A kortárs, a balett és a néptánc területének határfeszegető művészeivel találkoztunk 2022-ben is, és kérdeztük őket pályájukról, alkotói módszereikről, inspirációs forrásaikról.

Mészáros Máté Win Vandekeybus asszisztenseként és az Ultima Vez táncosaként komoly hírnevet szerzett magának. Világhírű koreográfusokkal dolgozott, és lassan két évtizede ingázik a nemzetközi és a magyar táncszcénák között. Nemcsak táncol, koreografál, hanem saját módszerét is tanítja. Hogyan emlékszik vissza a tíz külföldi évre? Milyen kortárs tánctechnikát alakított ki? Mit hozott haza? Mi alapján válogatja a táncosokat a darabjaihoz? Miért érzi folyamatos szükségét a határfeszegetésnek és az új mozgásformák felfedezésének?

Popova Aleszja Kossuth-díjas, érdemes művész, aki tehetségével, magas szintű tudásával, kisugárzásával mindig különleges élményt nyújtott a színpadon. Legtöbb idejét manapság a családja mellett a tanítványainak szenteli, akiket ugyanolyan szenvedéllyel és szeretettel vesz körbe, mint korábban a nézőket. Mi hozta meg számára az áttörést? Miről kellett lemondania ezért a karrierért? Szerinte vajon mi az a Popova-plusz, ami annyira vonzza az embereket? Mire vágyik?

Összetéveszthetetlen. Állásfoglalásra késztet. Nem fél megkarcolódni, és mindent megtesz, hogy minél mélyebbre karcoljon. A felsorolás szabadon folytatható, és folytatjuk is magunkban mindannyiszor, amikor Frenák Pál-koreográfiát látunk, hiszen minden előadása elemi erővel hat közönségére. Alkotóként és előadóművészként hol találkozott a legpontosabban értő közönséggel, és mit vár a nézőktől? Honnan ered rendhagyó, az emberi test rituális értelmezéséig és „használatáig” mélyülő, a szomatikus memória felébresztésére alapozó alkotói stílusa? Milyen emléklenyomatai vannak, amelyekkel alkotói mélységeiben találkozik? Milyen szempontok szerint választja ki a táncosait?

14. évadát kezdte meg a Duda Éva Társulat. Missziójuk a kortárs művészetek, ezen belül is a kortárstánc népszerűsítése és megismertetése új közönséggel, szélesebb társadalmi rétegekkel. A koreográfus nemcsak saját társulatával dolgozik, hanem vendégkoreográfusként is feltűnik különböző produkciókban, színházakban. Mindemellett komplexebb módon, a művészet teremtő lehetőségeit kihasználva korszerű és fenntartható szemléletmódot hirdetnek a legkülönbözőbb programokon keresztül. Vajon a koreográfus minek tulajdonítja a népszerűségüket? Hogyan válogatta maga mellé a társulat tagjait, és hogyan alakult ki a csapatban az erős kohézió? Milyen módszerrel dolgozik saját társulatával és vendégként? És miért fontos számára Frida Kahlo?

Kocsis Enikő és Fitos Dezső generációkkal szerettették meg a néptáncot, idén pedig 65 év hiátus után az ő vezetésükkel, a tanítványaikból jöhetett létre új magyar hivatásos néptáncegyüttes. Vezetnek csoportot kisebbeknek és nagyobbaknak, dolgoznak színházban és bábszínházban, próbálnak a Fonóban, és fellépnek Presser Gábor koncertjén. Azt mondják, mindketten másban jók, de – talán pont ezért – csak együtt teljesek a magánéletben és a szakmában is. Mitől tud a színpadon két egyébként külön-külön remek táncos párrá válni? Hogyan egészítik ki egymást alkotópárosként? Mi mindenből inspirálódnak? Hogyan formálódott társulat a tanítványaikból?

Nyitókép: Duda Éva. Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond