornából szárazban, 43,000 m3 viz alatti sziklaeltávolítás a csatorna felső és alsó torkolatában, 211,000 m3 kőhányás, 258,000 m3 vegyes anyagból való feltöltés, 62,000 m3 kőburkolat, 38,000 m3 kőhányáskiegyenlítés, 12,000 m3 kőhányáskiszedés, 2000 m. fakorlát és a jobboldali gát alsó részén egy 10 m. nyilásu híd.”
A csatornát fényes ünnepség keretében nyitották meg 1896. szeptember 27-én. Elsőként a Ferenc Józsefről elnevezett luxusgőzhajó haladt át az új víziúton, fedélzetén a három érintett ország: Magyarország, Románia, valamint Szerbia királyaival és kíséretükkel. A magyarok méltán vették zokon, hogy a végig fellobogózott partokon magyar zászlót nem lehetett látni, Ferenc József pedig – Magyarországot meg sem említve – ünnepi beszédében a grandiózus vállalkozást a Monarchia sikereként aposztrofálta. A magyar mérnökök és műszakiak teljesítményét azonban a királyi „feledékenység” semmivel nem kisebbítette: a Vaskapu-csatorna hosszú időn át nélkülözhetetlen és fölbecsülhetetlen szolgálatot tett Európának.

Magyar Szabadalmi Hivatal (Forrás: Bödők Zsigmond: Magyar feltalálók a hajózás és a vasút történetében; Pallas Nagy Lexikona)

Szeptember 27-én történt

Az 1921-ben ezen a napon született filmrendező, Jancsó Miklós szerint (képünkön, Kende Jánossal) „a siker is véletlen. Az ember nem azért csinál filmet, hogy sikere legyen, hanem mert valamit el akar mondani.”

Szeptember 27-én történt:

1540 III. Pál pápa bullájával jóváhagyta a Jézus Társaság, a jezsuita rend alkotmányát.
1825 Angliában Stockton és Darlington között átadták a forgalomnak a világ első közforgalmú, személy- és áruszállításra szolgáló, menetrendszerű vasútvonalát.
1884 Megnyitotta kapuit az Ybl Miklós tervezte Budapesti Operaház.
1896 I. Ferenc József magyar, I. Károly román és I. Sándor szerb király jelenlétében felavatták az al-dunai Vaskapu-csatornát. (A vízi úton 1898-ban indult meg a forgalom.)
1938 A skóciai Clydebank hajógyárában vízre bocsátották a világ akkor legnagyobb utasszállító hajóját, a Queen Elizabeth I-et.
1939 A második világháborúban Varsó kapitulációjával befejeződött a Lengyelország ellen szeptember 1-jén indított német hadjárat.
1940 Berlinben aláírták a Németország, Olaszország és Japán közötti háromhatalmi szerződést.
1975 Spanyolországban utoljára hajtottak végre halálos ítéletet, az ETA baszk terrorszervezet két tagja került kivégzőosztag elé.
1986 Battonyán felavatták az első magyarországi SOS Gyermekfalut.
1987 Lakiteleken A magyarság esélyeiről címmel tartottak tanácskozást, amelynek résztvevői mozgalmat alapítottak Magyar Demokrata Fórum néven.
1996 A szélsőséges iszlamista tálibok vették át a hatalmat Afganisztánban, elfoglalták a főváros Kabult, és kivégezték a szovjetek támogatta rezsim utolsó elnökét, Mohammad Nadzsibullahot.

Szeptember 27-én született:

1533 Báthory István erdélyi fejedelem és lengyel király
1601 XIII. Lajos francia király
1788 Helmeczy Mihály író, nyelvújító
1818 Hermann Kolbe német kémikus, a szalicilsav kémiai szerkezetének megállapítója
1909 Amerigo Tot (Tóth Imre) Olaszországban élt szobrászművész
1918 Martin Ryle Nobel-díjas angol fizikus, csillagász
1921 Jancsó Miklós kétszeres Kossuth-díjas filmrendező, a magyar mozgókép mestere
1923 Mátyás Antal Széchenyi-díjas közgazdász, akadémikus
1947 Kaltenbach Jenő jogtudós, a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok korábbi országgyűlési biztosa
1951 Baczakó Péter olimpiai bajnok súlyemelő
1953 Fabényi Júlia Németh Lajos-díjas művészettörténész, a Ludwig Múzeum igazgatója
1972 Gwyneth Paltrow Oscar-díjas amerikai filmszínésznő
1976 Francesco Totti világbajnok olasz labdarúgó
1994 Burján Csaba olimpiai bajnok rövidpályás gyorskorcsolyázó, a Magyarország első téli olimpiai bajnoki címét szerző váltó tagja

Szeptember 27-én halt meg:

1590 VII. Orbán, a 228. római pápa, a legrövidebb ideig, 13 napig uralkodó katolikus egyházfő
1700 XII. Ince, a 242. római pápa
1709 Bottyán János (Vak Bottyán) kuruc generális
1891 Ivan Alekszandrovics Goncsarov orosz író, Oblomov című regényében teremtette meg a felesleges embert
1917 Edgar Degas francia festő, szobrász
1976 Somogyvári Rudolf Jászai Mari-díjas színész
1986 Ruttkai Éva Kossuth-díjas színésznő
1993 James Harold Doolittle amerikai repülőtábornok, ő szervezte meg Tokió első amerikai bombázását négy hónappal a Pearl Harbor-i japán támadás után
2003 Márk Tivadar Kossuth-díjas jelmeztervező
2011 Makovecz Imre Kossuth-díjas, Corvin-lánccal kitüntetett építész, a magyar organikus építészet iskolateremtő személyisége
2013 Kárpáti Ferenc, 1985 és 1990 között honvédelmi miniszter
2017 Devich János Liszt Ferenc-díjas gordonkaművész, érdemes művész
2017 Hugh Hefner amerikai üzletember, a Playboy magazin alapítója
2018 Marty Balin amerikai énekes, a Jefferson Airplane tagja

A nyitóképen Jancsó Miklós és Kende János. Fotó: Fortepan / Kende János

#eztörténtma