Harry Potter és az opera rejtelmei

Egyéb

Az Operaház tetőteraszán tartott sajtótájékoztatón Kovalik Balázs művészeti igazgató és Vass Lajos főigazgató elmondták, rendkívül fontosnak tartják az utánpótlás-nevelést. Már a gyerekekkel szeretnék megkedveltetni az opera műfaját, hogy a csemeték később felnőttként is hű operalátogatók maradjanak. Mi több, profi gyermekszínház híján feladatuknak tartják azt is, hogy ne csak matiné-előadásokat tartsanak, hanem 'gyerekekkel, gyerekeknek" előadott műveket vigyenek színre. Jó hír, hogy a nemes cél érdekében és a válságos időkre való tekintettel  (bölcsen) gyermekpénztárcákra szabott kedvezményes jegyárakat is kínálnak az Ybl-palotában.

A tavaly bemutatott Pomádé király új ruhája után a 2009/2010-es évadban Benjamin Britten eredetileg Let's Make an Opera, azaz Írjunk operát! című darabját játsszák, összesen tizenegy alkalommal. Britten egész életművében különös figyelmet szentelt a gyerekeknek - elég, ha a szintén gyerekeket szerepeltető A csavar fordul egyetre gondolunk, amit Kovalik Balázs rendezésében láthattunk az Erkelben jó néhány évvel ezelőtt. A most bemutatandó A kis kéményseprő (a librettót Dickens története nyomán Eric Crozier írta) tulajdonképpen két darab, vagyis mű-a-műben: a kis kéményseprő viszontagságos sorsát elmesélő, gyermek- és felnőtt hangokra írt kamaraoperát megelőzi egy prózai rész, ami az opera kitalálását és megrendezését mutatja be.

A darab rendezője, Bata Rita hozzátette, hogy az első részt korábban Magyarországon még sohasem, de világszerte is csak rendkívül kevés helyen mutatták be (itthon A kis kéményseprő csak kórusváltozatban volt ismert). Pedig egyformán fontos mindkettő: az egyik a gyerekek szociális érzékenységére hat, míg a másik alkotási vágyukat ösztönzi - talán éppen arra, hogy a maguk is kipróbálják a színpadi műfajokat. Bata Ritát mindenesetre egy gyermekként látott előadás indította el a pályán.

Az egri születésű, eredetileg koreográfus végzettségű rendező A kis kéményseprőt 'koreografikus rendezésben" álmodta színpadra, azaz minden mozdulatot aprólékosan megtervezett, és a zenéhez igazított. De igazítottak máson is. Hornyák István jelmeztervező elárulta, hogy a kerettörténetet áthelyezték hagyományos brit közegből a mai magyar gyerekek viszonyai közé (egy tornatermi ünnepélyt idéz meg majd a színpadkép), míg a második rész naturalista komorságát számos játékos-fantasztikus látványelemmel oldották fel. Sőt, maga a darab sem maradt érintetlen: a prózai rész szövegét Bata Rita ültette át múlt századi miliőből mai magyar gyereknyelvre, Kerek István pedig betétdalokat írt hozzá. A sajtótájékoztatón jelenlévő gyermekszereplő, Szabó Regina (Ann), és a felnőtteket képviselő Egri Sándor (Black Bob) szerint mindenesetre a kreatív stáb minden ötlete kiválóan működik, kisebbeknek és nagyobbaknak is garantáltan tetszeni fog!

Benjamin Britten: A kis kéményseprő. Bemutató: 2009. szeptember 20. Magyar Állami Operaház (Rendező-koreográfus: Bata Rita, díszlettervező: Ágh Márton, jelmeztervező: Hornyák István.)

 

www.opera.hu/kemenysepro