|
Csejk bonyolult történetet sző hét szereplővel, akik a hét eredendő főbűn mai megtestesítői. Összecsavarodó életszálaikkal, kacskaringós sorsalakulásuk labirintusában haladunk a csúcspont, a megoldás felé. Náluk a kulcs, a könyvtáré, és ezzel be is zárult a Vörösmarty-féle kör. A hét szereplő nemzetközi társaságot alkot, két-két francia, török, német és egy magyar - a szerző maga, aki újságíró és filmesztéta. Utóbbi magyarázza a leírások filmszerűségét, a plaszticitást, a szürreális váltásokat, vágásokat, flashbackeket, a rendkívül erős vizualitást. Legfőbb motívuma, az üveg is filmszerű képekben tobzódik: törik, porlik, reccsen, olvad, csilingelve lehullik, üvegkönnyek potyognak, üvegálarcok olvadnak, üvegszemek bámulnak, üvegtulipánokban tea gőzölög. Csejk minden érzékszervünket megtámadja, így lép ki a szöveg egyetlen dimenziójából, szinte érzéki élményt nyújt. A történet egy hagyma, aminek héjait lebontva jutunk el a maghoz, és minden héj alatt vár valami. Ahogy a hagymahéjak sorjáznak, úgy ismétlődnek az emberiség bűnei, bukásai, felemelkedései, kudarcai, győzelmei. Az emberek ugyanabban az érzelmi-érzéki hullámverésben sodródnak, ugyanazokat a fájdalmakat, extázisokat élik át évezredek óta. A könyv legnagyobb értéke a szerző őszinte aggodalma a világ hovatartását illetően, és nyelvi, képi világa. E sajátos képek, mint megannyi tajtékosan előretörő hullám hátán sodródunk a 30 ihlető angyal nyomán megszületett csejki szövetfonásban. Vannak ennek a nyelvnek gyengeségei, modorosságai, néha a túlzásig vitt felesleges ismétlései, sutaságai, de megkapóan egyéni varázslatai is. Van ugyanakkor egy óriási ellentét is: a történet szövése ha nem is meghökkentősen originális, de szórakoztató, stílusa érdekes, ám a könyv üzenetének egyértelmű kifejtése szimpla és didaktikus. Nehogy az olvasó a sok szimbólum és rejtvény fejtegetése közben ne fogja föl, miről is van szó, megfogalmazza, mint egy tanítónő az általános iskola 5. osztályában, imígyen: ?Kapcsold ki a tévét, helyette ülj le a barátaiddal beszélgetni.? Ez a direktség kicsorbítja a történet valamennyi líraiságát, szürrealizmusát és kriminalisztikáját. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy megpróbálja nemcsak a tüneteket felmutatni, de az okokat is kutatni és a gyógyírt is fellelni. Így valahogy: el a televíziótól, a plázáktól, a drogoktól, vissza a közösséghez, az olvasáshoz. A szürreális és a legreálisabb reális között csapong a történet és a leírás maga. Mindezen sutasága ellenére a regény fordulatos és elgondolkodtató. Felvillantja egy kiszolgáltatott és dehumanizált chipvilág jövőjét, vélhetően ennek kibontása a következő rész témája lesz.
Ha még nem késő, ajánlom megfontolásra a szerzőnek: a trilógia további köteteiben elemelhetné az üzenetet az iskolásságtól. Bízhatna olvasóiban: aki egy ilyen témájú könyvet leemel a polcról, az megbirkózik rejtettebb üzenetek dekódolásával is.