A rokkant nyomdász, a halála közeledtét érző, súlyosan beteg és a nyomorúságig nincstelen szedő, Gimey János tengődését átmenetileg egy furcsa színházi munka enyhítette: ő volt a kutya (a kutyahang) a színfalak mögött, akár Shakespeare-ben is. Midőn a Rikner Mihály újságírótól kicsikart meghívás révén a szerencsétlen ember egy hangulatos vendéglő asztalánál vacsorához készülődhetne, a szerkesztő úr arra próbálja rávenni reménybeli életszörnyűség-mesélő alanyát: ugasson. Mutassa meg, miért kapott esténként egy forintot a teátrumban. Nem ugatok ? feleli a megalázott öreg. A helyre: a vendéglőre, a nyilvánosságra hivatkozik; hogy itt sokan vannak. Miklauzic Bence tévéfilmjében Vecsernyés János operatőr akként oldja meg a jelenetet, hogy noha a kijelentés előtt és után látunk egy-két vendéget a távolabbi sarokban, a tiltakozás úgy hangzik el, mintha hőseink magukban ? és kettősükbe zárva-fagyva ? ülnének. A képi megfogalmazás így azt beszéli el megrendítően, hogy Gimey nem a ?közönség?, nem az illem miatt nem utánozza a kutyaugatást: emberi méltóságát óvja, hiszen az ember nem állat, a szó nem cserélhető föl vau-vaukkal, vakkantásokkal, amelyeket aztán a riporter megfelelően kiszínezve beleírhat ?a holnapi kiadásba?.
Az ilyen képekért, képsorokért érdemes (meg)nézni e tévéfilmet ? melyben Gimey aztán mégis ugat; hogy miért teszi, miért megy bele megalázóbbnál megalázóbb szituációkba, miként viselkedik a felbukkanó figurák közegében, s mennyire lett úrrá rajta a reggelre már halállal fenyegető kór, a veszettség, melyet kutyaharapás okozott, az más lapra tartozik. Az Éji séták és éji alakok ötvenkét perce nem krimi, de a társadalmi és pszichológiai oknyomozás eredményét nem lenne szerencsés megosztani az alkotást csak a későbbiekben megtekintő érdeklődővel. Az viszont nem a cselekmény-konkrétumok, hanem a szakmai megoldások következménye ? tehát szólhatunk róla ?, hogy a vizuális komótosságában is szűkszavú mű sokszor zavaróan elfecsegi saját tanulságait, és az idősíkok (az 1880-as évek és a 2010 körüli jelen) egymásra vetülését is túlzottan megsegíti verbalitásával.
Fenyő Iván kitűnő, és a Gimeyt alakító Székely B. Miklós részint partnere játéka által válik még kitűnőbbé. Az 1982-ben elhunyt (a színészlétbe már korábban belefáradt) Molnár Tibor óta a magyar filmnek Székely a legnagyobb egyénisége a kemény szegény kategóriában. A keserűség intelligenciájától a vétkek rezdületi kivallásáig terjedően ezernyi lényegi tartalmat képes megjeleníteni zárt játékmódjának minden pillanatban erkölcsi erőt sugárzó kivételessége.