Budaörsnek közel negyedszázada van saját színháza. A Budaörsi Játékszín 1998-ban nyitotta meg kapuit Éless Béla vezetésével, majd 2013-ban a teátrum felvette a Budaörsi Latinovits Színház nevet. Az új évadban ennek apropóján több nagyszabású bemutatót terveznek.

Az átnevezés egyszersmind profilváltással, új művészi irányvonalak kijelölésével is járt. Az akkor megfogalmazott cél az volt, hogy egy minden szempontból professzionális színház működjön Budaörsön. E cél mostanra teljes mértékben megvalósulni látszik, és a teátrum a megkezdett úton halad tovább. A színház a most kezdődő, 2022/2023-as évadban jubilál új nevével, ennek apropóján, a Latinovits 10 emlékévben több nagyszabású bemutatót terveznek, előadásaikhoz kapcsolódóan pedig számos különleges – jelenléti és az online térben megvalósuló – programmal készülnek.

Az évad további újdonsága egy művészeti tanács létrejötte, amely a színházban folyó munka szakmai színvonalát felügyeli és egyengeti majd.

Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház igazgatója elmondta: „Nekünk itt, a színházban az a dolgunk, hogy ne mismásoljunk, hanem a valóságot mutassuk be. Egy nehéz világ az, amiben élünk. Egy súlyosabbnál súlyosabb problémákkal és komolyabbnál komolyabb kihívásokkal terhelt időszak az, ami előttünk áll, évadtervünk pedig erre reflektál. Darabjainkban olyan világot mutatunk be, amiben a pénzéhségnek, a korrupciónak és a kapzsiságnak nincsen határa. Egy olyan világot, amiben a kis közösségekben a gyűlölködés és az acsarkodás a legjellemzőbb magatartás. Egy olyan világot, amelyben egyesek a háborúból és mások szenvedéseiből próbálnak nyerészkedni. Egy olyan világot, ahol a családokban nincsen szeretet, ez pedig végeredményben gyilkossághoz, sőt tömeggyilkossághoz vezet.

Ugyanakkor egy olyan világot is szeretnénk megmutatni, amiben a sok svindli és játszma ellenére a szerelmesek végül mégis megtalálják a boldogságukat. Ahol egy magára hagyott, beteg kisfiú minden erejét összeszedve végül képes lábra állni, és önállóan visszatalálni a szüleihez. Ahol a gyűlölködés ellenére egy igazán fontos pillanatban az emberek végül képesek ajtót nyitni, és befogadni a menedékkérőket, és ahol a legsúlyosabb bűn elkövetése után is felsejlik a megbocsátás és a feloldozás lehetősége.”

Infrastrukturális
fejlesztések

A teátrumban
idén infrastrukturális fejlesztések is lesznek: többéves egyeztetés eredményeként
az önkormányzat elkezdte megépíteni a színház raktárát, amiben végre az
időjárástól függetlenül és biztonságos módon, rendeltetésszerűen tudják majd
tárolni a jövőben a díszleteket és a jelmezeket. Továbbá önerőből, a Jókai Mór
Művelődési Házzal együttműködve, különféle átcsoportosítások révén az
évadkezdésre megújították a színpadot, többek között a portált, ezáltal nagyobb
és jobban használható lett a tér. Megújult a komplett nézőtér, javult a
nézőtéri láthatóság is. Fejlesztették a fénytechnikát és a falakban a
kábelezést, az elektromos elosztó cseréjével pedig elhárult az üzemzavarok és
zárlatok veszélye.

Szakmai sikerek és eredmények

Berzsenyi Bellaagh Ádám kijelentette: mostanra egyértelműen látszanak a tíz évvel ezelőtt választott művészi irány eredményei. Örömmel számolt be arról, hogy Hartai Petrát, a társulat egyik állandó tagját a legjobb női főszereplő díjára jelölte a Színházi Kritikusok Céhe a 2021/2022-es évadban, a Katharina Blum elvesztett tisztessége című előadásban nyújtott alakításáért, Az osztály vesztese című produkció pedig a  legjobb ifjúsági előadás kategóriában került be a legjobb három közé. A díjról októberben döntenek majd a színikritikusok. A színház Szentivánéji álom című előadása volt a Városmajori Színházi Szemle nyitódarabja augusztus végén, az Apa anya fiú lány című tantermi előadás pedig Stockholmba megy vendégjátékra októberben. Az Emil és a detektívek című családi musical a székesfehérvári Vörösmarty Színház bérletes előadása lesz az új évadban, az Alföldi Róbert által színre vitt Székely Csaba-darab, az Öröm és boldogság pedig akkora visszhangot vert, hogy jövőre átveszi a Centrál Színház.  

Bemutatók az új évadban

Az évad az Öröm és boldogsággal indult szeptember 2-án. De repertoáron marad Máté Gábor rendezése, a Katharina Blum elvesztett tisztessége is Hartai Petrával a főszerepben, a Fehér Balázs Benő-féle Szentivánéji álom és a Koldusopera, a Pelsőczy Réka rendezte Vadászat és Berzsenyi Bellaagh Ádám Rekviem egy álomért rendezése is – a színház egytől egyig nagy sikernek örvendő előadásai. A gyerekeknek a felújított Ebcsont és nyúlcipő, valamint A Négyszögletű Kerek Erdő című előadásaival készül a teátrum, de műsoron marad a Wéber Anikó regénye alapján készült, már említett Az osztály vesztese is.

A színház hat új bemutatóval készül a 2022/23-as évadra, és már javában zajlanak a próbái az első idei premierelőadásnak. Az üzlet az üzlet, avagy eladó a menyasszony című komédiát a Budaörsön először – és valószínűleg nem utoljára – dolgozó Mohácsi János viszi színre. Csiky Gergely egyik legsikeresebb színművét, A proletárokat a Mohácsi testvérek, Mohácsi János és Mohácsi István átdolgozásában élvezhetjük majd, az előadásban Spolarics Andreát, Hartai Petrát, Böröndi Bencét, Mertz Tibort, Ilyés Róbertet, Fröhlich Kristófot, Chován Gábort, Alberti Zsófit, Lugosi Györgyöt, Bohoczki Sárát, Szőts Orsit, Bregyán Pétert, Takács Zalánt és Páder Petrát láthatja a közönség.

Az üzlet az üzlet, avagy eladó a menyasszony mellett tovább öt új bemutatóval készül a teátrum. Decemberben Varsányi Anna Az eprésző kislány című előadása debütál Alföldi Róbert rendezésében, jövő februárban Zsótér Sándor Bertolt Brecht-rendezése, a Kurázsi mama és gyermekei érkezik, áprilisban pedig Berzsenyi Bellaagh Ádám viszi színre a Beszélnünk kell Kevinről című regény színpadi adaptációját. Premierje lesz továbbá egy ifjúsági előadásnak, A kutya különös esete az éjszakában címűnek Csábi Anna rendezésében, valamint a Bűn és bűnhődés című tantermi előadásnak Varsányi Péter rendezésében.

Fotrrás: Budaörsi Latinovits Színház. A nyitóképen Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere és Berzsenyi Bellaagh Ádám, a Budaörsi Latinovits Színház igazgatója. Fotó: Borovi Dániel