Művészet és játék témájú sorozatunk előző részeiben a képzőművészet, az irodalom és a fotóművészet területén kalandoztunk. Ezúttal játékos tárgyakat, installációkat mutatunk be.

A játék egyidős az emberiség történetével, de a felnőttek közötti játék szokássá válása az életkörülmények jelentős javulásával egy időben, a 17.-18. századtól terjedt el, elsősorban a tehetősebb rétegek esetében. A kártyajátékok különösen kedveltek voltak, olyannyira, hogy direkt kártyaasztalok készültek a kényelmes feltételek biztosítására. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében található különleges rózsafa asztal három személynek biztosította az optimális játékkörülményeket, az asztal formája segítette a játékosokat, hogy ellenfelük ne leshesse meg lapjaikat.

Szintén az Iparművészeti Múzeum gyűjteményét gazdagítja a Szikszay László tervezte játékasztal, amelynek egyszerű, gyönyörű vonalvezetésén túl a cserélhető edzett üveg játéktáblái jelentik igazi kuriózumát.

Az idei Hello Wood építészeti mustrán az építészeti oktatást végző egyetemek hallgatói és a Képzőművészeti Egyetem diákjai vezető építészek segítségével hoztak létre egy-egy projektet a Tokaj-hegyvidék kiválasztott településein, a helyszín adottságaihoz, hagyományaihoz alkalmazkodva, kizárólag fából. A tavalyi év nyertese a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi kara volt a Tolcsván felállított, gyönyörű tekepályájával.

Az idei Derkovits  képzőművészeti ösztöndíjasok Műcsarnokbeli tárlatán hozott létre Gulyás Andrea Katalin különleges játékot, egy homokból készült sakktáblát. Patt című szoborkompozíciója szokatlan játéktábla: az egymással szembeálló bábok a tábla közepén elsüllyednek a futóhomokban, az önmaguk által létrehozott helyzet áldozataivá válnak.

A MOME 2006 óta viseli Moholy-Nagy László – a Bauhaus egyik legismertebb alkotójának nevét. A tavaly 100. születésnapját ünneplő Bauhaus mozgalom a 20. század talán legjelentősebb művészeti megújulását indította el. A MOME After Bauhaus néven indított projektet a 2019-es év tavaszi szemeszterén, a különböző tanszékeken e témakört járták körül. A Formatervező Tanszék projektjének címe: Játék az idővel, kreatív időmérő. A megtervezett időmérők inspirációja, az időmérés mértékegysége és eszköze a Bauhausra jellemző találékonyságot és kreativitást tükröz.

A Lányi Anna Borbála által tervezett játékok kimondottan esztétikusak, de használatuk során derül ki, hogy a gondosan megtervezett anyagok, formák, színek kimondottan a gyakorlat számára készültek. A MOME 2018-ban végzett hallgatója mestermunkájában halmozottan fogyatékos gyermekek számára tervezett és készített ügyességi, készségfejlesztő golyós játékot.

Zagyvai András építészmérnök 3D-s logikai játéka az Okostojás – melynek elnevezése is vicces és találó – nem csupán az egyszerű és épp ezért jól működő feladatával köti le az érdeklődőt, hanem megjelenésében is magával ragadó.

A Westwerk Művészeti Alkotóműhely és Kulturális Egyesület 2016-ban a szombathelyi Csónakázó-tavat kortárs művészeti játszótérré alakította. A Betűleves installáció félúton járt az autonóm alkotás és a public art között, ahol a néző is aktív résztvevő, hiszen körbecsónakázható, megfogható volt az ideiglenes, de annál népszerűbb betűleves, kiegészítve medúzával és mozgatható, építhető békalencsével.

Sorozatunk előző részei itt olvashatóak:

Játék a képzőművészetben

Játék a szépirodalomban

Játék a fotóművészetben