Ezeket a hadifoglyokat cserben hagyta a hazájuk

Tudomány

Őszre hazajönnek mind! – gondolták a családtagok a politikusi ígéretek nyomán azokról a férfiakról, apákról, fiúkról, testvérekről, akik 1914 nyarán bevonultak. Nem így lett.

Fotó: Déri Múzeum/Lukács Tihamér
Fotó: Lukács Tihamér / Déri Múzeum

Hadifogolytáborrá vált a világ

Gyors és fájdalommentes háborút vizionált minden harcoló fél, ezzel szemben évekre elhúzódtak a harcok, és volt jó néhány olyan következmény, amivel jóval a békekötés után is együtt kellett élni a mindennapokban. Ezek egyik legnyugtalanítóbbika a hadifogság volt, már csak azért is, mert hatalmas tömegeket érintett.

Egy világtérképpel kezdődik a debreceni Déri Múzeumban a Hadifogoly magyarok a Nagy Háborúban című időszaki kiállítás. Piros pöttyök jelölik rajta azokat a táborokat, ahova magyar katonákat vetett a forgandó hadiszerencse. Európának és a mai Oroszországnak kevés az intakt területe, de vannak jelzések Észak-Afrikában, a Távol-Keleten, Latin-Amerikában és Ausztráliában is.

Fotó: Fortepan / Lőw Miklós
Fotó: Lőw Miklós / Fortepan

Törvényes, lefegyverzett ellenségként határozta meg a hadifoglyokat a brüsszeli deklaráció, amelyet 1874-ben adtak ki, és amely a hágai és a genfi konvenciók alapját képezte.

„A hadifoglyokkal emberiesen kell bánni. Mindaz, ami személyesen az övék, tulajdonukban marad, a fegyvereket, lovakat és katonai iratokat kivéve” – idézik fel a kiállításon az 1907-es hágai egyezmény 4. cikkelyét.

A hetedikkel folytatják, amelyben leszögezik, „a foglyok tartásáról az a kormány gondoskodik, amelynek hatalma alá jutottak”. Az egyezmények szellemisége szerint tiszteletre méltó személyként, nem pedig gonosztevőként kell kezelni a hadifoglyot, hiszen az épp hazafias kötelességét teljesítette, amikor fogságba esett. A harcoló felek azonban gyakran még a betűjét sem tartották be a konvenciónak, nemhogy a szellemiségét, akkor sem, ha a tábor a Nemzetközi Vöröskereszt fennhatósága alatt állt.

Fotó: Fortepan / Nagy József
Fotó: Nagy József / Fortepan

Testi-lelki traumák

Gyakran váltottak ki társadalmi távolságtartást a hadifogoly katonák, mert rájuk sütötték a gyávaság, a megfutamodás, sőt akár a hazaárulás bélyegét is, amikor pedig hazatértek akár a régi, akár az új országhatárokon túlról, az ellenséges területről érkezőket gyanúsnak, megbízhatatlannak tartották. Meg kellett küzdeni nekik – és környezetüknek is – a sérülések, járványok és más betegségek szövődményeivel, a kényszermunka fizikai hatásaival, az elszigeteltségből és személyes veszteségekből adódó traumákkal és a visszailleszkedéssel. És fel kellett dolgozni azt, hogy elveszett az ország, amiért életüket kockáztatták, hogy a hely, ahova hazatértek, már nem az a haza. „Végigküzdöttem a világháborút életemet, egészségemet nem kímélve, megsebesülve, orosz fogságba esve. Fogságban töltöttem 4 teljes évet, mégis mi érte a jutalom? Elszakítva az édesanyától – Magyarországtól” – emlékezett vissza a felvidéki Kánya Béla a hazatérésre.

Fotó: Fortepan / Madaras Jenő
Fotó: Madaras Jenő / Fortepan
A nagypolitikától a hétköznapokig, az elhelyezéstől a szállításig, a higiéniától az orvostudományig, sőt a kultúráig sokféle kérdéskört érintett a fogság, amelyet katonák és civilek is elszenvedtek.

És ahogy tablóról tablóra haladunk, megismerve a pokol összes bugyrát Szardíniától a Balkánon át Szibériáig, és Turkesztántól Románián keresztül Semiszliig, azaz Przemyślig, szembesülve azzal, hogy sokszor halálukban sem kaphattak tisztességet, egyre nehezebb felfogni, hogyan hagyta magára ezeket az embereket a hazájuk a hadifogságban és a hazatérés után is, olyannyira, hogy sokan sodródtak közülük a társadalom peremére. Egészen döbbenetes: a Szabad Szó 1939-ben A magyar paraszt élete című pályázatára beérkezett levelek mintegy felét a nagy háború egyszerű környezetből származó veteránjai írták.

Fotó: Déri Múzeum/Lukács Tihamér
Fotó: Lukács Tihamér / Déri Múzeum

Egyéni sorsok a történelmi keretben

A dr. Margittai Gábor, az MCC Magyar Összetartozás Intézete intézetigazgatója és Major Anita igazgatóhelyettes rendezte kiállítás nagy erénye a történelmi kontextus és a személyes történetek aránya: a legfontosabb adatok adnak keretet az egyéni sorsoknak. És nem csupán az olyan ismert emberekének, mint Bárány Róbert, Hugyecz László (Sanghaj magyar építészének életét ebben a cikkünkben mutattuk be), Gyóni Géza, Kuncz Aladár, Nagy Imre vagy Rákosi Mátyás.

