Különleges a fülnek és a szemnek – ígéri a hallgatónak a Haydneum – Magyar Régizenei Központ az őszi koncertsorozatára utalva. A 2021 nyarán alakult intézmény már a negyedik fesztiválját és a második Haydneum Őszi Fesztivált rendezi október 25. és november 2. között. Az esemény legfőbb jellemzője a sokszínűség, valamint az, hogy Haydn és kortársainak muzsikája korhű hangszereken csendül fel.

„A Haydneum Őszi Fesztiválon a történeti kutatásokon nyugvó zenei előadásmód művészei lépnek föl, most tehát csak korhű hangszeres interpretációkat hallunk majd – ez nem jellemzi mindegyik fesztiválunkat” – mondta a Kultúra.hu-nak Vashegyi György, a Haydneum rezidens együtteseinek (Purcell Kórus, Orfeo Zenekar) művészeti vezetője. „Az első egyházzenei fesztiválunkra pünkösd körül örömmel kértünk föl nagyszerű modern hangszeres előadókat is. Az ugyanis a célunk, hogy minél szélesebb közönséggel és előadói réteggel ismertessük meg ezt az izgalmas repertoárt.”

Az őszi
fesztivál mottója akár az és kötőszó is lehetne, mivel
Joseph Haydn minden programnak állandó szereplője. Mellette egy-egy
másik zeneszerző (vagy az opera-szövegkönyvíró költőfejedelem,
Metastasio) és egy-egy európai város jelenik meg. Ez az alcímekben köszön
vissza.

Haydn és London: a fesztivál talán legnagyobb „attrakciójaként”, annak nyitókoncertjén két, korhű hangszereken játszó, európai szinten is Haydn-specialistának nevezhető historikus zenekar, a párizsi Le Concert de la Loge és a budapesti Orfeo együtt ül ki a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadára, és közösen idézik meg az 1790-es években, Londonban megszokott nagyzenekari hangzást. Az október 25-i koncertet még izgalmasabbá teszi, hogy a két zenekar karmester nélkül, a világhírű hegedűművész Julien Chauvin koncertmesteri irányításával fog játszani.

Joseph és Michael Haydn: október 28-án, az Egyetemi templomban a Purcell Kórust hallhatjuk a barokk zenére jellemző basso continuo kísérettel – velük így, önállóan, teljes zenekar nélkül viszonylag ritkán találkozhatunk. E programjukban a két Haydn testvér találkozik: Joseph, akinek nagyon kevés és Michael, akinek viszont rengeteg continuo kíséretes egyházi kórusműve maradt fenn. A műsor gerincét az 1790-es évekből származó salzburgi nagyböjti Michael Haydn-misék adják, amelyekből a kórus és karnagya, Vashegyi György másfél évtizeddel ezelőtt nemzetközileg is nagy sikerű lemezt készített a Hungaroton kiadásában.

Haydn és Zimmermann: október 29-én Pozsony lesz a fesztivál vendége a karmelita Beethoven termében. A pozsonyi Musica Aeterna együttes Haydn-darabok mellett Anton Zimmermann kamaraműveit mutatja be. Az élete jelentős részében Pozsonyban alkotó Zimmermann a 18. században Magyarországon működött zeneszerzők közül azon kevesek egyike, akiknek művei meglehetősen széles körben elterjedtek. Ismertsége leginkább szimfóniáinak köszönhető. Az 1973-ban alakult, pozsonyi székhelyű Musica Aeternát Európa legjelentősebb korhű hangszeres együttesei közt tartják számon, művészeti vezetőjük a kiváló hegedűs Peter Zajíček.

Haydn és Beethoven: október 30-án a Zeneakadémia Solti-termében a szóló fortepiano és a daléneklés párosa mutatkozik be a fesztiválon: programjával a két nemzetközileg is elismert magyar kiválóság, Megyesi Zoltán tenor és Somlai Petra fortepianoművész szonátákat és dalciklusokat ad elő.