A humánum kétségbeesett megőrzését mutatja a peszcsankai Hadifogoly Napilap, de megrázóbb látni a hirdetést, amelyben szavatolt jó minőségben, azonnal szállítható aratóbocskort kínálnak munkások és vastag betűvel kiemelve hadifoglyok részére. Megrendítőek a levelezőlapok, a cenzúra miatt a sorok közötti hallgatás.

Oroszország, Skotovo hadifogolytábor (1919).  Fotó: Fortepan / Lőw Miklós
Oroszország, skutovói hadifogolytábor (1919). Fotó: Lőw Miklós / Fortepan

A fotók közül nem is a lövészárkot ásó vagy sérült katonákat ábrázolók ütik a legnagyobbat, hanem az olyanok, mint amelyen őzet etetnek a skutovói láger udvarán vagy amelyen a berezovkai láger cigányzenekara néz a kamerába. Olvashatunk arról, hogy egymásnak tartott tanfolyamokkal, zenéléssel, színházcsinálással, szellemi és művészeti tevékenységgel próbáltak emberek maradni az embertelenségben, a tárlókban pedig a tábori művészet különleges darabjai láthatók, köztük tüzérségi lövedék hüvelyéből készített váza- és pohárkészlet meg hamutál, hímzett kendő, nyírfából eszkábált képkeret, faragott gyertyatartó, furulya.

Képzőművészek a harctéren. Fotó: Déri Múzeum/Lukács Tihamér
Fotó: Lukács Tihamér / Déri Múzeum

Nem kevésbé felkavaró az a bádogból készült „húsvéti” tojás, amely a Déri Múzeum forrásai szerint a cár harctéri ajándékaként került egykori tulajdonosához a debreceni hadifogolytáborba, amelyet a kiállítás alaposan bemutat. Mert Magyarországon is voltak lágerek, több tízezer olasz, orosz, román fogoly élt szögesdrót mögött Csóton, Esztergomban, Ostffyasszonyfán, Hajmáskéren, Nagymegyeren, Boldogasszonyban vagy Zalaegerszegen (erről a Göcseji Múzeum várostörténeti tárlata is említést tesz).

Hliboka , Ukrajna (1918). Fotó: Fortepan / Péchy László
Hliboka, Ukrajna (1918). Fotó: Péchy László / Fortepan

„Karamicka Avram orosz hadifogoly hullájának eltemetésére az engedélyt megadom” – olvasható a Baja polgármester-helyettese által 1918. január 10-én szignált papiroson. Még tíz hónapig tartott a háború. De arra, hogy mindenki hazatérjen, még éveket kellett várni. És volt, aki ott maradt, ott folytatta életét, abban a távoli országban családot alapítva, a magyar nyelvet kizárólag a szüleinek és testvéreinek szóló levelekben használva.

Képzőművészek a harctéren

Fotó: Déri Múzeum/Lukács Tihamér
Fotó: Lukács Tihamér / Déri Múzeum

Az első világháborúban sok művész is a harctér közelébe vagy a harctérre került, voltak, akik behívóval mentek, mások önkéntesen. Mednyánszky László is szeretett volna bevonulni, de hatvanon felüli életkora miatt nem tehette. Tisza István miniszterelnöki engedélyével azonban harctéri rajzoló lehetett a galíciai fronton. Életművének fontos részét jelentik az ekkor készült alkotások. Kiszolgáltatottságot, szenvedést, pusztulást és pusztítást mutató festményei, rajzai mellett láthatók a tüzér főhadnagy, majd hadi festő Márffy Ödön és olyan kevéssé ismert művészek, mint Ősz Nemes György szobrász, Pietro Morando, Lakatos Artúr vagy Szász István festők munkái, portrék, élet- és tájképek.

Fotó: Déri Múzeum/Lukács Tihamér
Fotó: Lukács Tihamér / Déri Múzeum
A kiállítás igazi szenzációját azonban Szegedi Kovács Ágoston képei jelentik, amelyek először kerülnek nagyközönség elé. 

1888-ban született, a Képzőművészeti Főiskolán tanult, Olaszországban, Párizsban tett tanulmányutat, majd tanárként és tankönyvillusztrátorként dolgozott. 1915-ben esett hadifogságba, Szibériába került, ahol a Svéd Vöröskereszt látta el festőszerekkel és segített hazajuttatni képeinek azon kisebbik részét, amelyeket a moszkvai hatóságok elkoboztak. Az öt évig tartó fogságot követően még két évet a hírhedt Butirka börtönben töltött túszként, köztörvényesekkel összezárva, embertelen körülmények között. Hazatérése után ismét tanított, részt vett a Műcsarnok kiállításain, szibériai képeivel elismerést aratott itthon és külföldön is. A második világháború alatt üldözötteket bújtatott. Műtermét találat érte, képeinek nagy része megsemmisült. 1947-ben koncepciós per áldozata lett. Börtönből való szabadulása után a Tefunál alkalmazták dekorációért felelős segédmunkásként. Rehabilitációja nem történt meg.

Hadifogoly magyarok a Nagy Háborúban. A Magyar Összetartozás Intézetének kiállítása a Déri Múzeum közreműködésével. A tárlat június 29-ig látogatható a Déri Múzeum Zoltai-termében.  
Az első világháború iránt érdeklődőknek ajánljuk A Nagy Háború írásban és képben oldalt.

Címlapfotó: Komlós Péter / Fortepan