November 2-án a Zeneakadémia nagytermében a Haydn és Metastasio című esttel zárul a fesztivál. A Haydneum első alkalommal mutat be operát (koncertszerű előadásban), ráadásul a híres librettista Metastasio egyetlen, Haydn által teljes egészében megzenésített művét, A lakatlan szigetet (L’isola disabitata). Az Orfeo Zenekar kiváló magyar szólistákat hívott meg erre az alkalomra: Kovács Ágnest, Balogh Esztert, Komáromi Mártont és Szélpál Szilvesztert. Az est karmestere Vashegyi György lesz.

2022 februárjában adták
át az Országos Széchényi Könyvtár digitalizáló központját. Ezzel egy időben
elkezdődött
az OSZK és a Haydneum kiemelt jelentőségű együttműködése. A két intézmény az új központ
segítségével, a Haydneum munkatársainak részvételével feldolgozza a
Magyarországon fellelhető, jelentős kulturális értéket képviselő, 1630 és
1830 között keletkezett zeneművészeti
emlékeket.

„Nagyon bízom benne, hogy 2023 júniusában, második
egyházzenei fesztiválunkon már a színpadon is megjelennek majd a Haydneum által
inspirált tudományos kutatási munka első eredményei. Olyan műveket
is műsorra tűzhetünk
akkor, amelyeket több száz éve nem játszottak már Magyarországon” – mondta
Vashegyi György.

„Megtörtént az OSZK Zeneműtárában
őrzött,
a Haydneum érdeklődési
körébe tartozó zenei repertoár kéziratállományának minőségi felmérése – nagy örömünkre az anyag
zömében kiváló minőségben maradt fent, így a digitalizálásnak
nincs technikai akadálya. Az előkészítő munkát a Haydneum
munkatársai végzik, a digitalizálás nagy ívű folyamatát pedig két restaurátor és két fényképész
kezdi meg a napokban, szintén a Haydneum égisze alatt” – jelentette be Kim
Katalin zenetörténész, a tudományos bizottság tagja.

Georg Joseph Werner Joseph Haydn elődje volt a kismartoni Esterházy-udvarban, emlékeztetett rá Vashegyi. Életműve, amelynek elsődleges forrást jelentő kéziratai megtalálhatók az OSZK-ban, kiválóan alkalmas arra, hogy elinduljon a digitalizálása. „A zeneszerző személye által garantált művészeti színvonal hallatlanul magas. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy Werner nem rosszabb zeneszerző Joseph Haydnnál, csak negyven évvel korábban született: teljesen más stílusban alkotott, hiszen 18. századi fogalmak szerint akár Haydn nagyapja is lehetett volna” – tette hozzá. Az elmúlt évek során fiatal kutatók a Magyar Művészeti Akadémia tagozati, illetve hároméves ösztöndíjainak segítségével már több Werner-oratórium anyagát is előkészítették. Így vált lehetővé, hogy a Christophe Rousset által vezetett, nagyszerű Les Talens Lyriques idén lemezre vegye Werner Jób című oratóriumát, a rezidens együttesek pedig a szerző Der verlorne Sohn című művét rögzítsék.

„Amerre a szem ellát, mindenfelé elvégzendő feladatok tornyosulnak előttünk” – jellemezte a helyzetet a rezidens együttesek művészeti vezetője. „Eddigi élettapasztalataim azt sugallják: ilyen esetben annak alapján érdemes kiválasztani az első irányokat, hogy mire van már most is tökéletesen megfelelő emberünk. Napról napra épül a Haydneum szervezete, lépésről lépésre találjuk meg azokat a munkatársakat, akik szaktudás, szorgalom és elhivatottság szempontjából is alkalmasak az elvégzendő feladatokra. Mert lelkesedés nélkül biztosan nem végezhető el jól ez a munka.”

A nyitóképen a Musica Aeterna.